Bukefalos 28 år!

Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

M

Mayara

Nu har min kille stått på box inne för behandling av en synnerligen envis mugg/rasp som inte velat ge sig. Har behandlat enliigt veterinär 1:s rekommendation (Virkon - vaselin - receptfri hydrokortison salva) som leder till att krustorna försvinner tillfälligt för att sedan komma tillbaka direkt långt upp på kotorna. Har nu kontaktat veterinär 2 som skrev ut Celestonsalva, bannlyste vaselin och sa att jag ska se till att hålla benen torra. Skitlätt med 30 cm snö alternativt lera ute... :( Längtar till våren och sommaren... Nu har jag i alla fall tvättat med grönsåpa som fått sitta i 20 minuter, sköljt noga och handdukstorkat för att sedan mjuka upp med helosan. Nu är krustorna borta (igen) och jag ska börja behandling med Celeston.

Nu till min undran: Jag vill ju naturligtvis att pålle ska få vara ute med sin kompis i hagen och röra på sig. Men hur ska jag kunna undvika fukten som snön ger? Har funderat på att linda benen på något sätt men vill inte att lindorna ska bli blöta så att muggen blir ännu värre. Jag har proffessionals choice skydd som är täta och skyddar hela kotan. Frågan är om jag skulle kunna linda benen med bomullslinda och sedan sätta skydden över. Men jag är rädd att det ska bli för tätt och att bakterierna ska frodas.. HJÄLP! Vad kan jag göra?? /Mayara
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

Jag lindade med bomull, sedan självhäftande benlindor och silver teip över det, luftigt men tätt mot väta.

Mvh Hanna
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

Nej! Jag tror att du behöver behandla han för svamp infetion den heter Fucidin oljig vätska du droppar på sen när hela lilla flaskan är slut (Rätt dyr men mkt bra.) så ska du gå till apoteket och köpa Salsyvase (INTE VASELIN) och fortsätta tvätta med och så får du bort skorperna när dom mjuknat. Finns att köpa dubbel pkt bakom disk. Men Fucidin är receptbelagt. Prova det är mkt bra. Men de tar några veckor. Man ska helst inte linda imellan karleden då de är lätt att linda för hårt och stoppa blodet. Men nu är det kallt ute och fruset så då ska det inte vara några problem med mugg.Prova du kommer inte ångra dig. Lycka till.
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

Nu har min kille stått på box inne för behandling av en synnerligen envis mugg/rasp som inte velat ge sig. Har behandlat enliigt veterinär 1:s rekommendation (Virkon - vaselin - receptfri hydrokortison salva) som leder till att krustorna försvinner tillfälligt för att sedan komma tillbaka direkt långt upp på kotorna. Har nu kontaktat veterinär 2 som skrev ut Celestonsalva, bannlyste vaselin och sa att jag ska se till att hålla benen torra. Skitlätt med 30 cm snö alternativt lera ute... :( Längtar till våren och sommaren... Nu har jag i alla fall tvättat med grönsåpa som fått sitta i 20 minuter, sköljt noga och handdukstorkat för att sedan mjuka upp med helosan. Nu är krustorna borta (igen) och jag ska börja behandling med Celeston.

Nu till min undran: Jag vill ju naturligtvis att pålle ska få vara ute med sin kompis i hagen och röra på sig. Men hur ska jag kunna undvika fukten som snön ger? Har funderat på att linda benen på något sätt men vill inte att lindorna ska bli blöta så att muggen blir ännu värre. Jag har proffessionals choice skydd som är täta och skyddar hela kotan. Frågan är om jag skulle kunna linda benen med bomullslinda och sedan sätta skydden över. Men jag är rädd att det ska bli för tätt och att bakterierna ska frodas.. HJÄLP! Vad kan jag göra?? /Mayara
Låter konstigt kanske de jag skriver nu .Men oljan i Fucidinen håller fukten borta och dödar bakterierna och torkar ur. Mkt bra.
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

Jag smorde in med Juvanesta och Pevaryl mot fotsvamp. Om det har varit lerigt har jag först tvättat med grönsåpa och handdukstorkat torrt. Han har varit i hagen varje dag oavsett väder, bara bra om han rör på sej det ökar cirkulationen som i sin tur ökar läkningen.
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

Vad är Juvanesta?
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

Alla har väl olika erfarenheter, men jag kan bara säga att jag vågar aldrig mer linda över mugg.
Fukt och värme älskar mugg-bacilluskerna. När jag lindade enbart över natten, ihop med salva för att mjuka upp fick jag en chock dagen efter! Det var säkert 3 ggr så mkt mugg dagen efter :crazy:
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

Nu har min kille stått på box inne för behandling av en synnerligen envis mugg/rasp som inte velat ge sig. Har behandlat enliigt veterinär 1:s rekommendation (Virkon - vaselin - receptfri hydrokortison salva) som leder till att krustorna försvinner tillfälligt för att sedan komma tillbaka direkt långt upp på kotorna. Har nu kontaktat veterinär 2 som skrev ut Celestonsalva, bannlyste vaselin och sa att jag ska se till att hålla benen torra. Skitlätt med 30 cm snö alternativt lera ute... :( Längtar till våren och sommaren... Nu har jag i alla fall tvättat med grönsåpa som fått sitta i 20 minuter, sköljt noga och handdukstorkat för att sedan mjuka upp med helosan. Nu är krustorna borta (igen) och jag ska börja behandling med Celeston.

Nu till min undran: Jag vill ju naturligtvis att pålle ska få vara ute med sin kompis i hagen och röra på sig. Men hur ska jag kunna undvika fukten som snön ger? Har funderat på att linda benen på något sätt men vill inte att lindorna ska bli blöta så att muggen blir ännu värre. Jag har proffessionals choice skydd som är täta och skyddar hela kotan. Frågan är om jag skulle kunna linda benen med bomullslinda och sedan sätta skydden över. Men jag är rädd att det ska bli för tätt och att bakterierna ska frodas.. HJÄLP! Vad kan jag göra?? /Mayara



Min häst hade inte lika illa som din häst men min vet skrev ut pencillin och Celestonsalva till min häst. På bara ett par dagar var han mkt bättre! Smörjde in salvan morgon och kväll och nu är det borta! Han gick ute på dagarna när det var snö och fruset men fick stå inne när det var lerigt. Jag linda inte benet alls och det funkade endå.
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

Jag provade att linda men insåg direkt att det inte skulle funka eftersom det har snöat inatt igen. Ja, ja det är ju bättre än lera iaf. Jag släppte ut killen utan lindor eftersom jag tycker synd om honom när han står inne. Gissa om han blev lycklig! Kastade sig ner i snön och rullade sig! :love: Han kommer dock att få gå in tidigare i em, bli handdukstortad på benen och ordenligt insmord med Celeston till natten. Det ena bakbenet som var svullet och varmt verkar i alla fall något bättre så jag tror att det finns hopp om jag är petnoga med behandlingen och inte ger mig! /M.
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

Provat med korta transportskydd i hagen? Funkar till min raspkuse ;)
Se gärna hur jag fått bukt med min rasp i tidigare trådar. Min veterinär använder numera mig som referens till sina rasppatienter :rofl:
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

ÄNTLIGEN en till som hittat den underbara Juvanestan!

Vi har haft riktigt djävlig mugg på ett ben (vitt), det har varit svullet, varigt, krustigt, svampigt, blodigt - allt på en härlig gång.

Stränga order att INTE tvätta efter att inledande skrubbning med Hibiscrub. Absolut torrt hela tiden, på med Juvenesta två gånger om dagen. Lindad dygnet runt första dygnen, därefter när han går ut. Det har äntligen gett sig, efter två månader och en kur med Tribbessen.

Juvenesta först, bomull, Vetwrap eller liknande för att hålla ute fukt. Därefter stallbandage med paddar som INTE är i bomullstyg. Viktigt att både Vetwrap-bandaget och stallbandaget går ner över hov och ballar. Vi tejpade med silvertejp längst ner för att det inte skulle korva upp av snö.

Hästen var undantagslöst torr vid intaget. Nja, det var faktiskt en gång som jag hade bråttom och inte fick dit silvertejpen som jag skulle. Då korvade det upp sig och läkte snabbt in genom hela lindan. Skitäckligt.
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

Hej!

Celeston ska man helst inte linda över då det kan bli "systemiskt" då (dvs gå ut i hela kroppen).

Min tjej har gått olindad på lösdrift och läkt jättefint tack vare celeston.

/ Lavinia
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

*puttar lite*

Jag har samma bekymmer, en läkande mugg (tack gode gud!!!) som inte får blir blöt/smutsig... Dvs, båda hästarna får stå inne en hel del och det är ju inte heller kul.

Funderade på transportskydd, men de blir ju också blöta, och sen just det med Celestonet, att det inte ska lindas...

Eller hon får stå inne...?

//E
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

Alla har väl olika erfarenheter, men jag kan bara säga att jag vågar aldrig mer linda över mugg.
Fukt och värme älskar mugg-bacilluskerna. När jag lindade enbart över natten, ihop med salva för att mjuka upp fick jag en chock dagen efter! Det var säkert 3 ggr så mkt mugg dagen efter :crazy:

Tycker som du.
Det har spridit sig genom gnuggning av lindan, pillandet, smörjning.

Satte ej på skydd vid färd(bara strykkappa) på det benet i somras för att inte få ökad tillväxt. Det läkte till slut fint av sig själv, sen jag satte igång den o på så sätt fick bort svullnaden.
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

Jag tycker det har funkat att ha fetvadd närmast benet och sen linda utanpå med fleecelindor ända ned över kronranden. Jag har då inte använt några salvor eller preparat utan enbart täckt fetvadden med rikligt med potatismjöl som drar till sig all fukt. Benet hålls torrt och huden kan återhämta sig. Tar man enbart fetvadd eller bomull så fastnar den i såren. Tar man potatismjöl + salvor så blir det en kletig kaka. Lindad på detta vis ute, torr inne funkade i vårt fall.
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

Efter att såren börjat läka har det fungerat väldigt bra att göra rent med asolsprit så att all skit ur såren dras ut. sen får det torka och sen smörja, och sen på med stora kompresser och sen en självhäftande linda. helt andra ben efter detta men det var ju inga direkta sår kvar utan "hud" som höll på att läka
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

Vad är Juvanesta?

juvanesta är en pencillinsalva, ungefär som streptocillin. det är receptbelagt men veterinärena har det oftast med sig/hemma så man kan köpa några "sprutor". väldigt bra att ha hemma och fungerar bra ihop med jodopax.

jag brukar använda jodopaxlösning (1-2%) att tvätta angripna omr. med, låter det lufttorka och lägger på en receptfri salva som heter inotyol (finns på apotek och är mot lindriga brännsår/lindrig exem och röda barnrumpor :angel: ). den är jättefet och skyddar muggen/raspen mot vätan (vätan tar sig inte igenom salvan) och återfuktar på ett bra vis. är det kraftig mugg/rasp så tvättar jag med jodopax och lägger på streptocillin/juvanesta morgon och kväll.
 
Sv: Hur kunna linda benen vid mugg vid utegång utan att förvärra?

Snön är som salva för min mugghäst :D
Så fort det kommer mkt snö försvinner det.

Jag brukar alltid smörja med helosan på de partierna som precis "ploppar upp" så brukar det inte fortsätta växa alls (nu när det inte är så lerigt :smirk: )

På skolan gjorde vi så på två extrem mugg hästar att vi sköljde alltid av benen efter insläpp, och "gnuggade" lite lätt för att få bort smutsen som inte lossnade av sig självt.
Sen var det bara att mosa på massa helosan.
En period använde vi ngt annat som fungerade super men jag kan inte komma på vad det var *ska försöka komma på det*

Utevistelse är alltid bra för hästen eftersom blodcirkulationen hjälper läkningen, så det är inte så bra som man tror att låta hästen stå inne.
Viktigt dock att alltid rengöra benen efter insläpp så de inte är leriga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp