Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Kan uppdatera min tråd lite :)

Om 3 veckor hämtar vi hem en liten Tonkanes med stamtavla :)

Lite nyfiken på hur MsLuna kunde ha så rätt men tanke på alla raser som ändå finns i idp? Dessutom med tanke på att denna uppfödare inte legat ute på annons, utan hittade den via "djungeltelegrafen".

Det är inte så många raser som passar in på din beskrivning faktiskt, de flesta raser är "icke godkända" av andra anledningar så tonk är den enda rimliga gissningen.

Lycka till, du vet att vi vill se bilder :D
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Uppdaterar så jag lättare kan hitta tråden.

Sonen har gett henne namnet Sickan.Idag ska vi iväg och hämta hem henne, ska bli spännande detta. Kort kommer så fort det går att fota henne :D Eftersom jag aldrig ens sett en tonkanes innan vi var där så kommer det bli spännande att se hur hon utvecklas
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

+ TinyWiny

Tack, är själv mycket nöjd :D

Men skulle ni se hennes långa skrangliga kropp så vette tusan om ni sagt samma sak :angel: Kroppsmässigt är hon fruktansvärt siameskatten, inte mycket av Burma i hennes utseende.
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Jag älskar Siamesens kropp! :love: Vore det inte för att den siames jag haft och de jag träffat har en förmåga att sjunga hela nätterna och störa grannar och sovande barn så skulle jag gärna samlat på mig en hel hög mesar. :love:
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Söööt!! :love:
Det går ju liksom inte att missta sig på raserna i henne :) Har för mig att SVERAK inte godkänner den för att den inte går att renavla, eller hur var det?
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Färgen går inte att renavla utan man måste korsa in grundraserna återkommande.
Detta innebär att den genetiskt inte är ngn ras utan en hybrid.
PL
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Fast det går ju att renavla på tonkineser, rasmässigt men inte färgmässigt.
Dvs, ungarna kommer vara tonkineser men de kan bli både tonkanesmaskade, burmamaskade och siamesmaskade.
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Men färgen är tydligen central.
PL

Inte idag. En tonkines måste inte vara tonkanes. Rasen är renavlad idag och godkänd av både TICA och CFA, alla maskningsvarianterna är godkända. Rasen har en uppsatt rasstandard precis som vilken annan ras som helst. Hos TICA tillåts fortfarande utparning med siames och burma men inte inom CFA.
 
Sv: Hur hittar man info om kattraser som enligt Sverak är blandraser?

Stämmer tydligen inte med sveraks uppfattning?
PL

Jag vet inte vad SVERAK har för officiell uppfattning om tonkines som ras. Det finns många raser (som är renavlade) som inte är godkända av FIFé/SVERAK och det beror oftast på att ingen har försökt få raserna godkända. Internationellt sett är FIFé ett litet kattförbund, både CFA och TICA är större till antal och till geografisk utsträckning så många raser som finns föds helt enkelt upp i dessa större förbund. FIFé/SVERAK är en väldigt byråkratisk organisation som ofta upplevs som onödigt krånglig i sitt regelverk.

Om du vill föda upp tonkines här i Sverige är WCF antagligen det bästa alternativet då det är en väletablerad och interationellt erkänt kattförbund i Sverige som arrangerar en hel del utställningar varje år och tonkinesen är godkänd. Är man mindre utställningsintresserad går både CFA och TICA bra också. Att börja etablera en ras här genom att försöka få rasen godkänd av FIFé/SVERAK är en onödigt krånglig väg att ta. Den biten kan man ta senare när man är ett gäng uppfödare som arbetat upp en stabil population i landet. Då kan man samarbeta för att få rasen godkänd, om man har något behov av det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 316
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp