Hur ska jag kunna sälja min häst? (Vad ska jag ta mig till?)

Bor ute på landet där det är ganska glest på stall, där jag är nu är lösdrift vilket känns viktigt för mig vilket drastiskt minskar alternativen. De stall jag skulle kunna byta till är långt bort, inne i stan med skyhöga hyror och uppstallning som enda alternativ, vilket inte känns så kul. Med tanke på hennes tidigare tandproblematik brukar tandläkaren komma ut ca 1 gång om året och undersöka, nen detdär med ögonen känns intressant. Hur tänker du där?

Ögonsjukdomar kan ibland ge upphov till plötsligt förändrade beteenden hos hästen, till exempel att hästen börjar skygga eller annat förändrat beteende. Man kan själv vara uppmärksam på t.ex. förändrad färg i ögonen hos hästen.

Om du vill läsa mer om ögonsjukdomar hos häst kan jag rekommendera denna länken: https://hastsverige.se/sjukdomar-skador/hastens-ogon/

Det är ju också möjligt att hästen stegrar med dig trots att tränaren har ridit utan problem kan bero på att ni har många upplevelser med dig som kanske inte alltid har varit så positiva (inte som att du gjort fel utan att du inte har haft tillräckligt med kunskap och att hästen varit för svår för dig, nu har du tagit hjälp och det är alldeles utmärkt!!) och att hon känner av din rädsla och inte känner sig trygg med dig som ledare även om jag tycker du verkar jobba mycket från marken med henne. Om du inte vill sälja hästen så måste du inte det, det kan ingen tvinga dig förutom möjligtvis om någon annan betalar för den och inte har råd t.ex. Se bara till att hästen får kärlek,träning och motion i vilken form det än är och omvårdnad så kommer din häst att må alldeles utmärkt.
 
Vill du och har råd behåll din häst.
Hon ger dig uppenbart mycket utan att du behöver rida och du tillfredsställer hennes motionsbehov på annat sätt. En häst mår inte dåligt av att bara gå i hagen (om hagen kan tillfredsställa behovet av rörelse)
Däremot skulle jag förslå att du byter stall till ett stall/lösdrift där det finns fler som du som bara vill ha hästen för att mysa och inte har kravet att träna och tävla.
 
För det första vill jag bara lyfta en sak jag såg att du skrivit, att vuxenpsyk vill fokusera på de "viktiga" sakerna. Vad som är viktigt för dig är det DU som vet bäst! Är det här nåt du tänker mycket på och behöver diskutera så ska du kunna ta upp det tycker jag!

Sen. Hästar behöver absolut inte ridas för att må bra. De behöver stimulans för att må bra däremot, men det kan tillgodoses på många sätt (och olika hästar har olika stora behov av det). Ridning och/eller körning är det klassiska som alla tänker på, men det finns ju massor mer man kan göra. Tömkörning, promenader, frihetsdressyr, agility, massa olika övningar och påhitt från marken, och man får verkligen inte glömma att stor, varierande hage med kompisar gör mycket för att stimulera hästen både fysiskt och psykiskt, jämfört med ensam i liten rasthage.
Vill DU ha kvar din häst? Betyder just den här hästen och er relation "allt" för dig? Isåfall - utgå från er och se vad ni kan hitta på tillsammans som ni båda trivs med! Kanske långa promenader i skog och mark är er grej? Eller kanske tycker ni det är jättekul att träna in olika tricks från marken? Ni kanske vill sparka boll tillsammans? Prova och ha öppna ögon för alla olika saker man kan göra med sin häst. Gör saker tillsammans som både du och hästen mår bra av och strunta i ridningen om det känns som ett "nödvändigt ont". Är det inte kul så gör det inte!
Men om du egentligen VILL rida, finns det kanske någon annan häst du kan rida? Antingen, om du tror det är rätt, sälj/låna ut den här hästen och köp/låna eventuellt en annan. Eller ha din häst kvar och jobba från marken, låt eventuellt någon annan rida och utbilda den osv för att kanske kunna själv i framtiden, och hitta någon bombsnäll häst du kanske kan få bli medryttare på?
Du kanske skulle kunna kontakta någon ridskola eller liknande och fråga om de har nån JÄTTESNÄLL häst (de som går med ryttare med funktionsvariation brukar vara bra) som du kan få prova rida för att se om ridning (på en häst du kan lita på) är nåt för dig eller om det är annat inom hästvärlden som ligger dig närmast om hjärtat, om du är lite osäker :)
 
Kanske lite irrelevant, men ville bara berätta ett typexempel på hur det kan låta i vårat stall; jag och hovslagaren (som också har sina hästar här) småpratar lite medan hon verkar min häst när hon frågar hur det går med ridningen. Jag svarar att mjo, det är väl lite till och från men att rida ut fungerar bättre än ridbanan. Svaret jag får då är ”men rid inte på ridbanan då, rid bara ut. Huvudsaken att hon rids, annars är hon ju värdelöst. En häst som inte går att rida är ju lika bra att ta bort.” Mumlade något till svars, men ja, nu förstår ni lite hur det kan låta😅 Och alla som skriver att jag borde byta stall, om det hade gått hade jag gjort det, får sålänge leva på drömmen om min egna gård.
 
Man måste verkligen inte rida bara för att man har häst! Men jag vet precis vad du menar med att folk ofta har åsikter om det. Jag har snart haft min nuvarande häst i 2år och knappt ridit något. Några korta pass då och då i hagen bara. Tyckte vi hade så mycket annat jag ville jobba med från marken i första hand så har mest riktat in mig på det. Men har verkligen fått många frågor varför jag inte rider mer osv och ibland har jag känt mig jättepressad, att jag gör fel. Men då försöker jag tänka på vilken otroligt fin relation jag fått med min häst :love: Och allt jobb jag lagt ner från marken kommer jag verkligen få igen och ha nytta av den dagen jag vill rida mer.
Jag vet en bra Facebook-sida med folk i liknande situationer som dig som stöttar varandra på ett fantastiskt sätt, det kan göra mycket att veta att man inte är ensam :) skicka pm om du vill hitta dit😀
 
Kanske lite irrelevant, men ville bara berätta ett typexempel på hur det kan låta i vårat stall; jag och hovslagaren (som också har sina hästar här) småpratar lite medan hon verkar min häst när hon frågar hur det går med ridningen. Jag svarar att mjo, det är väl lite till och från men att rida ut fungerar bättre än ridbanan. Svaret jag får då är ”men rid inte på ridbanan då, rid bara ut. Huvudsaken att hon rids, annars är hon ju värdelöst. En häst som inte går att rida är ju lika bra att ta bort.” Mumlade något till svars, men ja, nu förstår ni lite hur det kan låta😅 Och alla som skriver att jag borde byta stall, om det hade gått hade jag gjort det, får sålänge leva på drömmen om min egna gård.
Jag kan ju såklart ha fel, men det kan ju vara så att de egentligen menar väl? Alltså, generellt förutsätter man ju att en person som har en ridhäst vill rida, speciellt om den har tyckt om det men blivit rädd och det inte fungerar med hästen i fråga. Hade det varit så att du skrivit här och sagt att du så extremt gärna ville rida så hade jag troligtvis gett dig samma råd - gör dig av med hästen och köp en du känner dig trygg med. MEN i och med att du tycker att allt annat är jättekul och ridningen sekundär, om ens det, så blir ju läget helt annorlunda. Kanske det fungerar bättre om de får veta att du tycker att markarbete och att pyssla med hästen är roligare än att rida och att du inte vill ha en häst främst för ridningen?
 
En häst behöver inte ridas för att må bra. Huvudsaken är att den får tillräckligt mycket rörelse och att fodret är väl anpassat till det den gör/inte gör. Om man rider väldigt sporadiskt måste man förstås ta hänsyn till det när man väl rider, så att man inte då pressar hästen till något den inte har muskler/kondition för.
 
Kanske lite irrelevant, men ville bara berätta ett typexempel på hur det kan låta i vårat stall; jag och hovslagaren (som också har sina hästar här) småpratar lite medan hon verkar min häst när hon frågar hur det går med ridningen. Jag svarar att mjo, det är väl lite till och från men att rida ut fungerar bättre än ridbanan. Svaret jag får då är ”men rid inte på ridbanan då, rid bara ut. Huvudsaken att hon rids, annars är hon ju värdelöst. En häst som inte går att rida är ju lika bra att ta bort.” Mumlade något till svars, men ja, nu förstår ni lite hur det kan låta😅 Och alla som skriver att jag borde byta stall, om det hade gått hade jag gjort det, får sålänge leva på drömmen om min egna gård.

Fy vad tråkig attityd de har!
Jag hoppas du kan introducera en nyanserad bild av hästvärlden för dessa kantiga gamla människor.

Det finns så många andra vettiga personer, och jag hoppas du träffar dem snart, och kanske kan ha din pålle hos dem.

Jag berättade om klickerträning för en gårdsägare en gång, denna person bara himlade med ögonen o kikade skeptiskt på mig. Sedan träffade jag en annan gårdsägare som till och med ville bygga en agilitybana för häst i rida utan utrustning. Hurra! Tänkte jag, jämlikar finns :)
 
Har inte läst igenom hela tråden, men jag hade väldigt mycket ångest vid ridning som bara blev mer och mer förlamande. Slutade helt med hästarna, gav tillbaka foderhästen och tog bort sällskapshästen. Sålde en stor del av min utrustning och skulle inte ha egen häst igen.
Det tog bara 2 månader innan jag var med häst igen...
men denna gången har jag ingen ångest ^_^.

Hästen har gått på travet så jag skolade bara om lite snabbt och smidigt till sportkörning och nu så lullar vi mest bara runt på småvägarna eller tömmkör i ridhuset :D, älskar att arbeta från marken och körningen är ett perfekt mellanting mellan att arbeta från marken och att rida :).

Är härligt att känna fartvinden och kunna köra ut och gasa på ordentligt utan att vara rädd :), lite mer grus som sprätter upp i ansiktet nu bara ;).

Rider lite då och då men nästan bara i ridhuset, känner mig stor på henne så är mest för att jobba igenom ngt eller att jag är för trött för att tömmköra och det är dåligt väder ute ;).

Hört om andra som fått samma erfarenhet av att bara byta inriktning till western eller från storhäst till Islänning.
 
Kanske lite irrelevant, men ville bara berätta ett typexempel på hur det kan låta i vårat stall; jag och hovslagaren (som också har sina hästar här) småpratar lite medan hon verkar min häst när hon frågar hur det går med ridningen. Jag svarar att mjo, det är väl lite till och från men att rida ut fungerar bättre än ridbanan. Svaret jag får då är ”men rid inte på ridbanan då, rid bara ut. Huvudsaken att hon rids, annars är hon ju värdelöst. En häst som inte går att rida är ju lika bra att ta bort.” Mumlade något till svars, men ja, nu förstår ni lite hur det kan låta😅 Och alla som skriver att jag borde byta stall, om det hade gått hade jag gjort det, får sålänge leva på drömmen om min egna gård.
En variant är att när någon frågar eller kommenterar, helt kort säga något i stil med "jo, det går bra, men nu satsar jag på körningen" och sedan raskt släppa ämnet genom att fråga personen om hens senaste träning/tävling. De flesta vill egentligen helst prata om sig och sitt. ;) Gör inget inget väsen om ridningen så ska du se att folk glömmer efter ett tag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 679
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 403
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp