Hur länge tycker du en ridstövel ska hålla?

Blandrastik

Trådstartare
2008 köpte jag ett par Mountain Horse Supreme High Rider, betalade nånstans mellan 3500-4000, kommer inte ihåg exakt. Jag har mina stövlar när jag rider, aldrig annars.

Nu är det hål i sömmen, där stöveln viks vid tårna, ena dragkedjan har gått sönder och de är i princip färglösa på insidan, de ser allmäns solkiga ut, trots att jag torkar av dem med sadeltvål efter varje användning.

Hur länge räknar du med att ha dina ridstövlar, vad är egentligen rimlig livslängd för ett par ridstövlar i din mening?
 
Sv: Hur länge tycker du en ridstövel ska hålla?

Betydligt längre än så i alla fall.
Jag tycker montain horse har fått sämmre kvalitet på sina saker på senare år, eller så har mina krav ökat. ;)
 
Sv: Hur länge tycker du en ridstövel ska hålla?

Inte konstigt att de går sönder om du använder sadeltvål.... Det skall man aldrig ha på ridstövlar!

Att de blir vita på insidan och att dragkedjorna får bytas efter 5 år är helt normalt. Mina stövlar kostade mer än dubbel så mkt som dina och de är grå på insidan, har bytt båda dragkedjorna och fixat en söm som gått upp. Tror de är ungefär 5 år och jag har bara ridit i dem, tar på mig stövlarna efter att jag sadlat.

Så jag skulle nog säga att det slitaget du upplevt är helt normalt, särskilt om du inte skött dem korrekt. Om du börjar använda skokräm istället så kanske färgen blir lite fräschare. :)
 
Sv: Hur länge tycker du en ridstövel ska hålla?

Ska man inte använda sadeltvål? Det visste inte jag. Vad är anledningen till det? Jag har alltid tänkt att lädertvål är lädertvål liksom :o Att stövlarna ska smörjas med skokräm har jag dock lärt mig här :)

Numera använder jag microfibertrasor fuktade med ljummet för rengöring av allt läder. Då behöver man ingen tvål för att få bort smutsen. Har aldrig kollat med någon sadelmakare eller skomakare om det är bra dock.
 
Sv: Hur länge tycker du en ridstövel ska hålla?

Tyvärr är dragkedjor en svag länk på ridstövlar, oavsett prisklass verkar det som. Nästan lika bra att börja med att gå till en skomakare som byter ut dem mot en slitstark kedja som håler lika länge som stövlarna. Sedan brukar man alltid få en lektion i hur man behandlar en dragkedja på köpet. ;)

Fem års daglig användning ger nog normalt ett visst slitage. Har varit med om att kassera stövlar redan efter något år. Men då har tjejerna gått en del i dem också.
 
Sv: Hur länge tycker du en ridstövel ska hålla?

Ja man kunde ju tro det, men stövelläder är behandlad på ett annat sätt än en sadel. Tvål och fett förstör ytskiktet.

Gjorde samma misstag själv för en del år sen.
 
Sv: Hur länge tycker du en ridstövel ska hålla?

Ja man kunde ju tro det, men stövelläder är behandlad på ett annat sätt än en sadel. Tvål och fett förstör ytskiktet.

Gjorde samma misstag själv för en del år sen.

Tack för svaret! Då lärde jag mig något nytt i dag.
 
Sv: Hur länge tycker du en ridstövel ska hålla?

En annan grej, har funderat på att köpa nya stövlar med dragkedjan fram, borde inte den slitas mindre?
 
Sv: Hur länge tycker du en ridstövel ska hålla?

Man ska använda skokräm. Och jo, det blir stor skillnad på hållbarheten om man har dragkedjan snett fram istället för bak. Dels kommer det inte in lika mkt smuts som när de sitter bak och dels så blir heller inte dragkedjan utsatt för påfrestningarna av vadmuskelns expanderande.
 
Sv: Hur länge tycker du en ridstövel ska hålla?

Ha inte svart skokräm på insidan av stöveln bara! Då kan även hästen bli svart;)
 
Sv: Hur länge tycker du en ridstövel ska hålla?

Har haft mina av samma märke och modell i 2,5 år. Använt vid ridning, visserligen ganska mkt ridning sista året, ca 4 hästar/dag. Har lagat dragkedjorna ett antal ggr och så har lädret nötts stora hål på båda insidorna in mot hästen på vaden så där har jag fått lämna in och sy dit nya läderlappar..
 
Sv: Hur länge tycker du en ridstövel ska hålla?

Lädertvål torkar ut lädret. Har lärt mig att inte använda det på sadeln heller! Köpte stübbens glycerin tvål och hamanolfett. Sägs vara det ultimata. Jag har inte riktigt hunnit fundera ut riktigt hur det ska användas!

Till stövlarna har jag fått order om att bara tvätta med ljummet vatten och putsa med skokräm. Inget annat! Då håller dem som längst. Har ett par cavallo! Hade mountain horse richmond High rider innan, använde dom hur mycket som helst i ett år och dem ser fortfarande nya ut :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste köpa nya ridstövlar, mina gamla läcker värre än Titanic och jag börjar tröttna på att vara blöt om fötterna av att gå från...
Svar
4
· Visningar
1 268
T
Utrustning Har själv tänkt att köpa ett par inte allt för dyra ridstövlar. Max 2000 har jag sagt. Har sökt igenom en trillion-trådar här på Buke...
2
Svar
21
· Visningar
4 092
Senast: Athina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp