Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Sophia_

Trådstartare
Långt. Finns det något hopp för min häst?? :confused:

Jag har en 8-årig valack som gjort ngr få starter på galoppen som ung. Hos mig har han gått en framgångsrik säsong distans -07. I slutet på maj -08 blev han halt på en tävling, efter 6 mil.
I juni -08 åkte jag in till kliniken med honom, besök 1, där han diagnostiserades med kotlendsinflammation båda fram. Behandlades med tuppkam och kortison samt åt fenylbutazon, och vid besök 2 2,5 vecka senare friskförklarades han.
När jag skulle börja med igångsättningen kändes det inte bra så jag åkte in igen, besök 3, och inflammatinen hade kommit tillbaka i höger fram. Ny behandling.
besök 4 var han fortfarande inte bra utan behandlades igen.
Var tre gånger till ET som hittade en stelhet i höger bog som behandlades och blev bra (vad är hönan och vad är ägget?).
Vid besök 5 behandlades höger carpus och vänster kota. Tydligen så var höger kota nu plötsligt bra med han var fortfarande halt på höger vid böjprov. Även på vänster. Vet kunde liksom inte riktigt hitta något utan jag fick intrycket av att h carpus och v kota behandlades bara för att "ha något att behandla". Lyckades aldrig släcka hältan helt så att han blev ren vid longering.
Vid besök 6 behandlades båda kotorna fram, höger carpus och höger hovled. Halt på båda fram vid böjprov alltså och höger kota var åter inflammerad. Inte heller denna gång lyckades de med bedövning släcka hältan helt utan jag fick återigen känslan av att de behandlade lite på känn. Fick rekommendation att sko med PG. (Vilket inte är gjort.)

Givetvis röntgades han i ett tidigt skede, båda framkotorna, hoven och hovleden samt höger carpus.

Efter 6:e besöket bytte jag klinik där man vid första besöket upptäckte hälta på alla fyra benen. Höger fram var sämst. För första gången fick jag galoppera honom vid longeringen, då syntes mkt tydligt hur han inte ville springa. Kunde knappt fatta galopp och när han väl kom igång orkade han inte. När han bedövats i både fram och bak blev han plötsligt som en ny häst. Vid longeringen bckade han och busade, ville inte sakta av, galopperade helt utan problem.
Behandlades i båda framktorna, båda bakknäna samt höger has. Röntgades i båda kotorna fram, bakknän och haser. Då upptäcktes små pålagringar på båda fram, nu minns jag inte var de satt men tror det var i kotorna.

:crazy:

Min förut så livsglada och sprudlande pojke har tappat gnistan i ögonen. Han har blivit svårhanterad, folk i stallet vågar knappt ta in honom eftersom han står på bakbenen och är allmänt svår. Han är olycklig och har ont.

Nu när jag skrivit av mig... Hur länge kan man fortsätta så här? Behandla, behandla, behandla. Hur länge är det rätt mot hästen, att han ska behöva gå och ha ont och lida och vara olycklig, i väntan på att kanske bli bra? Vilka förutsättningar kan han egentligen ha att bli ridbar igen? Kommer han verkligen någonsin hålla för ridning, när han i dagsläget inte ens håller för att gå i sjukhage? (De olika inflammationerna har ju kommit och gått.) :confused: Vad gör man?

Hur restriktiva brukar veterinärerna vara med att döma ut?
Samtidigt vill jag känna att jag provat allt för att få honom frisk, men när jag såg hur han reagerade vid longeringen efter att ha bedövat bort all smärta.. Då inser jag ju hur ont han går runt och har hela dagarna!

Och så den faktorn att det hela kostar skjortan... Har fått sälja av hästtransport etc för att ha råd att åka till veterinären. Jag menar, det är inget snack om saken, så klart hästen ska till veterinären när den är halt! Men det är ändå en faktor.

:crazy:
/Förvirrad, ledsen, upprörd, misströstande hästägare
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Vissa veterinärer är restriktiva med att döma ut hästar, andra inte. Frågan är väl vad ditt försäkringsbolag säger?
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

ohh vad jag känner igen mig.. håller just nu på med samma sak, ska tillbaka på måndag för att se hur det är, men min veterinär sa förra gången till mig att hon inte kommer att hålla för tävling eller träning, enbart skogsridning,troligtvis inte ens det.. så lider med dig..... tror det är väldigt olika beroende på veterinär och försäkringsbolag
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Stackare, lider med dig.

Det påminner lite om min häst, totalt sprutad 7 gånger i tre olika kotleder för kotledsinflammation. Grundorsaken verkar vara ligamentskada i höger kotled, så hästen hade ont och spände sig, och fick därmed ont i hela kroppen, även ryggen. Men det var riktigt svårhittat, tog nästan ett halvår ut och in till vet. Efter 1.5 år med kontrollerad skrittmotion och liten grusruta så verkar det äntligen som om han är på väg tillbaks, han rids nästan fullt ut nu.

Men när inte vet har hittat orsaken så är det omöjligt att veta hur man bäst gör. Och hästar tror jag blir sköra av att stå mycket, ha ont och inte kunna röra sig ordentligt, och då blir det en ond cirkel att försöka få igång dem igen. Försöka få hästen utdömd?

Chansa på att släppa på bete/lösdrift minst ett halvår och se vad som händer, med risken att hästen förvärrar skadan, men själv blir man lite avlastad?

Gissa på ligamentskador/senskada och bara skritta lätt några månader och se vad som händer, men han kanske har för ont för det?

Så länge hästen har såpass ont så är det ju svårt att hitta grundorsaken, om den reagerar på många leder.
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

jag håll på sådär med min ponny en gång i tiden... han hade problem med fram knäna... under säkert 3 år behandlades han 4-5 gånger, var som längst bra i 1,5 år i sträck, men men sämre igen sedan...

sen fick han kronisk bronkit samtidigt som knäna var dåliga igen..

veterinären ville genast behandla igen, men vi sa stopp, och bad honom istället skriva en ansökan till försäkringsbolaget ang. utdömning, några veckor senare var det godkänd och klart...

ponnyn var då 15 år, jag skulle byta till stor häst, kändes/känns som ett bra men sorligt beslut....

så ge det en tid till, sen får du disskutera med veterinären.. .det beror ju på hur gammal hästen är också....?
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Känner igen mig oxå! står i allt detta precis nu, hästen är grinig och nedstämd, ingen synlig hälta men vill verkligen inte galoppera heller! Vet kommer och böjer igenom han på fredag, har haft ut Kiropraktor som hittade lite förskjutningar som nu är åtgärdat, har även skaffat ny sadel som passar han som handen i handsken, försöker göra allt för få tillbaka min medgörliga och livsglada häst. Han är oxå ett eng.fulllod. Bara tränad i galopp. Nu är han 5 år, har urkassa hovar, växer INGET, hade ut hovis idag, hästen blcokhalt efteråt! Han ryckte en söm och bloden sprutade... fick stå inne resten av dagen, och får vara "halt" max 2 dagar, annars får ja ta ut hovis igen... massa problem har vi haft... tumör i bihålan, skärsår, han trampade av mig mitt finger... ja listan är lång, men jag håller ut ett tag till... kämpa vidare! =) Kram
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

jämförelsen med hönan o äget var bra, för så är det många gånger.
En som gått löp KAN, säger inte att alla har det, ha problem med ryggen, som då gör att den rör sig fel, spänt och det sätter sig i ben, kotleder, gaffelband m.m Be att få ryggen röntgad!
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Har de tagit blodprov och kollat efter erlichios? Många oförklarliga hältor, som flyttar runt på olika ben och leder, brukar ha urpsrung i erlichios.

Rygg, bäcken och nacke, är de röntgade?
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Har de tagit blodprov och kollat efter erlichios? Många oförklarliga hältor, som flyttar runt på olika ben och leder, brukar ha urpsrung i erlichios.

Rygg, bäcken och nacke, är de röntgade?

Nej inget blodprov taget faktiskt. Kan vara värt att diskutera med vet. Ska åter nästa vecka.

--

Flera olika equiterapeuter har känt igenom honom. Han har tidigare haft en låsning i ett bakknä som gjorde att han gick snett.
Sen har han även olika form på sina hovben fram, om det är medfött eller blivit så pga ojämn belastning kan vet. inte säga.

Hästen är ju trots allt en helhet, och som ngn sa, man kommer lätt in i en ond cirkel. När väl en led blivit bra, har hältan hunnit flytta sig till ngt nytt ställe. De har ont, spänner sig, får muskelbesvär, hältan flyttar sig uppåt... :crazy:

Han har under sommaren gått nästan enbart i stor hage, sjukhage bara ett par dagar efter behandling. När han står i sjukhage blir han helt galen, går inte att skritta honom som man ju egentligen ska göra flera ggr om dagen, utan det blir bara att han står och har tråkigt.
Nu har han stått i sjukhage två veckor, sedan senaste behandlingen, får "slåss" med honom varje dag. Häromdagen sparkade han sönder utemöblerna utanför stallet på väg in. :crazy:

Sen har vi haft återkommande fall av korsförlamningar under sommaren och en hovböld som trasade sönder hela hoven (höger fram!) för honom. :grin: Stackars liten.

Kan nämna att han är arabiskt fullblod och inte engelskt.

Tack för alla svar! :bow: Känner att man behöver lite nya infallsvinklar och idéer, blir lite att man kör fast rent mentalt till slut.
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Jag säger som "catya", be att få ryggen röntgad. Om det inte redan är gjort?
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Vore det inte ett alternativ att ha honom på nån lugn lösdrift, så han inte behöver stå inne och ladda upp sig så?

Ge honom ett års vila, och se vad som händer.
Och inte för att vara elak, men var det inte den här hästen som gick väldigt fort upp i klasserna?
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Vore det inte ett alternativ att ha honom på nån lugn lösdrift, så han inte behöver stå inne och ladda upp sig så?

Ge honom ett års vila, och se vad som händer.
Oerhört klokt svar tycker jag :bow::bow::bow: Det sätts igång och sätts igång hela tiden, med tanke på att inflamationerna kommer tillbaka tycker jag att det är ett tydligt tecken på att hästen sätts igång för snabbt. Låt hästen vara konvalecent och läka ut ordentligt, kolla rygg och annat som kanske medför felbelastning.
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Din nya klinik verkar ju iaf ha tagit tag i problemet.
En hälta fram som återkommer behandling efter behandling tyder ju på att det bara är en sekundär hälta.

Jag skulle ge den nya kliniken en chans som upptäckte att han hade ont bak.


Jag var inne en ordentlig omgång med mitt sto 2004 (många klinikbesök). Det slutade med pålagringar fram och en veterinär som menade att hon aldrig mer skulle gå att rida.

Jag tog hem henne ledsen och nedstämd och hon gick på lösdrift nästan ett år då jag bara fick för mig att testa börja rida igen.

Vi var ute och skrittade i 6 månader började försiktigt och mot slutet var våra skritturer 2h långa nästan varje dag.
Nu har vi både tävlat klubbtävlingar och haft igång henne ordentligt och hon har aldrig varit så fin och ren i benen som hon är nu.
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Min vana trogen så blir jag jättenyfiken på hur fötterna ser ut på honom. Olika form på hovbenen, hur då?

Skulle du kunna fota hovarna hans tror du? :bow:;)

/migo

edit:

Tittade lite på din hemsida. På bilderna från Maj ser han ut att hänga ngt i båda framknäna, vilket han inte gör på bilderna från Mars. Dessutom lägger han på de senare bilderna svansen tydligt åt vänster, är det något han alltid gör?

Om man kollar lite snabbt på bilderna så ser det ut som att trakterna är markant högre på bilderna från Maj än de från mars. Är detta något ni har gjort medvetet, isf varför?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Oerhört klokt svar tycker jag :bow::bow::bow: Det sätts igång och sätts igång hela tiden, med tanke på att inflamationerna kommer tillbaka tycker jag att det är ett tydligt tecken på att hästen sätts igång för snabbt. Låt hästen vara konvalecent och läka ut ordentligt, kolla rygg och annat som kanske medför felbelastning.

Just i detta fall är han bara "igångsatt" en gång, kom aldrig längre än till en timmes skritt/dag innan jag åkte in igen. Sedan juni är han inte riden en enda gång utan har bara gått varierande i hage och sjukhage.
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Min vana trogen så blir jag jättenyfiken på hur fötterna ser ut på honom. Olika form på hovbenen, hur då?

Skulle du kunna fota hovarna hans tror du? :bow:;)

/migo

edit:

Tittade lite på din hemsida. På bilderna från Maj ser han ut att hänga ngt i båda framknäna, vilket han inte gör på bilderna från Mars. Dessutom lägger han på de senare bilderna svansen tydligt åt vänster, är det något han alltid gör?

Om man kollar lite snabbt på bilderna så ser det ut som att trakterna är markant högre på bilderna från Maj än de från mars. Är detta något ni har gjort medvetet, isf varför?

Ang hovarna - vänster hovben är "bredare" än höger vilket gör att höger hov är mindre. Den vänstra liksom flyter ut mer på sidorna. Har tyvärr ingen bild, svårt att förklara. Hovis brukar kunna få dem hyffsat lika i form men efter några veckor syns skillnaden igen. Efter hovbölden han hade i somras, har det blivit en markant skillnad då höger hov hann slitas ned ganska rejält under den dryga vecka som han gick barfota.

Svansen har han alltid lagt åt sidan på det viset, något som alla veterinärer observerat och även de olika equiterapeuter vi varit till. De har känt igenom honom men inte hittat något som tyder på snedhet, och det vill jag ju lita på när det kommer från olika källor. Dock kan ju ryggröntgen vara en idé som ngn skrev.

Trakterna är det nog inte så stor skillnad på som det eventuellt ser ut att vara på bilderna, han var dock lite illa skodd ett tag när det var hovslagarbrist förra året, men det var bara en kort period.
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Galoppörer som har en platt hov och en mer normal brukar oftast hamna i kategorin "vi som har lite ont och avlastar ena frambenet". Inget direkt ovanligt, men man bör ändå leta reda på orsaken. Det kommer ibland in 2-åringar på banan som har sett ut så sen de gick på lösdrift som föl, troligen för att nåt har hänt som ger dem anledning att avlasta det benet med normal hov. Den andra hoven blir då mer platt och flyter ut på grund av överbelastningen.
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Har också ett fullblod som bara gjort några starter på banan. Har haft honom i 5 år nu, han är 8 år och håller på med knäledsinflammationer fram på honom. Har åkt till samma klinik, men hade en annan veterinär sist och hon upptäckte knäledsinflammation bak också.... jag har bestämt mig för att försöka få honom utdömd, veterinären tyckte det var ett klokt beslut som var hästen bästa...
"varför det då? han kanske blir bra?" "låt honom vila ett år, så kanske..." "behandla honom en gång om året"...
men hur känner jag då... hästen var grovt halt sist, men han har inte visat något alls hemma... hur länge har han då gått och haft ont? jag vill inte att min häst ska ha ont!! Jag vill inte rida på en häst som har ont, men dom kan ju inte prata..... hade man kunnat hade jag gärna tagit hans hjärta och stoppat i en frisk kropp.... men nu är det så att hans kropp är sliten... han har pålagringar, dom försvinner ju aldrig även om inflammationerna försvinner, istället är det ju så att pga dom så är ju risken större för att inflammationerna kommer tillbaka... Min häst är inte lycklig om han inte får arbeta! han blir, som din, ohanterbar när han bara får gå... ska jag då låta honom göra det 1 år för att sen ändå ta bort honom? Är det snällt? även om han fysiskt då kanske inte har ont för tillfället, hur mår han psykiskt? och sen utöver allt det där så kommer ju faktiskt ekonomin också, och vad det är jag vill ha utav mitt hästintresse....
ville bara skriva lite hur jag resonerat med ett fullblod lika gammalt som ditt som verkar ha gjort ungefär liknande saker här i livet....
har inte fått papprena ännu, så vet inte om försäkringsbolaget godkänner det hela.....

försök bortse från dig själv och dina känslor och tänk på din hästs känslor istället!! Är han lycklig?
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Alltså... Tråkigt det som hänt din häst. :( Men att både din och TS häst har gått på galoppen behöver ju inte betyda att båda har samma eller ens liknande problem i kroppen, som dessutom skulle vara icke behandlingsbara. Synd att din häst har förslitningar, kanske stod han hos en tränare som saknar tillräckligt kunskap, men det är inte särskilt vanligt att f.d. galoppörer kommer av banan i så pass dåligt skick att de aldrig mer kan ridas.
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

jag anklagade inte galoppen, hade ju aldrig köpt en häst därifrån om jag inte trott det skulle gå bra!! men vi hade ju lite samma "historia" med våra hästar... råkade bara vara ett sammanträffande just denna gången....
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
926
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp