hur kombinera ledarskap och träning av läskiga saker typ ljud??

J

jezekl

jag håller på och "toleranstränar" min kuse. Han ska stå ut med saker som låter, prasslar mm bakom honom. Han är bakrädd och det ska jag vänja honom av med. Samtidigt håller jag på och tränar lite ledarskap och att han ska stå still när jag ber om det, ex i stallgången (där han ska kunna stå lös och ändå vara still). Nu till min fråga;
när jag håller på och väsnas med diverse saker bakom honom för att träna honom med det så händer det ibalnd att han tycker att det blir för mycket och går framåt för att komma undan. Ska jag då säga till honom för att han går iväg, dvs säga nej och ställa tillbaka honom? Eller är det ok att de går undan för det de tycker är otäckt? Vad ska jag göra? Om man tex går med hästen och drar något efter sig som låter, och hästen blir orolig och vill springa iväg, hur gör jag då? Säger till eller bara lugnar?

Det är kombinationen ledarskap och träning av "läskiga saker" jag undrar hur jag ska kombinera.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter...
 
jag holl pa mycket med toleranstraning i somras o aven om jag inte har nagon formell utbildning i det, sa tyckte jag att det funkade bra ;)

det basta ar vall att borja forsiktigt (tvivlar jag inte pa att du redan gor!!) tex nar jag holl pa (detta var en hast som var radd for ALLT - hon brukade bokstavligen kryyypa runt pa stallplan med nasborrarna stora som kaffefat... - var det inte staketet var det ett horn pa en byggnad, ett trad, en vattenpol, ett ljud, well - you name it fast hon var valdigt nyfiken sa det hjalpte val :rofl:

iallafall, vi borjade lite forsiktigt tex nar hon var i boxen o nagon holl pa att pyssla med henne blev folk valdigt klumpiga runt henne sa att hon larde sig att saker o ting kunde skramla o ramla o dunka i saker o prassla. iom att nagon var inne hos henne hela tiden o pysslade o latsades som ingenting, blev hon distraherad o slutade tanka sa mycket pa vad som hande.

sen tog vi det ut pa stallbacken, jag ledde runt henne i en langre lina (sa att ifall hon forsokte slanga sig hade jag en chans att inte tappa henne - for hade hon kommit loss en gang hade hon fortsatt... o folk var likaledes klumpiga dar. jag sag till att ga o kolla pa grejor , flytta pa saker, ga in pa konstiga stallen bara for att vanda igen. jag hade aven el longerpisk med mig - enbart for att den var lang och hade svans sa att jag kunde slapa den i marken mm, raka sla den i staket etc. aldrig att jag anvande den mot hennes huvud el dyl.

varje gang hon reagerade pa nagot jag gjorde eller visade vantade jag tills hon lugnade ner sig, fick titta pa det, sniffa lite. sen fick hon en klapp o sa gjorde jag om det medan jag klappade henne, helt enkelt tills hon inte orkade bry sig om det mer. annars kan det ocksa funka att om du har nagot som prasslar eller ser laskigt ut, att ga runt det i cirkel om o om igen tills det blir trakigt, o sa vidare till nasta grej.


jag vet inte om detta kan funka pa din kuse, men det kan ju kanske vara vart att ha nagot som prasslar eller en kompis som gar forbi hans box/spilta medan du ar dar o pysslar o latsa som ingenting?

ta hjalp av folk o beratta vad du haller pa med, sa kan det forhoppningsvis bli lite lattare ocksa? :banana:

tjena vad langt det blev me svammel :o
 
jo en sak till :crazy:..

det har med att saga till nar hasten gar ivag - sag till du. det ska nog racka med rosten dar. trots allt sa om du rakar pusha det for langt och hasten blir radd, vill man val inte garna ta i for mycket. men han ska val lara sig vad som ar acceptabelt o inte acceptabelt beteende. det ar bara du som vet hur langt du kan ga i att saga till.

annars sa provade jag en grej som ocksa funkade bra nar det galler hastens lyhordhet mot dig:

prova i paddock forst, ha en langre lina (igen) och ha hasten att ga efter/brevid dig o nar du stannar ska hasten stanna, nar du gar langa steg ska hasten langa stegen, gar di riktigt langsamt ska hasten ga langsamt etc. det ar ganska kul nar det funkar, for sen kan du borja springa m hasten o svanga o den bara foljer efter :D

jag tyckte iallafall att det hjalpte en del..

hihi, jag later som varsta hippien! jag maste ju ha sett ut som en idiot ocksa sa som jag brukade bara mig at runt den hasten... :rofl:
 
Låt han gå iväg om han blir rädd, låt honom gå runt dig i en cirkel från det otäcka. Han kommer tillslut själv att förstå att det inte är farligt och stå kvar då berömmer du honom. Prata inte lugnande, det kommer bara att göra honom ännu mer ängslig då han tror att det verkligen är något att vara rädd för när du pratar lugnande.
 
När du prasslar med något och hästen går iväg, så gäller det att forsätta prassla tills hästen stannar, annars ger du eftergift för att han gått framåt och då kommer kanske hästen gå framåt så for något prasslar. Men tänk även på att sluta "prassla" innan hästen känner för att gå iväg.
 
det var ett bra svar! Just nu har jag hållt på och prasslat och skramlat med saker bakom honom (och ställt sakerna på hans bak ibland också) när han stått i stallgången. Jag har hållt på med det själv. Kan nog vara en bra idé att be någon väsnas när jag borstar honom eller nåt. Det där med att ut och gå med honom och väsnas/dra saker efter sig och "slå i" saker kan nog också vara något.

Han ska köras in, så att dra saker efter sig som låter är ju verkligen bra. Så han klarar av att ha en vagn efter sig sen, som kanske inte är helt ljudlös..
 
det är precis det jag funderat på, för det kändes att det blev fel när han traskade iväg, jag slutade för att hämta tillbaka honom (och så visade han ökad tendens till att gå iväg igår). Han står i stallgången, endast bunden på ena sidan, på sin högersida. Det innebär att han kan gå fram och runt hörnet på boxen han har på sin höger sida och vända sig mot mig (som stod bakom honom och prasslade eller skramlade). Jag funderar på om jag ska binda fast honom på båda sidor, så han inte kan ta sig någonstans, men är då orolig att han tar till något annat "försvar" när han tycker det blir jobbigt. Givetvis ska man försöka sluta innan han reagerar, men ibland kan man upptäcka det försent.

Hur tycker du att man ska ha honom vid dessa övningar?
 
Jag ser inte ledarskap och träning av läskiga saker som två olika moment utan samma sak. Är du ledare så litar hästen på dig när det kommer läskiga saker. Så att träna läskiga saker är ju faktiskt att träna ledarskap. Det är bara att se på hur hästar uppför sig med olika ryttare med vissa är de rädd för varenda sten och med andra kan de gå vart som helst. När man tränar på läskiga saker är det viktigt att se till att ta det i små portioner och göra det svårare vartefter. Det här kanske inte är svar på din fråga utan bara mina egna filosoferingar. Ett exempel på detta är att när någon av mina hästar blir rädd för nån grej så säger jag inte "braaa, duuuktig" som vissa gör utan snarare "hörru skärp dig" och sen kan de bli tvungna att tex gå förbi stenen tills de går bra och sedan gå några gånger till. När dettta är avklarat blir berömmet inte att jag säger bra utan i form av att de slipper gå förbi stenen mer den dagen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 902
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 277
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 698
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp