Hur har ni lärt känna andra föräldrar?

wippi

Trådstartare
Egentligen inte krångligare än som rubriken frågar. Hur har ni lärt känna andra föräldrar med jämnåriga barn?

Är nu mammaledig med en 5-månaders liten och skulle gärna utöka umgänget.

Har inte varit med i någon föräldragrupp, det var uppehåll för oss som fick barn under sommaren. Vilket verkar vara en naturlig väg för många.

Träffat några via gemensamma ”babyaktiviteter” men vi pratar mest i anslutning till veckans aktivitet och lite sms däremellan.
 
Jag träffade främst genom föräldragrupp men även på babysim och öppna förskolan.

Om du har några du messar med kan du ju bjuda över några till dig, gå på promenad, luncha eller vad som helst.
 
Jag träffade främst genom föräldragrupp men även på babysim och öppna förskolan.

Om du har några du messar med kan du ju bjuda över några till dig, gå på promenad, luncha eller vad som helst.

Tack för tips, men var nog lite otydlig där, har träffat några ”utanför aktivitet” vid något tillfälle. Vi träffas (iaf) en gång i veckan på babysim eller träning. Upplever det lite svårt att med just dem få till tätare ”egna” träffar.

@Brie låter ju väldigt bra 👍Men vet ju inte direkt var bukefalisterna håller hus.
 
@Brie låter ju väldigt bra 👍Men vet ju inte direkt var bukefalisterna håller hus.

I föräldratrådarna här på forumet så fanns det Bukefalister på samma ort :) Har ingen aning om hur aktiva de trådarna är nu för tiden, var några år sedan det begav sig, men finns ju givetvis andra forum för föräldrar också.

Jag tyckte att det var väldigt värdefullt att ha andra föräldralediga att hänga med, när alla andra bekantingar var på jobbet.
 
Jag har träffat dels via buke, dels via föräldragrupp, dels via fackligt engagemang, dels kompisar som fått barn ungefär samtidigt, dels via öppna förskolab osv :)
 
Idag träffade jag en annan mamma härifrån Buke som har hängt i samma barntråd som jag här! Annars är öppna förskolan ett bra tips, därifrån har jag träffat en annan mamma som bor i samma område som jag.

Har sett en del andra som skrivit på facebook i sådana här grannar-grupper. Här där vi bor brukar de som skrivit få en massa svar så det kanske kan vara något?
 
Idag träffade jag en annan mamma härifrån Buke som har hängt i samma barntråd som jag här! Annars är öppna förskolan ett bra tips, därifrån har jag träffat en annan mamma som bor i samma område som jag.

Har sett en del andra som skrivit på facebook i sådana här grannar-grupper. Här där vi bor brukar de som skrivit få en massa svar så det kanske kan vara något?

Tillhör den utrotningshotade skaran som inte har Facebook.
Har varit på öppna förskolan i grannkommunen vid några tillfällen, här krockar den i dagsläget med annan aktivitet i dagsläget. Känner mig aningens tveksam till själva aktiviteterna där, men kanske värt framöver för att se vilka som är där.
 
I föräldratrådarna här på forumet så fanns det Bukefalister på samma ort :) Har ingen aning om hur aktiva de trådarna är nu för tiden, var några år sedan det begav sig, men finns ju givetvis andra forum för föräldrar också.

Jag tyckte att det var väldigt värdefullt att ha andra föräldralediga att hänga med, när alla andra bekantingar var på jobbet.

Precis det du skriver i sitt sista stycke är det jag är ute efter. Att kravlöst kunna träffas utan av utomstående anordnad aktivitet. Även om det också är trevligt 😃
 
Ena mamman träffade jag på jobbet och den andra cyklade förbi vårt hus en dag och sa hej (bor i ett litet samhälle). Har även gått mycket på öppna förskolan men där har det bara blivit ytliga bekantskaper. Så här egentligen inga vettiga tips.
 
Jag är oerhört blyg, så att gå på öppna förskolan gör det inte lätt för mig att prata med folk. Har dock pratat mycket med en mamma på babysimmet, så vi har tom bytt nummer. Vi har dock inte träffats utanför babysimmet, än. Ska nog ta tag i det tror jag.

Vi umgås mest med en grannfamilj och en kompis jag träffat via hunden, men inte så ofta det heller.
Skulle dock vilja ha nån/några att umgås med lite mer. Men en hel del hänger nog på mig själv tror jag.
 
Precis det du skriver i sitt sista stycke är det jag är ute efter. Att kravlöst kunna träffas utan av utomstående anordnad aktivitet. Även om det också är trevligt 😃
Vad jag menade med mitt inlägg var att då måste du ju också bjuda in de du känner till kravlöst häng. :)

Jag har en annan mamma som jag umgås så med. Eller ja, nu jobbar vi båda två igen så livet kommer ofta i mellan. När vi var föräldralediga samtidigt kunde vi bara hänga på någons soffa hela dagen och dricka kaffe. Men det började med att jag frågade henne om vi skulle gå en promenad tillsammans efter babysim.
 
Jag träffade mammor i föräldragruppen på BVC innan förlossningen, babysången som arrangeras av kyrkan och på babysimmet.
 
Föräldragrupp, öppna förskolan, kyrkans vaddetnuhette, babysim var träffpunkter när mina barn var som minst.

De som man tycker är trevliga umgås man med sen utanför aktiviteten också :)
 
Vad jag menade med mitt inlägg var att då måste du ju också bjuda in de du känner till kravlöst häng. :)

Jag har en annan mamma som jag umgås så med. Eller ja, nu jobbar vi båda två igen så livet kommer ofta i mellan. När vi var föräldralediga samtidigt kunde vi bara hänga på någons soffa hela dagen och dricka kaffe. Men det började med att jag frågade henne om vi skulle gå en promenad tillsammans efter babysim.

Det gör jag såklart. Men känner jag behöver utöka vart jag hittar de jag sen kan bjuda in. Som sagt några har jag träffat vid något/några tillfällen - men vid förfrågan föreslår de en träff ganska mycket längre fram.

Givetvis på påverkar det ju hur barnen är, inte minst med ex sömn på natten hur pigg man är på att vara social.
Får kanske försöka skapa Skypefika eller något så man inte behöver bo så nära 🤔😂
 
Precis😊
Och kanske kan finnas i närliggande byggd annars? 😊

Kollade lite, men det är några mil oavsett håll, verkar mer utbrett istäderna runtomkring. Det går såklart att åka en bit för den delen. Viss fördel om det inte är närmare en timmes resväg. Men ska helt klart hålla utkik. 😃
 
Kollade lite, men det är några mil oavsett håll, verkar mer utbrett istäderna runtomkring. Det går såklart att åka en bit för den delen. Viss fördel om det inte är närmare en timmes resväg. Men ska helt klart hålla utkik. 😃

Vågar du skriva här vart du bor så kanske någon bukefalist bor nära? (Du kanske redan har skrivit, har i sådana fall missat det)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Jag funderade på att ta frågan i höst 2018-tråden, men tänker att frågan är så pass allmän att den passar bättre i en egen tråd. Jag...
Svar
4
· Visningar
2 204
Senast: Okeydokey
·
Småbarn Är lite fundersam över en grej med min 3.5åring. Det är en härlig kille med mycket fantasi och funderingar, är pratsam, älskar...
2
Svar
30
· Visningar
5 594
Senast: Lipperta
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp