Hur hög halvdörr till d-ponny?

F

Flash

Hej! Det flyttar in en liten d-ponny i mitt stall nu i helgen, och eftersom de andra hästarna har halvdörrar, alltså boxdörrar utan galler som de kan stå med huvudet över, så vill jag såklart att även den här lille ponnyn ska ha det likadant. Frågan är bara hur hög dörren ska vara? Finns det någon tumregel att utgå från? Min hbl-häst, tex, som är 1,70 har en dörr som är 1,40, men de andra har vi haft möjlighet att skräddarsy dörr. Det går inte den här gången och nu är jag bekymrad över att få göra om allting en gång till för att dörren blir fel (för hög är ju en sak, det går ju att korta profilerna och såga av brädorna, värre om det blir fel på andra hållet...). Dörren som sitter i boxen nu är gjord till en shetlandsponny, och DET blir iaf för lågt:angel: ! Så min fråga är helt enkelt; Hur hög halvdörr bör man ha till en liten d-ponny, ca 1,44 i mankhöjd men växer fortfarande (3-åring)? Tacksam för all hjälp!!!

Hälsningar
Flash.

Sv: Hur hög halvdörr till d-ponny?

jg har dörrar som e 1,20 höga ungefär i mitt stall ... har två små hästar på 150cm ... :)

Sv: Hur hög halvdörr till d-ponny?

OK, 1,20 är vad jag också skulle gissa på :idea: ! Hbl-et har 30cm lägre dörr än vad han är i mankhöjd, vilket är lite för lågt (når väldigt långt med sin låååååånga hals) men nye ponnyn är fjordhäst med grovt hals, så 20-25cm lägre dörrhöjd än beräknad vuxen-mankhöjd tror jag vi chansar på! Tack för ditt svar!
/Flash.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka