HUr jag än räknar blir det bara fel

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ejn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 910
E

ejn

Försöker räkna ut hästens foderstat och gick in på hippocampus och vad jag än använder för foder och även om jag bara har grovfodret så står det:
"Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen."

och det står:
"Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel"

MJ är 7,6
och Smpr är 65
Ts 57%

Hur ska jag fodra för att få ordning på det hela?

Sv: HUr jag än räknar blir det bara fel

Börja räkna "förhand" och lita absolut inte på alla dessa program som finns.

Vet du vad hösilaget innehåller i Ca, P och Mg?

Ja det vet jag men just nu sitter jag på jobbet, ska skriva upp det tills i morgon.

Tycker det är så svårt att räkna....

Det är inte så svårt som många tror. Tom. jag kan räkna foderstater trots att jag har VÄLDIGT svårt för matte annars.
Har man bara formlerna för hästens behov, och formlerna för att räkna foderstaten, och en miniräknare framför sig så är det plättlätt.

Vad du ska tänka på när du använder Hippocampus är att det går strikt efter tabellerna för energi, smbrp etc. De hästar som kräver mer eller mindre får då kommentarer om för lite/mycket. Alla kommentarer är förutbestämda och visas i vissa intervall. Dessutom bryr sig HC överhuvudtaget sig inte om kvoten smbrp/Mj...

Att räkna själv är inte svårt... I början använder man tabellerna som utgångspunkt tills man vet vad ens egen/egna hästar behöver i Mj och smbrp-kvot beroende på arbete etc. Sedan gäller det att täcka in behovet med hjälp av de fodermedel man har tillgång till. Man börjar alltid med att försöka täcka in så mycket som möjligt med grovfoder. Kraftfoder är bara grädde på moset för de flesta hästar som inte tränas väldigt hårt...
//marti

Álin skrev:
Jag använder denna sidan (Nina83 på buke har gjort den, mkt bra :bow: )
http://www26.brinkster.com/fodersidan/index.html

som grund om jag räknar till en ny häst, sedan justerar jag siffrorna efter eget huvud, efter behov och hur hästen går på foderstaten.

Jag var inne på hennes sida och jag måste säga att den var verkligen super!, men det jag inte förstår riktigt är hur man räknar ut sin hästs behov..hur vet man vad ens häst behov ligger på?
Likaså tilläggen för arbete och ras hur vet man vad dom ligger på i %? och även avdragen för lättföddhet?
Är lite lost, har fått min foderstat beräknad men man vil ju gärna kunna beräkna den själv :crazy:

Senast ändrad:

Om din häst funkar på den foderstat du har nu, och du har analysvärdena så är det ju busenkelt! Fyll i det han får i ett program, så ser du vad han får idag, det är hans behov!

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 835
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 731
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 631
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
2 000
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka