Hur har synen på funktionsnedsatta förbättrats de senaste 20 åren?

När kommunen hade hand om länstrafik och färdtjänst, kom tjänstemän hem fill personen som sökte färdtjänst och tittade hur det såg ut med avstånd, gångbanor och framför allt hur man som funktionsnedsatt tog sig fram...
Jag bodde i Oxhagen och det var inget snack... det var för långt till busshållplats. Jag hämtades DAGLIGEN inne på gården, trots flertalet bommar.

Idag, är det regionen som har hand om kollektivtrafik/serviceresor och de kontrollerar inte de som söker färdtjänst irl utan sitter på sina rumpor och läser bara vad som står på ansökningar och läkarintyg. Avståndet till busshållplats är fortfarande för långt för mig. Det tar ungefär 40 minuter för mig att gå ut via rampen på baksidan med rullator, gå en meter, sätta mig, gå en meter, sätta mig för att ta mig 25 meter runt huskroppen. Min manuella rullstol, kan jag inte ensam manövrera på mer än plant underlag utomhus.

Att åka in på gården är enligt färdtjänstansvariga utom all mölighet, då det kan finnas bommar och andra hinder som försvårar, men chauffören ska möta upp om behov finns.... Vad hjälper det om chaufför möter upp när jag ska ta mig runt med rullator i fyrtio minuter och chauffören har 2 andra personer i bilen som väntar.

Det finns inga bommar och inga större hinder, då jag alla gånger jag skjutsats hem efter ramponderade höfter har körts in på innergården med största färdtjänstbussarna med dubbla sängbårar i bussarna.

Jag är ledsen... Men hur länge ska vi funktionsnedsatta behandlas som döda ting utan eget förstånd och inte människor.
 
Senast ändrad:

Jag tror att klara-sig-själv-normen är starkare idag, alltså att funktionsnedsatta förväntas klara sig själva men med vissa hjälpmedel och viss tillkommande service. Begreppet "funktionsvariation" istället för "funktionshinder" säger nog en del, tror jag, och inte bara i positiv riktning. Visst är det positivt med inkludering och visst är det en förbättring från de tider då alla med någon form av handikapp levde på institution, men att normalisera diverse funktionshinder så mycket att de bara ses som variationer av normalt, det tror jag faktiskt är kontraproduktivt. Det ÄR ett hinder att behöva rullstol, att inte kunna se, inte kunna höra osv och då kan man behöva praktisk hjälp av samhället istället för en omskrivning av sitt handikapp...
 
Men om du är så dålig, varför får du inte en riktig elektrisk rullstol? Det vore självklart här. Dessutom är alla bussar och spårvagnar handikappvänliga så alla kan åka med, manuell el elektrisk rullstol, plats för minst 2 i varje fordon.
 
Men om du är så dålig, varför får du inte en riktig elektrisk rullstol? Det vore självklart här. Dessutom är alla bussar och spårvagnar handikappvänliga så alla kan åka med, manuell el elektrisk rullstol, plats för minst 2 i varje fordon.
Det är ju godtyckligt hur beslutsfattare biståndshandläggare och arbetsterapeuter läser läkarintyg, för inga byråkratiska instanser vill ju se "kunderna" IRL längre, utan alla beslut fattas beroende på vad det står på papperen om "oss opersonliga saker" i vissa regioner - läs - i alla fall i Örebro, jag har hört och sett andra skräckexempel.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp