Hur höga ska chaps vara?!

cherie

Trådstartare
Var iväg en sväng idag och skulle köpa nya ridbyxor och nya skor samt (short)chaps var det tänkt. Tyvärr upptäckte jag att läderchapsen var alldeles för smala för mina tjockisvader :( Men köpte size M ändå och tänkte att jag lämnar in dem och ser till att bredda dem lite.

Men nu när jag kom hem och prövade dem utan byxor (får precis på chapsen utan byxorna) så märker jag att hjälp, vad höga chapsen är! Men det fanns inga kortare i butiken heller, och jag vet inte om det går att få tag på kortare till ett drägligt pris? Har ganska korta tjockisvader.

Dock hittade jag denna bild
73219541_1.jpg

Och här ser det ju onekligen ut som att de SKA vara så här höga? Hur ser era chaps ut? Jag tänker mig att skinnet kanske mjuknar så det inte skaver sen, men jag vet inte...?

Tog en dålig bild med mobilkameran på mina jag köpte...
chaps.jpg

Ska det se ut ungefär såhär? Kan inte alls minnas att mina gamla chaps var såhär höga. Det skaver i knävecket, buhu!

Sv: Hur höga ska chaps vara?!

Mina chaps slutar lite under knävecket så att de inte skaver när jag rider. Du kanske får prova på lite fler ställen istället så du får tag i ett par som inte skaver sönder dina stackars knäveck :(

Ja, jag kanske får göra det! Tyckte det var så smidigt bara att köpa allt på en gång. Jobbar hela tiden så jag har verkligen aldrig tid att shoppa egentligen :p

Men det blir kanske till att lämna tillbaks och leta nya... suck! Känner på mig ganska väl att jag aldrig lär hitta några som passar mina ben...

Det blir säkert så att du inte använder dem om de skaver så det är nog lika bra att lämna tillbaka :) Tror nog att du kommer hitta ett par som sitter bra, det är ju så många "olika sorters ben" som håller på med hästar! ;p

Är det skinnchaps? Är det så så lämna inte in dem för breddning, de töjer sig, mina var så tajta i början att det tog mellan 10-20 min att få på dem, samt att jag fick blåsor på mina tummar, nu sitter de perfekt/ngt för lösa, de sjunker även ihop efter ett tag så längden skulle jag nog inte tänka på.

Det ser ut som att du köpte Dyóns stövelskaft och dem kommer att töja på sig med tiden. Köpte mina på Eurohorse mässan nere i Göteborg -06 och då var det nästan så att två stycken ur personalen fick hjälpa mig för att få igen dragkedjan :p men nu idag är det inga problem alls för mig att få på mig dem, kanske tar max ½-1 min tackvare att de har töjt på sig samt att de har sjunkit ihop lite grann.

Va! Töjer de sig så mycket? Alltså dessa chaps är det flera cm som dragkedjan måste ihop då det tjockaste stället över vaden när jag har ridbyxor. Utan byxor får jag dock på dem som sagt. Ska jag gå runt i dom uan byxor då och hoppas att töjer sig? Får ju som sagt inte på dem med ridbyxor men har inte heller försökt i 20 min ;)

Så längden blir också bättre? Hm, kanske inte är lönt att hitta tid och lämna tillbaks dem och leta efter nya då...

Måste bara få meddela att Buke hade rätt - igen! Jag gick runt hemma med chapsen lite och igårkväll försöke jag få dem samtidigt som jag hade ridbyxorna på. Och efter typ 5 min funkade det :D och de satt alldeles perfekt! Känns faktiskt inte för höga längre heller. Tur att jag inte lämnade tillbaks dem eller la in dem för breddning!

Det kallas att dela med sig av erfarenhet :D
Been there done that eller vad man ska säga ;)
Kul att dem är bra nu :bump: (men en liten bakläxa nu när de sitter bra på dig: fler bilder :p)

mina är jättelåga, det är omöjligt att hitta chaps till långa smala ben. så dom används typ aldrig.^^

men vad gäller båda chaps o stövlar, så ska dom vara så höga som möjligt.:)

Köper man ett par som det tar 10 minuter att få på sig är det klart de kommer töja sig. Mina satt bra från början och har således inte töjt sig så mycket. Jag tycker de ska vara så höga som möjligt utan att ge skav i knävecken.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 394
Senast: skuggi
·
Utrustning Jag köpte ett par chaps i lördags men känner mig inte helt nöjd med dem. Det är inte helt enkelt för mig att hitta rätt storlek eftersom...
Svar
16
· Visningar
5 210
Senast: Magiana
·
Utrustning Jag har tänkt önska mig ett par helt nya ridstövlar i julklapp av pappa. Vi skulle egentligen till Sthlm HS där hela resan (med inträde...
Svar
6
· Visningar
2 452
Senast: Wingates
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 930
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31