Hur komma igång med hästar igen?

Red_Chili

Trådstartare
När jag var mindre så bodde jag i stallet flera år. Troligtvis spenderade jag mer vaken tid där än i skolan och det var underbart. Jag höll mest till på ridskolan där jag skötte hästar, tog hand om själva stallarbetet, hjälpte till på lite lektioner osv. Sedan fick jag hjälpa till i ett dressyrstall, hade praktik på en liten gård med hopphästar och började på ridgymnasium. Jag tävlade lite, skötte hästarna och hjälpte till med allt.

Ridgymnasiet slutade jag på eftersom jag blev hysteriskt skoltrött och sedan har jag inte kommit igång med ridningen igen. Visst har jag varit med till bekantas medryttarhästar ibland och både fått rida någon gång och hållit på med själva stalljobbet, men det har inte varit mycket av det. Istället har jag hållit på helhjärtat med hundar.

Jag har verkligen inte råd att skaffa mig någon egen häst, egentligen inte råd att vara medryttare heller i dagsläget och känner verkligen inte för att rida på närmsta ridskolan här. Ändå gör det nästan ont i hela mig för att jag saknar hästarna så mycket. Idag var jag på en dressyrtävling bara för att titta och kände för att tafsa lite på varenda häst jag såg :p

Finns det något stall av något slag där man skulle kunna jobba trots att man inte hållit på regelbundet med hästar på ett tag? Tänker mig alltså själva stallsysslorna och skötseln av hästarna. Finns det någon del av landet där det går att hitta stall att pyssla lite i på fritiden eller medryttarhästar som inte kostar många tusenlappar/månad? Nu bor jag i Sthlm, men jag vill utan tvekan härifrån så fort det bara går.

Är mitt enda alternativ att ändå börja på ridskolan igen för att komma igång på nytt med allt och försöka ta det därifrån?
 
Sv: Hur komma igång med hästar igen?

Hade du bott här hade du garanterat fått hjälpa till i stallet där jag stod förut. De föder upp halvblod i liten skala och har ett gäng jättefina tävlingshästar. De har lite mer hästar än tid och är jätteglada för all hjälp de kan få. Jag fick rida och greja hur mycket jag ville och jag är ingen stjärna.
Du skulle gärna få vara i stallet där jag står nu oxå men där är det bara tre hästar så det är inte så mycket att göra...
 
Sv: Hur komma igång med hästar igen?

Jag hjälper till gratis på ett mindre fjordstuteri utanför en mindre stad (ca 3 mil till en större stad) gratis. Jag och andra tjejen som är där behöver endast hålla på med hästarna och rida. Inga stallpass, mockning osv utan bara pyssel och ridning. Självklart hjälper vi till när vi är där och det ex. är omockat eller när höet ska upp på skullen. Men vi behöver inte.

Så det finns ställen där du får rida utan betalning. Men oftast mot ex. att man tar vissa pass osv. Mitt råd är att lägga ut en annons och sen aktivt kolla medryttar sökes annonser. Vem vet, du kanske hittar den perfekta hästen i det perfekta stallet med den perfekta ägaren där det dessutom är gratis :)
 
Sv: Hur komma igång med hästar igen?

När jag var mindre så bodde jag i stallet flera år. Troligtvis spenderade jag mer vaken tid där än i skolan och det var underbart. Jag höll mest till på ridskolan där jag skötte hästar, tog hand om själva stallarbetet, hjälpte till på lite lektioner osv. Sedan fick jag hjälpa till i ett dressyrstall, hade praktik på en liten gård med hopphästar och började på ridgymnasium. Jag tävlade lite, skötte hästarna och hjälpte till med allt.

Ridgymnasiet slutade jag på eftersom jag blev hysteriskt skoltrött och sedan har jag inte kommit igång med ridningen igen. Visst har jag varit med till bekantas medryttarhästar ibland och både fått rida någon gång och hållit på med själva stalljobbet, men det har inte varit mycket av det. Istället har jag hållit på helhjärtat med hundar.

Jag har verkligen inte råd att skaffa mig någon egen häst, egentligen inte råd att vara medryttare heller i dagsläget och känner verkligen inte för att rida på närmsta ridskolan här. Ändå gör det nästan ont i hela mig för att jag saknar hästarna så mycket. Idag var jag på en dressyrtävling bara för att titta och kände för att tafsa lite på varenda häst jag såg :p

Finns det något stall av något slag där man skulle kunna jobba trots att man inte hållit på regelbundet med hästar på ett tag? Tänker mig alltså själva stallsysslorna och skötseln av hästarna. Finns det någon del av landet där det går att hitta stall att pyssla lite i på fritiden eller medryttarhästar som inte kostar många tusenlappar/månad? Nu bor jag i Sthlm, men jag vill utan tvekan härifrån så fort det bara går.

Är mitt enda alternativ att ändå börja på ridskolan igen för att komma igång på nytt med allt och försöka ta det därifrån?


Har du råd med ridskola har du väl råd med medryttare som är billigare oftast om man ser hur mkt ridning man får.

Man behöver ju inte bli medryttare på en häst som står på dyr anläggning, ska man som medryttare ha ridhus toa dusch paddock och andra lyxheter måste man precis som dess ägare... betala lite extra för det.:)

Men om man ist väljer en häst som står där det bara finns en paddock så kan man komma ner till en 300-500 månaden för 2-3 dagars ridning i veckan.
Skulle man rida 3 dagar i veckan på iaf den ridskola som finns här i stan skulle man få betala minst 380 kr VECKAN!

Dessutom finns det hästägare som inte vill ha betalt alls.

Ridskola när man redan kan rida är rena rama döden anser jag, när man var liten och inte kunde så mycket var ridskola perfekt.
Men skulle jag börja rida idag på ridskola skulle jag tröttna på 3 veckor på att rida.
det ger ju verkligen ingenting det är som att slänga bort pengarna i sjön.

Så annonsera och svara på annonser om medryttarskap ist tycker jag!
 
Sv: Hur komma igång med hästar igen?

Under hela mitt hästliv (nästan) har jag skött olika hästar och hängt i olika stall, jag har aldrig betalat en krona, faktiskt snarare fått betalt O_o
Började med att jag satte upp en lapp i den lokala affären och fick svar. Skötte en arab i ett privatstall en period, senare en nordsvensk och en travare. Efter det började jag på trav- och brukskörningsgymnasium, på fritiden skötte jag ett avelssto och efter ett tag skötte jag typ alla avelsston och deras föl i det stallet, som mest 5 ston med föl, en uuunderbar tid :love:
Köpte senare en häst därifrån, som jag sen sålde, men blev kvar i det stall (ett annat än det med avelsstona) och skötte några av deras hästar, fastnade för sonens shettis som "ingen" brydde sig om, promenerade med henne i skogen och senare körde in henne.
Senare började jag mitt nya jobb och tiden för hästarna blev lite knapp, kom ifrån det ett tag. Tittade ibland förbi det första avelsstallet jag var i, skötte någon häst där men fastnade inte för någon speciell.
Månaderna gick men sedan en dag frågade jag en kollega på jobbet om det fanns någon häst i det stall hon stod i som "var över" och fick börja hjälpa en tjej där med sin travare medan hon opererade/rehabiliterade sitt eget knä. När ägaren blev bättre började jag pyssla med en shettis där, en annan ponny, en tredje :D Det liksom svämmar över med folk som behöver hjälp...!
Så, det finns hästar överallt trots att jag (eller tack vare?) bor på en liten ort på landet, tror snart jag varit i nästan alla stall här omkring och skött hästar, haha.

Hm, ja, världens längsta historia om det men iaf. Mitt tips är kontakter! Titta förbi något stall du vet om, hör dig för, sätt upp en lapp i mataffären, annons på blocket. Folk älskar såna som vill göra det där "runt omkring" - jobbet. Mig tycker de tom synd om när jag inte får rida och lånar ut en ponny åt mig över helgen som ex. Fast jag pysslar lika gärna med minishettisen och går i skogen för mig själv :)

Hoppas verkligen att du hittar någon att pyssla med - och lycka till!
 
Sv: Hur komma igång med hästar igen?

På ridskolan där jag är "uppväxt" var det många privatägare som då hade skötare. Jag hjälpte en kvinna med hennes dressyrhäst vilket bara innebar att jag fick borsta/mysa med hästen så mkt jag ville på kvällarna. Ägaren red alltid på morgnarna och jag var där på em/kvällen så det var ett perfekt upplägg för oss. Betalade ingenting och fick rida ut på hästen lite då och då som tack :)

Så mitt tips är att höra sig för/sätta upp lapp i stall i närheten!
 
Sv: Hur komma igång med hästar igen?

Vill du bara vara i ett stall så testa att maila lite tränare/åka ut till Täby Galopp. De flesta tränare brukar vara trevliga och glada över lite hjälp (men ridning är det ofta inte tal om förän man varit där ett tag så vitt jag förstått det)
 
Sv: Hur komma igång med hästar igen?

Vill du bara vara i ett stall så testa att maila lite tränare/åka ut till Täby Galopp. De flesta tränare brukar vara trevliga och glada över lite hjälp (men ridning är det ofta inte tal om förän man varit där ett tag så vitt jag förstått det)

Skulle precis skriva detsamma! De flesta stall (och hästarna i det) älskar att ha någon där som sköter lite markservice och pysslar lite extra med hästarna. Finns alltid någon häst som inte är någons stora favorit som behöver lite extra ompyssling ibland. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 432
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 011
Senast: tuaphua
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 129
Senast: Trissa
·
Islandshäst Hjälp mig! Vad är rimliga krav på sig själv och på hästen efter en tur som inte gick som den skulle, orsakade lite rädsla o osäkerhet...
Svar
9
· Visningar
1 788
Senast: Isselassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp