Hur inreda med gigantiska fönster?

Har själv höga, moderna fönster och gillar det inte heller. Har försökt skapa en mysigare känsla genom: växter på fönsterpiedestaler i olika höjder (finns på t.ex. Lagerhaus), gardiner från golv till tak som går in en bit över fönstret, höga ljusstakar och (hängande) fönsterlampor.

Det finns riktigt höga ljusstakar att köpa både i äldre stil och moderna, typ 50-100 cm i höjd. Tycker det är fint att bryta av blommorna med och vill man inte ha riktiga ljus finns det ju rätt snygga ledljus nu för tiden. Kan också tipsa om klätterväxter längs med/runt fönstret.
 
Men, drömmen ju! Hade helt klart satsat på nån kul klätterväxt som får växa sig längs fönstret och rama in. Är det ljust så hade jag kört på en gullranka marble queen som med bra ljus får riktigt fin variegering :love: och så kanske några amplar med hängväxter utöver det. Djungel hade det blivit iaf! :D

Det finns brädor man kan klämma fast på fönsterbrädan för att göra den djupare också så du kan ställa dit nåt större :)
 
Även om du har soffa framför fönstret så kan du ju ha den en liiiten bit ut så du får plats med nån palm eller pidestal. Personligen tycker jag att det ser bättre ut att ha några decimeter emellan än ha soffan för upptrykt i fönstret.
Om plats finns vill säga.
Jag måste ändå ha den en bit ut eftersom man kom på den geniala idén att ha element under båda fönsterna. Så soffan måste ändå stå en bit ut från väggen, men elementen gör ju också att det finns mindre plats till annat.
 
En annan fråga: borde jag sätta upp ett högt insynsskydd (plastfilm) i detta fönster? Är inte jätteimponerad av denna insyn…
 

Bifogade filer

  • IMG_7674.jpeg
    IMG_7674.jpeg
    66 KB · Visningar: 253
En annan fråga: borde jag sätta upp ett högt insynsskydd (plastfilm) i detta fönster? Är inte jätteimponerad av denna insyn…
Du kan testa på känslan på ett billigare sätt som är lättare att återställa. Badda filmjölk på fönstret med en svamp. Det torkar snabbt, luktar inget och känns det inte rätt/du vill ha mer eller mindre osv är det lätt att fylla på/ta bort och få lite känsla för hur man vill ha det. Lite udda känsla att veta att det är filmjölk man byggt insynsskydd av men det fungerar fint! Finns bilder om du googlar 👍
 
Du kan testa på känslan på ett billigare sätt som är lättare att återställa. Badda filmjölk på fönstret med en svamp. Det torkar snabbt, luktar inget och känns det inte rätt/du vill ha mer eller mindre osv är det lätt att fylla på/ta bort och få lite känsla för hur man vill ha det. Lite udda känsla att veta att det är filmjölk man byggt insynsskydd av men det fungerar fint! Finns bilder om du googlar 👍
Min hund kommer slicka bort det direkt :D
 
@kolblakkur Flera av mina grannar som har fönster mot vägen har satt upp dubbla gardiner där den ena är en modernare, skir spetsgardin. Funkar förvånansvärt bra mot insyn och ger en lite mer ombonad känsla.

Typ så här (gardinen heter Lill och kommer från IKEA)
lill-spetsgardiner-1-par-vit__0887768_pe569661_s5.jpg
 
En annan fråga: borde jag sätta upp ett högt insynsskydd (plastfilm) i detta fönster? Är inte jätteimponerad av denna insyn…
Latt kor pa stora gardiner istallet - ta inte bort mojligheten att titta ut! Hur ofta kommer grannarna realistiskt att vara pa sina balkoner? da ar det ju lattare att dra en tunn gardin for insynsskydd an att permanent ta bort din mojlighet att ocksa titta ut.

Jag hade alskat att ha stora fonster som dessa - kanske vi ska byta boende? haha
 
Tyvärr kan jag inte ha något på golvet framför då min hörnsoffa kommer att så i den hörnan, dvs framför båda fönsterna. Dvs inga blombord eller så heller…

Du kan inte sätta soffan mer mitt i rummet? Jag tycker överhuvudtaget att det ser lite konstigt ut med soffor framför fönster.
Gardiner hade jag skippat. I fönstret som du vill sätta plastfilm hade jag satt någon form av hängande fönsterbrädor eller amplar (bildgoogla hanging garden window).

Vi har också smala fönsterbräden. För lite större växter har vi köpt en sån som på den bifogade bilden.

Men om du verkligen ogillar lägenheten så mycket så hade jag skippat den om jag var du.
 

Bifogade filer

  • IMG_1855.jpeg
    IMG_1855.jpeg
    206,1 KB · Visningar: 161
Du kan inte sätta soffan mer mitt i rummet? Jag tycker överhuvudtaget att det ser lite konstigt ut med soffor framför fönster.
Gardiner hade jag skippat. I fönstret som du vill sätta plastfilm hade jag satt någon form av hängande fönsterbrädor eller amplar (bildgoogla hanging garden window).

Vi har också smala fönsterbräden. För lite större växter har vi köpt en sån som på den bifogade bilden.

Men om du verkligen ogillar lägenheten så mycket så hade jag skippat den om jag var du.
Nej, jag kan inte sätta soffan mer i rummet tyvärr. Hade du inte haft några gardiner alls eller vad menar du?

Ja alltså jag måste ju bo någonstans eftersom jag sålt mitt hus. Denna lägenheten är tänkt som en mellanlandning för att sedan kunna leta nytt boende i lugn och ro (om jag inte köper något snabbt som tusan nu innan inflyttningen).
 
@kolblakkur Jag tycker om att ha soffor vid fönster och tunga gardiner till, det är alltid mitt förstahandsalternativ! Definitivt en smaksak men jag tycker det är mysigt att kunna titta ut över innergården, på fåglar och moln 😊 Djuren brukar också uppskatta att kunna ligga på ryggkuddarna och kika ut.

Om det var mina fönster så hade jag letat efter någon rolig lampa på fot, rejäla sammetsgardiner och sedan plockat fram saker som jag gillar och blir glad av att se, inte stressat så mycket över något annat. Kanske hängt upp fairy lights eller annan enkel mysbelysning, skaffat växter allt eftersom.

Eftersom du verkar tänka på det här boendet som en tillfällig lösning så kanske det viktigaste ändå är att få det att kännas okej och lite "hemma", snarare än perfekt?
 
@kolblakkur Jag tycker om att ha soffor vid fönster och tunga gardiner till, det är alltid mitt förstahandsalternativ! Definitivt en smaksak men jag tycker det är mysigt att kunna titta ut över innergården, på fåglar och moln 😊 Djuren brukar också uppskatta att kunna ligga på ryggkuddarna och kika ut.

Om det var mina fönster så hade jag letat efter någon rolig lampa på fot, rejäla sammetsgardiner och sedan plockat fram saker som jag gillar och blir glad av att se, inte stressat så mycket över något annat. Kanske hängt upp fairy lights eller annan enkel mysbelysning, skaffat växter allt eftersom.

Eftersom du verkar tänka på det här boendet som en tillfällig lösning så kanske det viktigaste ändå är att få det att kännas okej och lite "hemma", snarare än perfekt?

Fast har man soffan vid fönstret så blir det ju svårt att titta ut? Då sitter man ju med ryggen mot fönstret. :)
 
Det går inte att sätta hörnsoffan så att den ena vinkeln går ut i rummet istället för att nyttja den 90gradiga väggen? På detta sätt kan man mer skapa ett rum i rummet och nyttja ena soffdelen till att ligga och titta ut på den fantastiska utsikten 🤩.

Jag hade nog börjat att möblera och sedan fyllt på med växter och textilier när man känner in rummet lite.

Men vill du ha gardiner så takskena och blanda mörkläggande och ljusgenomsläppande.
 
Det går inte att sätta hörnsoffan så att den ena vinkeln går ut i rummet istället för att nyttja den 90gradiga väggen? På detta sätt kan man mer skapa ett rum i rummet och nyttja ena soffdelen till att ligga och titta ut på den fantastiska utsikten 🤩.
Tyvärr, alltså det är ingen direkt utsikt på fönstret till höger, man ser bara in till grannarna om man sitter i soffan 🙃 Och soffan är för stor för att ha den på något annat sätt tyvärr. IKEA strulade till min egentliga order så jag fick köpa en soffa i storleken större 😑 så det blir för trångt om den ena vinkeln ska stå ute i rummet, blir bara typ 70 cm till väggen då 😑
 
Jag har gardiner i sovrummet som närmast agerar fondväggar. Det är ett mycket mindre rum än det i TS, men de takhängda gardinerna täcker en hel vägg när det är fördragna.

I TS fall funderar jag på om man skulle kunna leka med en färgad gardin på ena fönsterväggen och en lite mer neutral gardin på andra fönsterväggen (kanske tom helt ton i ton med väggfärgen). Det hade delat av ett gigantiskt hörnfönster till två, något mer hanterbara fönster.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 286
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp