Hur länge håller en hjälm?

K

Kiddo

Jag har en sammetsridhjälm av märket Wembley som jag - i runda slängar - fick för 8-10 år sedan. Under fodret är det frigolit, och sedan verkar det vara ett hårdplastskal utanpå.

Nåväl. Nu har hjälmen legat på hyllan i sju år, och jag är smått orolig för att materialet ska ha försvagats under den tiden. Finns risken?

Försöker nämligen övertyga mina päron om att jag behöver en ny hjälm. De är i nuläget väldigt mycket emot det - även om jag betalar själv - för pengar har allid varit viktigare än säkerhet för dem, även om de påstår annat tätt som oftast.

Jag är inte direkt känd för att ramla av, men det betyder ju inte att jag inte ska bry mig om säkerheten. Tvärtom. Nästa gång jag ramlar av får jag väl sota för att jag har suttit så j-a stadigt (en avramling på de fyra år jag gick på ridskolan "back in the day" - hade den här hjälmen då, men den slog aldrig i någonstans) ;) ;) ;) och då vill jag inte sitta med en hjälm som kanske inte klarar av en sådan avramling.
 
den är säkert i bra skick.

men du kan ju säga till dina päron att om du dör p.ga att hjälmen inte höll, skulle de önska att de lade ut pengarna :bump:

kan ju pröva iaf :banana:
 
men du kan ju säga till dina päron att om du dör p.ga att hjälmen inte höll, skulle de önska att de lade ut pengarna :bump:

Sån't funkar inte på dem. Jag vurpade med mopedscootern en vinter för ett par år sedan, och när jag kom hem sade jag nå't i stil med att "man skulle ha vinterdäck". Jag fick mig direkt en föreläsning om hur mycket sådant kostar. Har försökt med hjälmen också, men de säger bara att "det är nog ingen fara", och "nej, det är så dyrt".

Jag ska köpa mig en iallfall, men jag tänkte att det är bäst att fråga ang. hållbarhet, så att jag vet ungefär var i prioriteringslistan jag ska placera den...
 
Hmm........ har samma problem själv, fick en begangnad hjälm, aldrig använd (möjligtvis 1 gång) av pappa. Probelmet är att den legat i ett sjul i ca. tre år (även under vintern) och inne i huset på en hylla i ca. två år! Kan jag använda den???? Frigoliten ser hel ut! Vet inte om den blivit mjukare eller ändrats i kvliten eftersom jag inte vet hur den var från början!! Mewn skummgummit har smulats sönder på ett ställe! Ska jag köpa en ny???? Känns samtidigt onödigt eftersom denna är ny och i fint skick!!!!!!!!!!!!
 
Säger som jag alltid brukar... brukar ni titta på åldrad plast, frigolit och skumgummi? Då vet ni hur försvagad den kan bli.

Fråga två; hur värderar ni er skalle? Är den i fint skick eller vill ni ha en ny när den går sönder...?! :angel:
 
jag använde min gamla cykelhjälm av frigolit till en liten unge som fick pröva att rida på hästen. Innan hon hann sitta upp på hästen ramlade hon på marken, slog i huvudet och hjälmen gick i två delar... :smirk:
Nu vet inte jag om det är samma frigolit i ridhjälmar men jag skulle nog rekommendera att köpa en ny. Om du är osäker på om den är hel eller inte kan du testa att trycka och vrida lite på den samtidigt. Knarrar den eller låter något är den trasig, och om den är tyst är den hel!
En hjälm är aldrig för dyr! 400kr mot en hjärnskada är väldigt billigt!
 
Jag ska trycka lite på den imorgon. :)

Vad gäller säkerhet vs. pengar så tänker jag likadant - säkerheten vinner alltid. Men det är desto svårare när det handlar om pengar som jag inte har. :(

Jaja, har iaf. bestämt att handla hjälm så snart jag har råd (förhoppningsvis nu i slutet av september, ev. mitten av oktober), och har också gjort detta klart för mina föräldrar, så att de förstår att det inte lönar sig med protester. :)
 
Vad jag har hört så bör en ridhjälm inte vara äldre än tre år. Efter ca tre år så blir materialet poröst och skyddar sämre...
 
känner igen det där med ekonomifrågan... :smirk: Men "lyckligtvis" var min mamma med en gång när jag drattade rakt in i ett hinder med huvudet före på en hopplektion och sen dess har hon alltid prackat på mig med skyddsgrejer... :D
Det finns bra hyfsat billiga hjälmar också! Jag funderar också på att köpa en ny hjälm då min nuvarande blivit för stor. Vet inte om det är normalt att huvudet krymper eller att hjälmen töjer ut sig? :confused: Men iaf hittade jag en horka hjälm som verkar helt okej, för "bara" 500:- på min lokala ridsport affär!

Lycka till!
 
köp en ny hjälm. det presis som med cykelhjälmar.Dom ska man
byta ut helst en gång om året. max 2:år gamla får dom va
frigoliten blir gammal man kan tappa den för frigoliten har
minne.då alla slag lagras i den. det kan betyda vid nästa
slag kan hjälmen spricka
 
Använder du den, kan du lika gärna rida utan...

Hjälmar ska kasseras efter fall, slag OCH efter ålder, en hjälm bör du inte ha längre än 5 år.
 
Det fixade sig till slut. :) Pojken lånade mig lite pengar, så på måndag åker jag in till Hööks och köper mig en Champion Showring. :)
 
Jag har en ny-y hjä-älm, jag har en ny-y hjä-älm! :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Mamma blev inte glad (800 kr. och inga öronbyglar!), men jag ÄLSKAR den!

Blå sammet och inga öronbyglar!! :D :D :D :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:
 
Grattis!! :D :D
Jag ska också köpa en ny.. :) Hur är din hjälm? :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp