Hur kolla ett plyfa-golv inför köp?

danilo

Trådstartare
Jag är på väg att kika på ett äldre plyfa-släp som inte har använts mer än några gåner/år för hökörning. Gummimattan är sliten i kanten mot rampen ser jag på bilderna, och jag undrar nu hur jag ska göra för att kolla golvet före köp? Jag har hört något om att "bända" i golvet med kniv/ mejsel, kan det stämma?

Sv: Hur kolla ett plyfa-golv inför köp?

Vi lyfte bort gummimattan och knackade med hammaren överallt. Får man ett "hårt" ljud så är golvet inte ruttet, ett dovt ljud.....ja då lär man behöva byta plyfan. Vi gav 1800 för en ny skiva som vi sågade till själva.

Men att bara vika bort mattan? Ska den inte vara limmad? Men om jag åker och kollar på någons transport, hur ska jag göra då?

Den kan vara limmad eller så kan den vara lös, min personliga åsikt är att det är bättre med en lös gummimatta och jag tror även att det är det vanligaste i framförallt äldre transporter.

Men som tidigare talare sa knacka på golvet och sen ser du om det är rötskadat men röta och lite ytlig fukt är inte samma sak...
Lite ytlig fukt blir det i alla golv och det får man helt enkelt hålla koll på och se så att det inte blir värre.

Håller helt med, hellimmad matta är helt värdelöst tycker jag. Går inte att få någon koll på golvet alls, och nog tusan kommer det in t ex urin under mattan om hästen kissar. Utan att man kan ta ut mattan och spola rent.

Tack för svaren, då har jag lite bättre koll!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Surkål
  • Skadade hästar och konvalescenter
Tillbaka