Hur hittar man rätt katt/uppfödare?

KSF

Trådstartare
Hej!
Min kompis har gått i katt-köpar-tankar ett bra tag. Hon ska börja forska och hatar att va ensam hemma under dagen och ”jobba” när hennes sambo är på kontoret.

Vi funderar därför i början på nästa år när hon kommer hem från ett forskningssamarbete i Indien om det inte är läge att ge henne sin drömmkatt, dvs. en ragdoll i present/hjälpa henne att köpa en. Detta är en process hon självklart oavsett skulle vara med på men vi vill ta steget och göra det som en fin gest.

Hundar och hästar vet jag hur man köper men katter är något jag inte har koll på! Hur kommer man i kontakt med en uppfödare? Vad är en bra uppfödare? Vad ska man leta efter? Vi har sökt runt lite men alla sidor verkar extremt otydliga/interna eller o-uppdaterade. Vill inte heller falla i någon fälla om det är som med hundar och avel med suspekta annonser på blo*ket.

Hon var först inne på att ha en äldre vuxen katt typ en omplacering men är öppen för en kattunge också. Det behöver inte vara något för utställning utan söt och frisk med friska föräldrar räcker. Oavsett tänker jag att vi har över ett halvår på oss att hitta rätt misse och med bukefalos hjälp borde det gå! :)
 
Jag rekommenderar alltid att kolla på omplacering om man inte behöver ha en unge eller en specifik ras. Både för att hjälpa men också för att om man tar en vuxen katt så kan man få veta mer om personlighet etc än en unge. Finns det något katthem i närheten så rekommenderar jag att ta kontakt. Då kan man prata med dom och de kan rekommendera en katt som passar en.
 
Jag tycker ärligt talat inte det är en bra idé att ge bort ett djur i present. Det kan vara en dröm som drömmaren vet och vill ha just som dröm och aldrig har planerat att förverkliga. Om det ändå är så att hon är med i hela processen och väljer katt själv och ni bara står för själva investeringen är det mest bara att följa med på tåget.

Börja med att din vän kanske går på kattutställningar och får kontakt med uppfödare där. Kolla på rasringens hemsida om omplaceringar, kullar och väntade kullar. Låt henne ta kontakt med de hon tycker verkar bra
 
Kolla rasringens hemsida för information om eventuella hälsoprogram som uppfödarna bör följa, sedan kollar ni in de olika uppfödarna som finns i närheten. Sedan är det viktigt att det klickar mellan kattens ägare och uppfödaren så det är väldigt viktigt att hon som ska ha katt är med och träffar uppfödare. Det är viktigt med en god relation till uppfödaren.

Gör ett presentkort till henne och gör lite grundläggande research som hjälp på vägen. Ni kan kontakta några uppfödare innan, men slutjobbet behöver ju vännen få göra själv.
 
På rasringarnas hemsida finns uppfödarlistor, och det bästa är att kolla där efter lämpliga uppfödare. Ragdollen har två rasringar, Scandinavian ragdoll club och Ragdollklubben. Jag må vara krass men jag tycker nog att man ska ha en vettig hemsida som uppfödare, trots att mycket av kommunikationen och försäljningen sköts via FB idag. Oftast är det försent att svara på annonser där kullen börjar närma sig säljbar ålder. Jag är själv uppfödare av ragdoll och jag har ofta väldigt många intressenter redan innan kullen är född, eller när den är nyfödd.

Jag skulle kolla efter en uppfödare som verkar ha ett långsiktigt avelsarbete (att göra om samma kombination gång på gång är inte hållbart). Uppfödaren ska också hölsotesta sina avelsdjur. På ragdoll ultraljudas hjärta och lungor, men jag vet att vissa uppfödare slutat med detta då sjukdomar är ovanliga inom rasen.

Jag som uppfödare skulle nog inte sälja en kattunge till någon jag inte träffat. Så det bästa är nog att ni tar kontakt med en uppfödare, men att hon själv får komma och träffa uppfödaren och välja sin kattunge.
 
På rasringarnas hemsida finns uppfödarlistor, och det bästa är att kolla där efter lämpliga uppfödare. Ragdollen har två rasringar, Scandinavian ragdoll club och Ragdollklubben. Jag må vara krass men jag tycker nog att man ska ha en vettig hemsida som uppfödare, trots att mycket av kommunikationen och försäljningen sköts via FB idag. Oftast är det försent att svara på annonser där kullen börjar närma sig säljbar ålder. Jag är själv uppfödare av ragdoll och jag har ofta väldigt många intressenter redan innan kullen är född, eller när den är nyfödd.

Jag skulle kolla efter en uppfödare som verkar ha ett långsiktigt avelsarbete (att göra om samma kombination gång på gång är inte hållbart). Uppfödaren ska också hölsotesta sina avelsdjur. På ragdoll ultraljudas hjärta och lungor, men jag vet att vissa uppfödare slutat med detta då sjukdomar är ovanliga inom rasen.

Jag som uppfödare skulle nog inte sälja en kattunge till någon jag inte träffat. Så det bästa är nog att ni tar kontakt med en uppfödare, men att hon själv får komma och träffa uppfödaren och välja sin kattunge.

Hjärta och lungor? Trodde det var hjärta och njurar ni ultraljudar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 870
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 772
Senast: Lager
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 623
Senast: Elina8
·
V
Övr. Katt Hejsan! Jag och min sambo har bestämt oss för att vi vill ha en liten katt till hösten. Vi vill ha en ragdoll som gärna ska gå att...
Svar
8
· Visningar
1 117
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp