Hur kontrollera att en sadel passar?

Tassa

Trådstartare
Hej.

Rider en häst som inte är min. Men jag tycker att sadeln hamnar för långt fram på hästen.
Ska kolla med ägaren och se om hon kan hjälpa mig med att se så att sadeln fortfarande passar honom, men hon har tidigare sagt att det är svårt då han är lite tjock.

Men är det någon som har lite tips på hur jag kan se och känna att sadeln ligger rätt? Och passar? Kan man motverka att sadeln glider fram med olika typer av sadeljordar? Vill inte lägga upp en bild då han inte är min egen, men är ute efter lite enkla tips och riktlinjer.
 
Hej.

Rider en häst som inte är min. Men jag tycker att sadeln hamnar för långt fram på hästen.
Ska kolla med ägaren och se om hon kan hjälpa mig med att se så att sadeln fortfarande passar honom, men hon har tidigare sagt att det är svårt då han är lite tjock.

Men är det någon som har lite tips på hur jag kan se och känna att sadeln ligger rätt? Och passar? Kan man motverka att sadeln glider fram med olika typer av sadeljordar? Vill inte lägga upp en bild då han inte är min egen, men är ute efter lite enkla tips och riktlinjer.
På den här sidan finns det flera filmer om sadelinpassning: http://www.stallrustorp.se/att-tanka-pa/
 

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
547
Senast: Silje
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 627
Senast: caballus
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
623
Utrustning Hej! Hoppas detta är en okej tråd att göra här :) Jag måste sälja min mammas sadel då hon inte rider längre och undrar lite om den...
Svar
8
· Visningar
743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp