Hur har ni takluckan öppen?

Zamira

Trådstartare
Jag och maken diskuterade takluckorna, hur de bör vara öppna. Öppet framåt, öppet bakåt eller helt uppe.
Hur resonerar ni?
Jag tänker att öppet framåt, gör att luften strömmar in och det blir drag på hästens rygg?
Öppet bakåt gör att dålig luft strömmar ut?
Nu menar jag under färd.

Sv: Hur har ni takluckan öppen?

Oftast öppen bakåt, för att jag inte behöver mer ventilation än så. Vill jag ha mer luftomsättning, öppet framåt så luftströmmen går i taket och ut bak.

Följer tillverkarens rekommendationer och har öppet bak. Vill inte att min häst ska stå i drag.

Öppet i bakkant för att luften ska "sugas ut" när man kör, med såklart ordinarie ventilation öppen in. Framme på varm tävlingpats öppnas luckan rakt uppåt så det sugs ut varm luft oavsett vind.

Vissa kör med öppen i framkant, borde ju pressa in luft och tyvärr skapa turbulens?

Lär bero på hur man har öppet baktill.

Jag åker själv i släpet innan jag börjar öppna ventilationer på olika sätt, för att få koll på vad som händer. Det blir också rätt tydligt när man har kamera, man ser hur vinden går (man, svans, pannlugg t ex).

Bakåt eller rätt upp.
Jag har en man vevar upp för att ÅF var trött på att folk öppnade framtill o undrade varför hela luckan gick sönder till slut:D

Min taklucka släpper knappast in någon luft ens om den är helt öppen, det är bara en liten glipa på några centimeter. Efter att ha åkt i transporten med hästen (ja jag vet att man inte ska..) så har jag känt hur dålig luften blir om jag inte öppnar sidofönstret ordentligt. På vintrarna eller vid dåligt väder öppnar jag sidofönstret helt ut, då åker den mesta luften ut direkt utan att nå hästen; och på sommarhalvåret så öppnar jag bara framtill så att all luft som kommer in kommer in i släpet och ut bak.

Har man en tacklucka ska den sitta långt fram o det är av en anledning som många har 2.

på sommaren öppnar jag lilla luckan bak o det är förvisso risk med baksug/ turbulens om man även öppnar fönstrena fram.
Det finns luftflödesscheman som gäller under relativt hög fart.

Takluckan har jag öppen rakt upp, sidofönstren beroende på väder och temperatur. Oftasta har jag sidofönstret ut mot vägrenen öppet (på vilket sätt beroende på temperaturen)och det mot vägmitten stängt när jag kör.
Öppnar det inre om hästen ska stå i släpet.

Skakar lite liv i denna tråd, jag funderar på att skaffa nytt släp och därmed kommer frågan om ventilation upp.
Det finns ju en del alternativ, vilket är att föredra/vilka kombinationer?
Finns det tester gjorda som faktiskt visar hur luftgenomströmningen blir eller måste man prova själv?
Har hittat släp som standard bara har "dolt/dragfritt luftintag i fronten + taklucka" (Ifor) öppningsbara sidofönster finns som tillägg. Behövs sidofönster med deras intag i fronten? Hur vet man vilket?
Andra släp har öppningsbara sidofönster enbart som standard, ingen taklucka dock(tillval).
Beror kanske också på om man har rullgardin eller lucka baktill? Fautras har ju skjutluckor där man verkar kunna justera öppningen väldigt smidigt och bra.

Men så, vilket är den ultimata kombinationen av lufthål helt enkelt?

Tilläggsfråga: Ifor har inga galler för sina fönster (sido- och frontfönster) som standard, finns som tillval. Behöver man dessa galler? Varför är de inte standard isf, någon som vet?

Det står i mitt släp hur fönster och lucka ska vara öppna vid färd. Och det är att luckan ska vara öppen bakåt. Gäller även fönsterna.

skriver samma som @Matmissbrukaren : på de modernare släpen sen +10 år minst, finns direktiv angivna för olika scenarion och temperaturer osv hur luckorna optimalt bör vara stängda/öppnade/riktade osv. Det skiljer sig utifrån vad man är ute efter och olika väder/förhållanden och står på de modernare släpen. Bör gå att googla på eller ringa typ vem som helst som säljer såna släp för att få direktiv om man inte vet :)

Tack för svar!
Betyder det att man kan förutsätta att "alla" moderna vagnar har fullgod ventilation i sitt standardutförande?
Och är de likvärdiga ventilationsmässigt?
Tänker på Ifor-släpen där man inte tex KAN ha bakluckan öppen vid färd + att de ej har öppningsbara fönster i fram.
De har istället luftinsläpp i fronten + taklucka, och förståss hål i bakluckan.
Eller Böckmann som inte har taklucka, men öppningsbara sidofönster som standard.
Böckmann har som tillval en hård baklucka som öppnas uppåt, den kan ju knappast gå att köra med öppen som man kan med en rullgardin tex.

Självklart kommer jag att fråga olika ÅF, men jag gissar att samtliga väl lär anse att deras egna släp har bäst ventilation.. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 659
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 780
Senast: Brynja
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 231
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka