Krukväxtproblem

mian1

Trådstartare
Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt soligt och svalt i huset och det verkar alla växter tycka är jättebra. Bra att de trivs, men det är inget snyggt med stora och grova växter.

I mars var jag i Åkraberg och köpte pelargonier. För sådana vill jag ha iallafall i köket. Förra året fick jag avliva mina engelska pelargonier eftersom de alla blivit så gigantiska och efter en sommar utomhus fick de helt enkelt inte plats inomhus. Därför köpte jag nu sticklingar i torvbriketter. De har fått var sin kruka och nu blommar de och täcker halva fönstret på höjden trots att jag varit och toppat dem lite för att få ner dem i storlek. De är inte höga och taniga utan stora så att 4 st fyller ut hela fönstret på bredden. Mao finns det ingen utsikt kvar genom det fönstret. I det andra fönstret står två Mårbacka-pelargonier och tar upp hela det fönstret. De stod i små krukor då jag köpte dem och så små och nätta ut.

I vardagsrummet har jag en enorm och jättehemsk Hibiskus. Jag gillar inte hibiskusar och denna har nån laxrosa färg som inte direkt är min favorit, men det är så svårt att slänga växter som lever. Varje höst får jag riva av en massa rötter på växten eftersom de kryllar överallt. Dessutom klipper jag ner den till små pinnar för att få in den genom ytterdörren igen. Den täcker hela fönstret både på höjden och bredden och blir bara värre om jag tar ut den. Blommar i stort sett året om. Om det inte vore en present från min syster och att den "hålls koll på" av andra så hade jag grävt ner den ute och låtit den döden dö över vintern :devil:

De sista hemskingarna (om man räknar bort orkidéerna i badrummet som jag nog ska avliva när de blommat ut) är två stora AloeVera. Köptes som små och söta för att använda mot myggbett. De står på var sitt kyl/frys och täcker hela med sina spretiga blad. Jag vattnar dem nästan aldrig och de står mörkt och trist, men de är ju så fula. Praktiska mot insektsbett, men fy vad jag ogillar kaktusar och annat vasst och spretigt.

Vad gör man? Jag vill att de ska hålla sig små och lagom. Så att man kan se ut genom fönstret. Och jag vill inte klippa sticklingar varje år på pelargonierna och göra nya. Man måste väl kunna ha samma planta flera år utan att fönstrena ska växa igen? Vad kan man ha? I köket och i ena vardagsrumsfönstret verkar förhållandena vara idealiska för alla växter. Sen har jag två norrfönster på bottenvåningen, ett stort fönster i badrummet med sol större delen av dagen och på övervåningen har jag 4 fönster med stark sol, 2 på förmiddagen och 2 på eftermiddagen.
Fina, lite gammaldags växter som helst inte luktar mycket. Och som håller sig LAGOM stora för att gå att behålla år efter år.
 
Sv: Krukväxtproblem

Jag har problem på andra hållet. Mina vissnar ner för eller senare, så varje höst (när inomhusväxterna är mer intressanta än de där ute) så får jag köpa in nya och som tur och väl brukar jag även få några när jag fyller år. De som man vill ska dö, dör inte av någon anledning, men de brukar tyvärr inte vara så vackra heller.:crazy:
 
Sv: Krukväxtproblem

Jag har problem på andra hållet. Mina vissnar ner för eller senare, så varje höst (när inomhusväxterna är mer intressanta än de där ute) så får jag köpa in nya och som tur och väl brukar jag även få några när jag fyller år. De som man vill ska dö, dör inte av någon anledning, men de brukar tyvärr inte vara så vackra heller.:crazy:

Så hade jag det när jag bodde i lägenhet. Tror att det var för varmt och för torrt för att växterna skulle trivas. Då varade krukväxterna inte länge innan det var dags att köpa nya. Tyckte att det var lyxigt i början när vi flyttat hit och det växte så att det knakade. Fast sen tröttnar man när växterna och krukorna bara blir större och större. Det är inte fint längre.
 
Sv: Krukväxtproblem

Saint Paulia?
den växer sej inte stor alls,
personligen har jag ett omvänt problem, jag får inte blommor att växa sej stora och maffiga
 
Sv: Krukväxtproblem

Tyckte att det var lyxigt i början när vi flyttat hit och det växte så att det knakade. Fast sen tröttnar man när växterna och krukorna bara blir större och större. Det är inte fint längre.


Har en toppenidé!! :idea:

Jag köper nya små fina fiffiga krukväxter till dig och sen tar jag över dina stora växter??!!
Jag ÄLSKAR stora krukväxter!!! :love:
(Dock har jag viss förståelse för ditt problem.) :laugh:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska eventuellt flytta in i en hyresrätt med gigantiska fönster. Jättefin utsikt, absolut - men allt blir ju så fjuttigt i jämförelse...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 456
Senast: manda
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 020
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Ännu en sommar närmar sig och min lägenhet är varm. Det har i vår varit upp till 23-24˚ fast elementet är av. Har haft 23˚ i några...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 369
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp