Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

men det är inte särskilt vanligt att f.d. galoppörer kommer av banan i så pass dåligt skick att de aldrig mer kan ridas.

Nej, men det är väldigt vanligt att folk som köpt fd galoppörer skyller alla problem just på galoppträningen, utan att fundera på hur de själva tränat, tävlat och matchat hästen.
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Kan inte annat än att hålla med dig CK. Man måste ju som ryttare/ägare förstå att man inte kan ta en häst (och ryttare) från ingenstans och satsa på mästerskap 1 el 2 säsongen, det ger ju garanterat skador. Man har ju som ryttare/ägare ett ansvar för att hästen inte ska ta skada av träning/tävling och att på några månader gå från typ 0 till 120 är lite väl magstarkt, speciellt för en 7årig häst.

Distansens motto är ju "att fullfölja är att vinna"....varför då ha så bråttom?!

Tråkigt på en så ung häst.
 
Sv: Hur länge kan man hålla på? Hjälp! Om min halta häst...

Jag hade samma sak hela tiden. Hältan flyttade sig i 7 månader utan att de egentligen visste vad det var på kliniken, de trodde på att det var inflammation hela tiden. Fram o tillbaka utan några direkta positiva gensvar, spruta efter spruta, röntgade o så....

Sen bestämde jag mig för att ta ett blodprov för att kolla efter om det var EHRLICHIOS! Jajamensan, det var det!!!! Jag skulle köra på tills det blir stopp, för man blir tokig om man inget får veta! Var allvarlig med veterinärerna om att få en utförlig hältutredning!!! Ge dig inte!

Sen har min häst varit kry o så, inge feber eller så ont i muskulaturen, utan bara en återkommande hälta som bytte ben. Sen pratade jag med min vet på kliniken om att jag hade gjort det provet hemma o han yrkade på att hästar inte kunde bli halta av ehrlichios. Skitsnack!!! De får ju onte i leder o så! Och nu så mår han som bäst igen!!!! Kämpa på!!!!
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
926
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 104
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp