Ridstövlar, hjälp tack.

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag måste köpa nya ridstövlar, mina gamla läcker värre än Titanic och jag börjar tröttna på att vara blöt om fötterna av att gå från bilen in i stallet. De är alltså så gamla att det är ett stort hål, så vi kan sammanfatta det med att jag har levt i förnekelse länge.

Men jag börjar inse att det här var rena djungeln. De jag har nu är ett par Carlskrona rider, det är mitt totalt andra eller tredje par och innan dess var jag så liten att jag hade barnstövlar i gummi. Just den modellen har funkar otroligt bra, men de verkar inte tillverkas längre. Jag har googlat som en galning, men hittar bara annonser på begagnad utrustning, och det vill jag inte köpa.

Nu var jag inne på hööks för ett tag sen, och provade deras "juniormodell". Jag har små fötter (36), korta ben (så jag kan inte ha för höga stövlar) och relativt smala smalben, trodde jag i alla fall. Stöveln satt bra i foten, men det var lögn i helsike att få upp dragkedjan. Nu slet jag till mig ett par ridbyxor vilka som helst, och eftersom jag då är så kortbent blir det mycket överblivet tyg (jag har alltså 36 i byxor), och de jag har hemma är det nog mindre tyg på än de jag fick på mig.

Jag fattar ju också att jag får prata med de som jobbar i affären, men jag hade bråttom och dödade bara lite tid innan, så jag får så klart åka tillbaka. Men min fråga är, töjer de sig när man gått med dem ett tag? Ska de vara såna? Jag kan inte gå upp alltför mycket i storlek eftersom de då blir för stora i foten. Eller är jag dömd till att inte kunna ha ridstövlar till mina konstiga ben? Vad har ni för stövlar? Vilken modell skulle ni rekommendera?
 
Jag måste köpa nya ridstövlar, mina gamla läcker värre än Titanic och jag börjar tröttna på att vara blöt om fötterna av att gå från bilen in i stallet. De är alltså så gamla att det är ett stort hål, så vi kan sammanfatta det med att jag har levt i förnekelse länge.

Men jag börjar inse att det här var rena djungeln. De jag har nu är ett par Carlskrona rider, det är mitt totalt andra eller tredje par och innan dess var jag så liten att jag hade barnstövlar i gummi. Just den modellen har funkar otroligt bra, men de verkar inte tillverkas längre. Jag har googlat som en galning, men hittar bara annonser på begagnad utrustning, och det vill jag inte köpa.

Nu var jag inne på hööks för ett tag sen, och provade deras "juniormodell". Jag har små fötter (36), korta ben (så jag kan inte ha för höga stövlar) och relativt smala smalben, trodde jag i alla fall. Stöveln satt bra i foten, men det var lögn i helsike att få upp dragkedjan. Nu slet jag till mig ett par ridbyxor vilka som helst, och eftersom jag då är så kortbent blir det mycket överblivet tyg (jag har alltså 36 i byxor), och de jag har hemma är det nog mindre tyg på än de jag fick på mig.

Jag fattar ju också att jag får prata med de som jobbar i affären, men jag hade bråttom och dödade bara lite tid innan, så jag får så klart åka tillbaka. Men min fråga är, töjer de sig när man gått med dem ett tag? Ska de vara såna? Jag kan inte gå upp alltför mycket i storlek eftersom de då blir för stora i foten. Eller är jag dömd till att inte kunna ha ridstövlar till mina konstiga ben? Vad har ni för stövlar? Vilken modell skulle ni rekommendera?

Har du testat Mountain Horse High Rider?

Jag tror inte att du har konstiga ben, det är många stövlar som har "konstiga" skaft.
 
Jag säger som alltid när det gäller stövlar; Parlanti.
Det spelar ingen roll om du så har 45 i fot 30cm i vadmått, för de går att måttbeställa om ingen utav de typ 30 färdiga olika höjd/bredd storlekarna passar. Gå ner en storlek i fot och de passar perfekt efter några andvändningstillfällen.
Visst, de kostar mer än stövlarna från hööks, men de är mjukare och passar bättre utifrån et du beskriver. :)
 
Jag kan slå ett slag för Equipage stövlar! Har själv ett par Equipage Amalfi som jag är väldigt nöjd med.
Har samma problem som dig, men storlek 37 i skor. Mina vader är bara 42-43 cm långa och 33 cm breda. Tycker det mesta på Hööks och liknande verkar vara gjorda för harkrankar eller något... Men efter typ ½ letande så hittade jag som sagt dessa, och de har hållit jättebra nu i 3 år, trots regelbunden misskötsel :angel:

Edit: Equipage stövlar finns i olika höjder/vidder. Mina är t.ex. 37, XX-korta och X-smala.
 
Första frågan är väl om du vill ha mjuka eller hårda stövlar? Jag har ungefär samma problem, storlek 36-37, korta ben och har för mig vadmåttet är 33-34. 9 av 10 stövlar blir för hög i skaftet men juniorstövlar blir ofta för tighta.

Jag är inne på mitt andra par Rectiligne och älskar dem. Men de är mjuka (jag vill inte ha hårda). Så vill du ha mjuka eller hårda avgör ju en del kring tipsen?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
387
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! En liten kvällsfundering: hur mycket vågar man hoppas på att ett par ridstövlar töjer sig i skaftet? Om man med lite (okej, ganska...
Svar
4
· Visningar
3 419
Utrustning Jag tänkte beställa ett par graninge ridstövlar men tänkte höra med er som har dom. Är ni nöjda? Är kvalitén bra? Sedan...
Svar
5
· Visningar
5 701
Senast: MM
·
Utrustning jag hade förälskat mig i ett par deniro stövlar, det var mer än halva priset på dem men var fortfarande lite i top för min budget. satt...
2
Svar
38
· Visningar
21 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa sms-appen
  • Fototråd del II
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp