Bukefalos 28 år!

Hur kommer det sig att min kan är "såååå söööööt"?

Sulax

Trådstartare
Jag har en Helig Birma som är 8 år. Hon både heter och ÄR en Diva. Väldigt mycket divalater har hon. Nästan så att hon ibland tror att hon får domdera hemma och vi har ibland, faktiskt, diskussioner om det.

Oftast är hon rädd för besökare och går och gömmer sig en stund innan hon smyger fram, men ibland väljer hon vilka hon gillar och då gillar hon de massor!

Jag säger då till dessa gäster, speciellt de som tex sover över, att om katten blir för jobbig eller för närgången så är det bara att schasa bort henne.
Då får jag alltid till svar: " Men näää...det kan man ju inte göra, hon är ju sååå söööt!" eller "Halledudanedå så pluttinuttig liten tjej, dig kan man ju inte putta bort heller!" osv..

Medan jag säger: "Hon är en KATT som INTE ska styra hemmet, så jo...det går alldeles ypperligt att lyfta bort henne om hon är för närgången.

Missförstå mig rätt nu, jag älskar att mysa med min katt. Hon sover tätt intill mig eller på mig eller mellan mina fötter och så fort jag sitter i soffan så hoppar hon upp i knät på mig och lägger sig till rätta och ibland bara ligger vi på golvet och myser ikapp. Så kärlek får hon massor av. Jag tycker bara inte att katten ska domdera helt enkelt. Hon ska heller inte behandlas som om hon är gjord av glas. Så Man FÅR säga ifrån till katten och man FÅR schasa bort henne om hon blir för närgången. Men hur får jag folk att fatta det?? (när hon är såååå söööööt!!!)

Här är Divan, den älskade, underbara Divan.


10698459_10152427944097545_5741446649760592980_n.jpg




10629763_10152411043802545_5922307013975507682_n.jpg
 
Jag tror faktiskt dom förstår att dom får schasa bort henne även utan att du behöver säga det. Varför får de inte kela med katten om det nu är det de vill?

Jag anser inte heller att det är att "domdera" om katten vill bli klappad av någon som vill klappa henne.
 
Jag tror att du gör ett ickeproblem till ett problem. Vill folk inte gosa med katten så lyfter de säkerligen bort henne. Det hade jag gjort iallafall. Däremot hade jag inte uppskattat om folk hade kommit hem till mig och schasat bort katten eller hunden för den delen. Man behöver inte vara otrevlig bara för att det är ett djur utan man kan vänligt med bestämt lyfta bort katten eller be ägaren lyfta bort den.

Sedan är det ju så att katter anser att vi människor är deras slavar. Det är kattens natur helt enkelt. Vi är gos och matmaskiner när det passar dem, det är allt vi är för våra katter ;)
 
Jo men problemet ÄR ju just att gästerna säger attde störs av katten men de ville inte vara elaka och schasa bort henne eftersom hon är så söt. De tror alltså att de skadar katten om de säger ifrån. Samma sak när hon går och lägger sig i deras resväska eller kasse. Jag schasar ner henne från bänka roch bord genom att lyfta ner henne. Då får jag höra att jag är elak. Når jag sen frågar varför det är elakt får jag till svar; ja men hon är ju så sööööt!

Det är lite samma fenomen med folk som skaffar söt hundvalp och inte lär den rätt och fel från början "för den är ju så söööt att man inte kan säga ifrån!"
Biter en hund mig, oavsett ålder, så brottas den ner på rygg...oftast vänligt men bestämt, men en attackerande vuxen hund fick jag ta i rejält på för att den försökte om och om igen....

Det är ett djur som ska lära sig vad som är rätt och fel, så gott det går så klart. Och nej, man behöver inte vara elak, men man ska inte dalta för mycket med djuren heller...enligt mig.

Detta är egentligen inte ett seriöst jätteproblem, ville bara höra om andra drabbas av samma sak...
 
men säg åt gästerna att ignorera katten/lyfta bort den/lyft bort den själv. Du kan ju inte lägga ansvaret för att ditt djur ska bli uppfostrad på ditt sätt, på gästerna? Jag är inte heller sugen på att komma hem till folk och avvisa deras djur, trots att jag har gränser för mina egna djur.
 
Biter en hund mig, oavsett ålder, så brottas den ner på rygg...oftast vänligt men bestämt, men en attackerande vuxen hund fick jag ta i rejält på för att den försökte om och om igen....

Det är ett djur som ska lära sig vad som är rätt och fel, så gott det går så klart. Och nej, man behöver inte vara elak, men man ska inte dalta för mycket med djuren heller...enligt mig.

Detta är egentligen inte ett seriöst jätteproblem, ville bara höra om andra drabbas av samma sak...

Vet du vad, då tycker jag att du ska hålla dig borta ifrån hundar. Det enda en hund lär sig som brottas ner på rygg är att du är dum i huvudet och inte går att lita på. Jag tror att du har titta för mycket på en viss Cesar Millan... Varför gör du så? Vad tror du att hunden ska lära sig genom att du gör så? Tror du att den ska bli undergiven och snäll eller? Risken är stor att du en dag blir ordentligt skadad om du går på fel hund.

En bekants bror betedde sig så illa mot sin hund. Till slut fick han låsa in hunden i en bur i köket när han skulle lägga sig för annars attackerade hunden honom i sömnen... Så det kan gå när man beter sig illa mot djur. Endel människor borde inte få vistas i närheten av djur :rage:
 
Om gästerna är störda av katten men inte gör något åt det får dom väl skylla sig själv om katten stannar kvar. Det är hur enkelt som helst att lyfta ner en katt, och det skadar den knappast. Tror de på allvar katten skadas om de lyfter ner henne? Att putta ner eller slänga ner är det inte tal om, utan lyfta ner.

Angående att katten lägger sig i deras väskor, så kan det vara en idé att ställa in väskor och dylikt i en garderob eller annat ställa katten inte kommer åt.

Sedan låter det som att du borde läsa på mer om djurhantering. Man brottar inte ner hundar som gör något man inte gillar. Det är inte ok överhuvudtaget.
 
Brottar ner hundar gör jag om de attackerar, annars sägs det ifrån bestämt på passande sätt. Formulerade det lite tokigt ser jag nu. Jag gör inte illa djur medvetet och jag har inte tittat för mycket på Cesar Milan. Absolut inte. Jag har däremot uppfostrat hundar halva mitt liv och ingen har varit aggressiv.
Med risk för att tråden spårar ur då det tydligen blir en del missförstånd och jag inte vet hur jag ska skriva för att få fram vad jag menar så kan väl moderator ta bort tråden?

Trådstarten var alltså ironisk....en hel del.... men ingen förstod det riktigt och det fick det att verka som att jag inte kan djur alls...så....sorry.
 
Det kan också vara så att gästerna inte vågar säga till katten för att dom är rädda att göra dig upprörd.
Det är lite samma sak som med barn. Om t.ex ett främmande barn ställer sig jämte mig och börjar banka i ett skåp så vågar jag inte säga ifrån (hur mycket jag än vill) eftersom föräldrarna oftast reagerar väldigt negativt om man försöker säga till deras barn.
Samma sak med djur, gästerna vågar inte säga till djuret för att man inte vill vara "elak" mot någon annans "lilla älskling".

/Bejkonfis, vars 90kg hundduo är såå söööt när dom hoppar på gästerna...
 
Brottar ner hundar gör jag om de attackerar, annars sägs det ifrån bestämt på passande sätt. Formulerade det lite tokigt ser jag nu. Jag gör inte illa djur medvetet och jag har inte tittat för mycket på Cesar Milan. Absolut inte. Jag har däremot uppfostrat hundar halva mitt liv och ingen har varit aggressiv.
Med risk för att tråden spårar ur då det tydligen blir en del missförstånd och jag inte vet hur jag ska skriva för att få fram vad jag menar så kan väl moderator ta bort tråden?

Trådstarten var alltså ironisk....en hel del.... men ingen förstod det riktigt och det fick det att verka som att jag inte kan djur alls...så....sorry.

Fast det spelar ingen roll om hunden attackerar. Man brottar inte ner hunden iallafall. Vad vinner du på det? Vad vill du få ut av det du gör? Varför gör du så? Du gör ju hunden illa när du brottar ner den och att säga att du inte gör hunden illa medvetet blir ju ganska löjligt för varför gör du det annars? För att vara snäll?
 
Vet du vad, då tycker jag att du ska hålla dig borta ifrån hundar. Det enda en hund lär sig som brottas ner på rygg är att du är dum i huvudet och inte går att lita på. Jag tror att du har titta för mycket på en viss Cesar Millan... Varför gör du så? Vad tror du att hunden ska lära sig genom att du gör så? Tror du att den ska bli undergiven och snäll eller? Risken är stor att du en dag blir ordentligt skadad om du går på fel hund.

En bekants bror betedde sig så illa mot sin hund. Till slut fick han låsa in hunden i en bur i köket när han skulle lägga sig för annars attackerade hunden honom i sömnen... Så det kan gå när man beter sig illa mot djur. Endel människor borde inte få vistas i närheten av djur :rage:

Alltså TS ursäkta mig för trådkap men det här med CM.
Jag är inte för hans metoder men jag undrar varför nästan alla skyller hårda metoder på CM? Tror ni verkligen att det är han som är orsken till att hundägare idag använder sig av hårda metoder eftersom han alltid kommer upp på tal.
Det är säkert så.Säger inget annat!
Men många som jag känner vet inte ens vem CM är men använder hårda metoder idag eftersom de är lärda så från tidigare hundägare.
jag skyller de hårda metoderna på äldre jakthundsägare och skk / brukshundsklubbarna och äldre hundböcker bla från sollefteå hundskola
jag har haft hund sen jag var liten och varit på många bruks och lydnadshundklubbar runt om i landet och minns bara en man i eskilstuna som pratade om mjuka metoder, han var emot matkt/domenans metoder och vägrade använda stypkedja.
Han fick inte ens vara kvar på den klubben men startade en egen kurs. det var ca i mitten på 90-talet och den första och enda jag hörde tala så och alla tycket han var konstig och udda.

Till TS.
Visst kan man fostra katter.
Det är ditt ansvar inte dina besökare. Stäng in katten i ett annat rum då.
Jag tar mina katter till ett annat rum om de blir för på, de kan få en bit mat där så de är lugna ett tag.

Men - det är ju charm med djur med egen vilja och katter ska får göra lite som de vill Men sen så gillar ju jag att skämma bort mina djur.

Den är en sök katt ju, väldigt lik min neva masquerade!!
 
@Sulax Du bör inte brotta ner hundar oavsett. Det finns sätt att säga ifrån utan att göra illa hunden. Att överhuvudtaget anse att det är ett okej beteende att vara hårdhänt för att sätta upp regler är smaklöst.

Ett tips om du vill att andra ska förstå att du är ironisk och skämtar, är att använda smileys.

Dessvärre tillhör dock tråden forumet nu och lär inte tas bort. Vill du inte läsa eller svara mer får du lämna tråden.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 882
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp