Bukefalos 28 år!

Hur hårt spänna slaggjord?

Sv: Hur hårt spänna slaggjord?

När hästen står still ska slaggjorden sitta tight, blir löst när den kommer i rörelse!
 
Sv: Hur hårt spänna slaggjord?

Det är lite olika från stall till stall. En del vill ha hårt andra lösare. Svårt att säga exakt hur det ska sitta och hur hårt.

En del vill ha en hel "stående hand" mellan hästen och remmen, andra spänner så hårt som det går. Man får testa lite själv och känna av vad som känns bäst för både en själv och hästen. :)
 
Sv: Hur hårt spänna slaggjord?

Har man haft anledning att se slagremmen satt på prov så inser man hur mycket rörelsefrihet de har, även om man spänner hårt, att ge dem en dm till med en stående hand är för mig lika som att jag kan lämna den hemma. För mig är det självklart att den ska sitta tight när hästen står på gången, så fort hästen kommer i rörelse så blir det nämligen ändå alltid marginal över.
 
Sv: Hur hårt spänna slaggjord?

Tack för svar!

Tight - menar ni då att den ska sitta nära hästen utan att sitta åt, eller ska man dra den liksom hårttight? Vad svårt att förklara i skrift. Ska man få in nåt finger emellan eller inte?
 
Sv: Hur hårt spänna slaggjord?

Har man haft anledning att se slagremmen satt på prov så inser man hur mycket rörelsefrihet de har, även om man spänner hårt, att ge dem en dm till med en stående hand är för mig lika som att jag kan lämna den hemma. För mig är det självklart att den ska sitta tight när hästen står på gången, så fort hästen kommer i rörelse så blir det nämligen ändå alltid marginal över.

Instämmer - jag hade en tvååring som slog över skakeln med "stående hand" innan, efter det lärde jag mig. Och de gånger min bockat i sulketten så var jag glad över att grejerna satt ordentligt.

Om bakbenen står parallellt drar hårt - om de står "kliv ut" så kör jag aningen slack men det är så lite att det absolut inte blir en stående hand.
 
Sv: Hur hårt spänna slaggjord?

Ingen som använder den till vardags som har någon bild?
 
Sv: Hur hårt spänna slaggjord?

Hittar ingen bild, men den ska sitta åt mot rumpan, du ska spänna åt den. Fingrar får man alltid emellan om man vill eftersom musklerna är mjuka, men i princip så ska den sitta helt emot, lite anspänd, så inga fingrar emellan p.g.a slack i anspänningen i alla fall. Sen är det viktigt att slagremmen inte sitter för långt fram på rumpan, samt att den är låst med gummiremmar. Jag låser alltid både i svanskappan och skalmarna. En sak till, ha ingen slagrem med ringar, de går alldeles för lätt av.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
693
Senast: Elo
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 313
Senast: SiZo
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 314
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 316
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp