Hur hårda är AF?

Csillag

Trådstartare
Jag har en bekant som råkat glömma bort ett möte på arbetsförmedlingen och är nu skitnojig att bli utkastad och förlora sitt aktivitetsstöd. Personen har inte fått något svar från sin handläggare ännu men jag tror i alla fall att det inte är så farligt när det handlar om en gång. Personen har vid tidigare inskrivningar gått på alla möten osv. Hur hårda är af egentligen? Kommer personen att bli utskriven? Hur ser fk på det hela tror ni?
 
Jag har en bekant som råkat glömma bort ett möte på arbetsförmedlingen och är nu skitnojig att bli utkastad och förlora sitt aktivitetsstöd. Personen har inte fått något svar från sin handläggare ännu men jag tror i alla fall att det inte är så farligt när det handlar om en gång. Personen har vid tidigare inskrivningar gått på alla möten osv. Hur hårda är af egentligen? Kommer personen att bli utskriven? Hur ser fk på det hela tror ni?
Säg åt personen att gå ditt och prata med dom, AF´s handlägare ligger flera veckor efter med mail.
 
Säg åt personen att gå ditt och prata med dom, AF´s handlägare ligger flera veckor efter med mail.

Det är väl sant att många på Arbetsförmedlingen säkert har mycket att göra men den generaliseringen att alla på AF ligger flera veckor efter med sin mail är väl lite hård. Jag har fått svar samma dag från en del handläggare, någon annan kanske det dröjer några dagar.
Det går heller inte att säga generellt hur AF kommer att se på detta. Jag skulle inte tro att aktivitetsstödet försvinner pga ett missat möte men det beror ju såklart på hur det har sett ut tidigare och vad man kommit överens om.
Men som @MidnightSoul säger så kan man ju alltid gå till kontoret och förklara situationen.
 
Det är väl sant att många på Arbetsförmedlingen säkert har mycket att göra men den generaliseringen att alla på AF ligger flera veckor efter med sin mail är väl lite hård. Jag har fått svar samma dag från en del handläggare, någon annan kanske det dröjer några dagar.
Det går heller inte att säga generellt hur AF kommer att se på detta. Jag skulle inte tro att aktivitetsstödet försvinner pga ett missat möte men det beror ju såklart på hur det har sett ut tidigare och vad man kommit överens om.
Men som @MidnightSoul säger så kan man ju alltid gå till kontoret och förklara situationen.

Sant, men det finns dom som ligger efter. En person jag haft möte med vars kompis börjat på AF låg efter mycket i början för det inte funnits någon som haft tid för dom personerna som hamnade på den ny anställde.

Men det finns en möjlighet att det kan ta ett tag innan mailen blir läst och då är det alltid bäst att gå ditt och kunna ta upp det på en gång.
 
Man blir avskriven på en gång men man kan ringa telefonförmedlingen och bli inskriven omgåeende igen. Om man inte har tid att besöka dom vilket förstås är det bästa.
 
Man blir utskriven om man missar ett möte. Då måste man direkt gå dit (fysiskt alltså, räcker inte med att ringa) och bli inskriven. Så förhoppningsvis förlorar inte bekanten alltför många dagar med stöd om hen skyndar sig att skriva in sig igen.

Detta förutsatt att inget ändrats senaste året.
 
Man blir utskriven om man missar ett möte. Då måste man direkt gå dit (fysiskt alltså, räcker inte med att ringa) och bli inskriven. Så förhoppningsvis förlorar inte bekanten alltför många dagar med stöd om hen skyndar sig att skriva in sig igen.

Detta förutsatt att inget ändrats senaste året.

Och det sämsta är att personens intjänade SGI sjunker till noll när något sådant sker (men personen i fråga kans inte ha någon SGI om den har aktivitetsstöd?). AF är stenhård. Det som kan rädda är ett sjukintyg, men då personen i fråga inte varit sjuk så är det extremt svår.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 418
Senast: astronaut
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 758
Senast: LiviaFilippa
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 078
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 373
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp