Hur köper ni frimärken/porto?

Hur köper ni frimärken/porto?

  • Köper dem ett och ett när jag behöver

    Röster: 62 53,9%
  • Köper ett häfte att ha hemma tills det tar slut

    Röster: 49 42,6%
  • Köper portokod(er) på postnords hemsida

    Röster: 22 19,1%
  • Köper ett eller flera kuvert/emballage där portot ingår

    Röster: 10 8,7%
  • Använder gamla frimärken ur en samling som jag har

    Röster: 5 4,3%
  • Älskar frimärken med fina motiv så har flera häften hemma!

    Röster: 1 0,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    115
Jag koper "forever stamps" med mycket ojamna mellanrum. Sist jag kopte frimarken kopte jag ett hafte Mallenois marken om jag inte minns fel. Jag hade da redan ett par haften med USA's flagga, ett med "Women Vote" och ett hafte med "Liberty Bell". De flesta har nog haft 20 frimarken i haftet ... men det ser ut som om Women Vote och Malle markena bara hade 14 ? ... jag tycker ju att det da borde vara 15, men inte da! 14 marken far plats ... that's it.

Det sista jag kopte var nog Malle markena (KLART jag maste ha sadana ... trots att de ar gigantiskt stora och tacker ett halvt normal kuvert) och det var ungefar 6 ar sedan. Jag kanner verkligen hur mycket jag sparat pa att kopa sa manga frimarken och bara spara dem och anvanda nar portot gatt upp flera ganger. :grin:

Jag har ett hafte i en handvaska, ett i planboken, tre i skrivbordsladan ... Det kan finnas fler marken som seglar runt har hemma ocksa :o och i sa fall kommer de fram sa smaningom.:p
 
Köper ett I gången vid behov. Jag postar kanske högst en gång i året. Kanske oftast en gång vartannat år.
 
Jag har köpt häften på den tiden det gick åt lite regelbundet. Nu gör jag knappt av med några märken längre, så har två eller tre halvt använda häften i en låda som lär räcka 10-20 år.
 
Om jag någon gång ska posta något måste jag ändå köra in till affären för att lägga på brevet på brevlådan, eftersom den närmaste/smidigaste brevlådan är den som står utanför affären. Sen allmänt postar jag så sällan kuvert med frimärken (eller vykort) att det känns mer rimligt att köpa ett och ett. Samma med kuvert, det köper jag i butiken istället för att ha en hög liggande och sedan använda 2-3 stycken på sex år. Jag skickar en del paket, men inte saker som använder frimärken.
 
Om jag någon gång ska posta något måste jag ändå köra in till affären för att lägga på brevet på brevlådan, eftersom den närmaste/smidigaste brevlådan är den som står utanför affären. Sen allmänt postar jag så sällan kuvert med frimärken (eller vykort) att det känns mer rimligt att köpa ett och ett. Samma med kuvert, det köper jag i butiken istället för att ha en hög liggande och sedan använda 2-3 stycken på sex år. Jag skickar en del paket, men inte saker som använder frimärken.
Kuvert använder vi till lite annat än posta i postlådan..
 
Jag postar ett brev i snitt varannat år så jag köper det frimärket jag behöver när jag behöver det.

Skickar en del paket men då köper jag spårbar frakt istället.
 
Jag har ett häfte hemma, men jag använder väldigt sällan frimärken numera.

När jag skickar något är det ofta något större, och då använder jag Skicka Direkt och köper porto + skriver ut fraktsedlar online.
 
Jag kan inte ens minnas när jag köpte/behövde frimärke sist.. Är mest paket jag skickar och då köper jag frakt via appen.
 
Frimärken finns ju överallt, dvs jag köper när jag behöver.
Sen portokoderna kom har det underlättat nåt otroligt, älskar dom!

Jag antar att skickar man 'ofta' brev då köper man på sej frimärken, annars behövs det ju liksom inte.
 
Jag köper en karta i taget och förvarar i plånboken - för att alltid veta var det är. Oftast på lokala macken, där jag köper mjölk. (blir billigare än att åka hela vägen till stan. Det jag förlorar i pris har jag igen rejält på den kortare resan)

Måste posta fysiskt brev till sjukresor i regionen eftersom jag titt som tätt åker långa resan till stora sjukhuset för att träffa läkare och lämna prover. Det är inte hela resan jag får för men e rejäl slant i alla fall.
 
Insåg precis att folk faktiskt tar med sitt brev till postombudet och köper ett frimärke. O_o

Alltså ett frimärke varje gång de ska posta ett brev.
Själv köper jag alltid minst ett häfte med 10 stycken och väger och frankerar mina brev hemma.

Hur gör ni?

:)
Mitt alternativ fanns inte riktigt, köper sådär 10 häften en gång om året och har hemma. Men röstade på att köpa ett häfte och ha hemma.

Blir det några över kan man njuta av att få skicka billigare nästa år! :)
 
Mitt alternativ fanns inte riktigt, köper sådär 10 häften en gång om året och har hemma. Men röstade på att köpa ett häfte och ha hemma.

Blir det några över kan man njuta av att få skicka billigare nästa år! :)
Ungefär så gör jag också, valde sista alternativet och två andra.
Gillar fina motiv så brukar köpa pga det plus att ha hemma när portot höjs. Senaste veckorna har jag nog köpt 9 häften. :D
 
Köper frimärken till företaget typ varje vecka 😅 senast för nån dag sen köpte jag 5 häften, eftersom priset är på väg upp igen efter nyår. Inför förra höjningen såg jag till att köpa 10 häften tror jag. Hoppas kunna köpa nått mer innan 1/1.
Bra tips, kanske jag borde satsa på ett häfte innan 1/1:)
 
Det var nog en 3 år sedan jag köpte frimärken sist. Tror jag köpte ett häfte för att kunna skicka iväg julkort.

Skickat aldrig brev eller så annars, förutom i jobbet. Men då har det bara varit att klistra på uråldriga lappar för företagspaket, så har det faktureras sen. Har varit väldigt "populärt" på lokala ica.
Brukade tänka att jag bara skulle träna upp deras nya personal. Jag fick frågan flera ggr om det inte börjar ta slut på dom snart. Nejdå, jag har nog några hundra kvar. :angel: :rofl:


Kanske ska skicka något julkort iår? :idea:
 
Brukar köpa häften och använda tills de tar slut.
Skickar inte så ofta handskrivna brev, men ofta kort och små hälsningar till släkt, vänner och bekanta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 821
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 444
Senast: Myrten
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 658
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp