Konferens i hundens tecken *långt*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Hunsport tidningen som SKK ger ut kan man kanske vädja om en artikel eller annonsera i?
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Kolla på SKK:s avelsdata :)
Jag tror att de uppfödare som kollar på ringens hemsida även är de som går in på avelsdata. Det är de som inte bryr sig som man ska försöka upplysa men hur sjutton gör man det?
Brevet från Wallin Håkansson kommer att publiceras på hemsidan.

Nu var det länge sedan jag var inne på avelsdata. Jag minns inte att man kunde söka på PRA? Endast på ögonlysta hundar väl?

Jag får väl logga in och leta.

Ja, hur talar man om det för dem som inte är så seriösa/vetgiriga? :crazy:

Kanske genom att lägga ut en varning på hemsidan? Väl synlig även för den som inte är så hemma där?

Kanske kan alla seriösa uppfödare också hänvisa till hemsidan i sin annonsering? Kanske kan de också skriva om dessa linjer på sina respektive hemsidor?

Då hade rasföreningen vunnit mycket credit för att de inte mörkar viktiga uppgifter.
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Ex. så finns det PRA tester för golden nu som startar på måndag, där en viss typ av PRA som finns i rasen kan hittas hos individer och dessa kan då tas ur avel eller korsas med en icke anlagsbärare beroende på avelsstrategierna i den klubben..

Kommer du ihåg vilken typ av PRA det var? prcd/PRA har man ju kunnat kolla "länge" så jag funderade på om det var den andra (det finns väl 2?) typen, vilket skulle glädja mig :)

Edit: Jag vill också tacka för att du delar med dig av föreläsningarna, mycket intressant! :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Det finns en som redan erbjuds tester i Frankrike och USA men problematiken ligger i att den bara hittas hos en handfull Goldens. Den som tester öppnar för imorgon heter GR_PRA1 och är den andra formen som drabbar dem (med sen debutålder) däremot talas det om en ny tredje okänd form också (med tidig debutålder, tidigare än 5 år).

http://hunddna.slu.se/nyheter/GR-PRAinformationSLU.pdf
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Tack, hade för mig att det fanns fler, men inom lapphundsklubben pratas det bara om 2. En som rasen inte kan få och en som vi kan blodtesta för.
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Det är ju det som är kruxet, PRA skiljer sig mellan raser och olika raser har olika PRA. Ex. Welsh Corgi har Rcd3-PRA, Tax har Cord1, Dvärg schauzer har A-PRA och Golden har PRCD-PRA.

Då kan dessa genetiska tester vara helt värdelösa för andra raser eftersom de har inte just denna sort. Även att göra ex. USA's tester kan också vara fruktlöst eftersom våra populationer skiljer sig från deras och det behöver inte alls vara samma PRA de har som vi har. Men det beror på.
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Det låter som en spännande dag!

Pratades det något om Dermoid Sinus?
 
Sv: Konferens i hundens tecken *långt*

Fast Dvärgschnauzerns 4 olika färger registreras som 4 olika raser, skulle man lägga ihop antalet registreringar för alla färgerna skulle de hamna på 5:e plats (tror det var det) på populäraste hundrasernas lista.
Däremot när man räknar statistik lägger man ihop färgerna till en enda ras. De som är mest drabbade av PRA är svart och svart/silver. P/S har bara 3 fall tror jag.

Ang linjeavel så ligger rasens inavelsgrad just nu på 1,4%, inte speciellt högt. År 2002 låg den på 3 % så det går nedåt.

Varför i hela världen registreras färgerna som olika raser?


Det är ett gammalt inlägg, är det fortfarande så? Varför isf??
 
Varför i hela världen registreras färgerna som olika raser?


Det är ett gammalt inlägg, är det fortfarande så? Varför isf??
Ja det är fortfarande så, och inget som någonsin varit upp för diskussion att ändra under de dryga 15 år jag varit aktiv i rasklubben.

Vet faktiskt inte hur det kommer sig men det är samma sak med de två andra varianterna av schnauzer också. Det jag kan tänka mig är att man i rasens ursprungsland inte fick para mellan färgerna från början, numera är det tillåtet även där med undantag för parning mellan p/s och s/s.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 705
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 435
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 171
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 742
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp