Hur hittar man sin katt?

V

Venus

Hejsan!

Jag och min sambo har bestämt oss för att vi vill ha en liten katt till hösten. Vi vill ha en ragdoll som gärna ska gå att ställa ut och ev. avla på, men främst ska den vara en sällskapskatt. Vi vill ha en blå hona.
Hur hittar man katten??? Tycker att jag har försökt att hitta någon men det verkar inte finnas speciellt många, eller också letar jag på fel ställe.
Finns det någon sida med länkar till uppfödare som man kan kika på?
Behöver man bestämma sig för katten redan nu eller väntar man tills den är äldre?
Kan uppfödaren kräva att få avla på katten även om vi köper den och hur mycket bör det göra på priset isåfall?
Vad tycker ni att en sådan katt vi söker bör kosta?

Tacksam för all hjälp!
 
Sv: Hur hittar man sin katt?

http://www.ragdollklubben.com massor med uppfödare :)

Du behöver inte bestämma dig för katten nu utan bara visa intresse.
Uppfödaren kan inte kräva att få avla på den när ni köpt den, då är den bara eran! Däremot kan ni skaffa en foderkatt som då uppfödaren ägare tills dess att hon har tagit en kull eller två på katten och då övergår katten gratis i er ägo.
En sådan Raggis ni söker går på runt 5-6K :)

Vi ska förresten ha blå raggis bebbar till hösten :angel: Men det bästa är om du hittar någon uppfödare i närheten av dig där du kan hälsa på föräldarna/mamman till katten och uppfödaren själv och se att ni kommer överrens. Alltid bra med bra kontakt, särskilt om ni vill ställa ut/avla lite så kan det vara bra med backup :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hittar man sin katt?

Var har ni letat? Ragdolls är ganska vanliga nu, även om det är många som är intresserade av ungarna så bör det inte vara några jätteproblem att hitta en. När man anmäler intresse och ev. tingar katten beror på uppfödaren. Vissa vill inte släppa någon innan de har blivit ett par veckor, andra bokar direkt. Vill ni avla så får ni det, om inte katten är belagd med avelsförbud. Jag tycker absolut att ni ska diskutera ev. avelsplaner med uppfödaren, så de kan hjälpa er att välja lämplig katt och allt annat (det är sjuh----ikes massa saker att känna till, hålla reda på, ha kontakt med osv.)
Det är tidskrävade, kunskapskrävande och oftast dyrt att föda upp katter!
Jag tror att ragdolls ligger som de flesta andra raser, dvs mellan 6-8000 får man betala.
 
Sv: Hur hittar man sin katt?

Har kikat på länken och det var precis det jag letade efter.
Tack så mycket. :)
 
Sv: Hur hittar man sin katt?

Har letat på den lokala kattklubbens hemsida, sverak (mest för att läsa om rasen) och www.katt.nu
Att avla på katten är inte det viktigtigaste men det hade kunnat var kul om möjligheten fanns.
 
Sv: Hur hittar man sin katt?

Då gissar jag att du är avis på min nya lilla gos som kommer hem om en vecka! :love: :D Precis en sån du letar efter. :angel:

Vad gäller pris så beror det kanske lite på vart i landet du bor. Här i Stockholm kostar katterna lite mer och jag gissar att samma sak gäller andra storstäder där efterfrågan är hög. Uppfödare som bor längre bort brukar sänka sina priser lite p.g.a svårigheter med resor fram och tillbaka för att titta på katten osv. Men en katt för utställning och avel lär man knappast få under 6-7000 kr och förmodligen mer ibland, exempelvis för vältecknade bicolors eller mitted.

/Erica
 
Sv: Hur hittar man sin katt?

Om det är den som är på bilden så är jag verkligen avundsjuk!!! :love:
Vi vill helst ha den i början av september så jag antar att det är i tidigaste laget att börja leta. Men jag vill ju ha en nu.

Jag bor inte i någon storstad men vi hade räknat med att få betala ca 8000kr och uppåt. Jag ville bara se om det var ett normalt pris, jag har inget emot att betala för katten men jag vill helst inte betala något överpris.
 
Sv: Hur hittar man sin katt?

Jag tror inte alls att det är för tidigt att börja leta nu. Det kan nog aldrig vara för tidigt! Jag har exempelvis talat med en uppfödare redan för ett par veckor sedan om en kattunge som inte ens är född ännu och som isåfall inte kommer vara leveransklar förrän i augusti. ;)

Leta bland uppfödarna för att se om du hittar någon som du tycker verkar trevlig. Många uppfödare lägger upp planerade och väntade kullar. Om du är ute efter en viss färg eller teckning, lär dig genetiken och kolla efter föräldrar som har möjlighet att lämna det du är ute efter. Ring sen och prata med uppfödarna och säg vad du är ute efter (hona för utställning och avel etc) så kan de antingen sätta dig på en väntelista på en av deras egna kullar, eller rekommendera andra uppfödare som har eller kommer ha kullar inom de kommande månaderna.

Och är du beredd att betala 8000 kr så kan du nog garanterat få det du vill. :) Det viktiga är att du poängterar för uppfödaden vad du har för "krav" på katten!

Och jo, det är min kattunge på bilden! :love: Fast nu är hon snart 11 veckor och inte 7 som på bilden. :)

/Erica
 
Sv: Hur hittar man sin katt?

Ja, nu har du ju fått en länk till ragdollklubben. Jag tycker absolut inte det är för tidigt att börja leta nu, jag har fått in intresseanmälningar till en kull som bör vara leveransklar om ett år ungefär... (men då är det iofs en mer ovanlig ras än ragdoll)
Var, som Cheeserica säger, tydlig med vad du är ute efter. Det är lättare för både dig och uppfödaren om du säger vad du letar efter med en gång. Hoppas det går bra, ragdolls är himla trevliga katter :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 747
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 344
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 749
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Pga olika anledningar har jag ett tag letat nytt hem till mina bebisar, både för min och deras skull. Det är ju förbannat jobbigt men...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp