Guide till billiga ridstövlar!

T

Tilly

Har själv tänkt att köpa ett par inte allt för dyra ridstövlar. Max 2000 har jag sagt. Har sökt igenom en trillion-trådar här på Buke och försökt få fram lite fakta.

Det här har jag fått fram hittils. Har ni lust att hjälpa till att fylla på med fakta? Jag är väldigt nyfiken på Hansbo-stövlen då jag knappt hittat någon information om den alls av en person som faktiskt använder dom.

  • Hansbo - Bra kvalite med dragkedja bak. Sulan ska ge bra grepp på betonggolv.

    Graninge - Bra stabila, bra kvalite för priset. Något klumpiga. En aning stora i storleken.

    Graninge Rider - Som den vanliga Graninge stöveln men lite smalare i modellen. Blixtlås baktill.

    Mountain Horse High Rider - Bra passform p g a resår vid vaden. Dragkedjan går lätt sönder.Mjukare läder än på t ex Graninge och Carlskrona.

    Mountain Horse High Rider II - samma som ovan men i nättare modell.

    Carlskrona rider - Kraftig. Termofodrad.
 
Graninge är perfa! :bump: Inte klumpiga alls, fast lite stor i storlekarna hehe men då är det ju bara att välja en mindre storlek :D . Skulle inte våga satsa på de med dragkedjor...kan lättare gå sönder skulle jag tro (endast vad jag har hört i ridbutiker). Lycka till med stövelletandet! Sen så kan du mocka hagen perfekt och inte oroa dig för chapsen :p
 
Carlskrona är väl inte thermofodrad? Den jag har sett är precis som Graninge men det verkar (iaf på de årsmodeller jag sett) vara bättre kvalitet i Carlskrona än i Graninge.
 
Mina första ridstövlar på 9 år hämtade jag för två veckor sen, så ngn större erfarnhet av stövlar jag har inte. Men jag fick ett par Mountain Horse, de lite kraftigare, med större resår och dragkedja. Det dröjade jättelänge innan jag fick dom, svaret på de var för att de sydde om alla dragkedjor. Så det verkade som om MH har förstått problemet med deras dragisar. I alla fall. Mina är STÖRTSKÖNA!! Jag fattar inte att jag itne köpt stövlar tidigare...!! Men MH kan jag rekomendera, snygga, sköna att gå i, ett stort pluss för resåren för mig med breda vader... :o
 
Jag tycker mina graninge är väldigt bra. Är mycket nöjd med dom. Är bekväma med bra passform, lämpade till såväl ridning
och stallgöra.
 
Graninge bör man inte ha till ridning då d e för grova och har för grov sula för att det ska vara säkert.
 
Vad har du för storlek på stövlar? Mina Graninge 39:or (lite stora, lagom med sockar) känner sig övergivna hemma i källaren. Du kan ju låna och testa känslan om du vill
 
Har två par graninge. Ett par i en stl större som jag använder med ullsulor och sockor på vintern. Ett par i en stl mindre (tror det är en stl mindre än vad jag brukar ha på skor) som jag använder med bara vanliga strumpor på sommaren. Det minsta paret är ca 9 år gamla men fortfarande hela. De är mjuka och känns realtivt nätta att rida i. De störra graningestövlarna känns lite klumpigar och är lite styvare i skaften. Men det är helt klart en prisvärd stövel. Man behöver inte vara onödigt rädd om dem utan kan använda dem till grovjobb med.

Dock så tror jag att jag kommer att införskaffa ett pr riktiga läderstövlar relativt snart. Finns inget som slår det ändå. Speciellt inte om man snöat in på dressyr för mkt :angel:
 
Har själv ett par Graninge som jag har trivs jättebra med. Nu börjar de dock falla i bitar så det börjar bli dags att köpa nya stövlar...

Jag tycker att man bör tänka på vilket sätt man har tänkt använda stövlarna när man bestämmer vilket märke man skall ha. Skall man ha ett par stövlar som först och främst går att klafsa i leriga hagar med samt rida ut i skogen med så rekommenderar jag definitivt ett par rejäla Graninge stövlar. (Carlskrona är ju liknande modell men jag har aldrig hört några positiva omdömen om dem, tvärtom...). Självklart går det att rida dressyr/hoppning och även tävla i ett par Graninge men om det är det man huvudsakligen tänker göra i sina stövlar så tycker jag att man bör satsa på ett par stövlar i lite "nättare" modell t ex Mountain Horse stövlarna.

Har kompisar som har Mountain horse stövlar och som är väldigt nöjda med dessa men flertalet av dem har fått byta dragkedjan i dem eftersom den snabbt har gått sönder. Går den sönder inom de två första åren går det dock på garantin, bara man har kvittot kvar...

Hansbo och Graninge rider har jag tyvärr ingen erfarenhet av...
 
Jag har hört att man inte få tävla i graninge stövlar...stämmer det? Asså om man hoppas en clearround på ridskolan eller nån annan liten hopptävling borde det väl inte spela någon roll?!
 
Jätteschysst! Men tyvärr har jag kommit fram till att jag har 37or i Graninge :( (38 normalt)

Tror Graninge är liite för klumpiga för min del så det blir nog MH eller Hansbo. Visst hade dom bytt ut dragkedjan nyligen på alla MH-stövlar?

Ingen som ens känner någon som har en Hansbo-stövel?! Undrar vart dessa personer har gömt sig! Får försöka leta rätt på någon ridsportbutik som har dom inne.
 
Verkar variera från ridskola till ridskola, på vissa får man inte ens rida lektion i graningestövlar. Dom påstår att dom är för stora och klumpiga och därför kan man fastna i stigbyglarna. Om det är sant eller inte har jag ingen koll på.
 
Okej :) Men om du nu iaf köper Graninge, så är det ju bra om man får i ett par sockar på vintern, så du borde nog köpa 38 iaf.
 
Konstigt, men flera på min klubb har sånna så det borde ju inte vara något problem här iaf..men skumt iaf :crazy: men Carlskrona & höga kusten då?..är inte dom lika grova?
 
Jo det är sant :)

Så krångligt det här med stövlar! Tack för svaren och alla tipsen :bow:
 
Jag har tävlat med mina graningestövlar både på lokal och klubb och det är ingen som har sagt nått till mej iaf :)
 
Jag har ett par Sportive High Rider II från Mountain Horse och gillar dem skarpt. Går dragkedjan sönder är det inte så dyrt att få en ny ditsatt så skulle det hända är det ingen katastrof för mig. Men det är en rejäl dragkedja!
 
Jag har också MH Sportive High Rider, och de är kanonsköna.
Mjuka, följsamma, bra sula, hyfsat vattentäta om man inte står med vattenslangen mot dragkedjan vill säga, och visst sägs det att dragkedjan är av kass kvalitet, men jag har inte haft några problem med mina ännu iallafall. Tror att de bytte ut alla dragkedjor för något år sen om man ska vara petig.
 
Jag köpte först ett par Graninge över internet, de var väldigt stora i storleken tyckte jag och gav inget stöd vid anklarna, så jag skickade tillbaka dom. Sen köpte jag ett par Cavallo men dom var för obekväma, och ömtåliga (fast snygga)så dom lämnade jag tillbaka. Slutligen blev det MH high rider och dom är jag nöjd med. Dragkedjan går enligt expediten oftast sönder för att man är oförsiktig och pressar ned foten utan skohorn. Det hade gjorts en liten ändring på MH´s dragkedjor, de gick lite längre ned på hälen än på tidigare modeller.
 
Jag har ett par MH high rider. Skönaste ridstöveln jag haft, nackdelen var ju då dragkedjan men jag lämnade in på inköpsstället och de skickade dem till MH för lagning (kostnads fritt=bra service). Har Graninge men de är klumpigare samt att de inte är lika stabila i skaftet som MH HR. De känns ibland som om de vill "rinna" av. Förutom dragkedjan på MH tycker jag att de kan bli nog så varma ibland. MEN MH är en bra stövel till hyfsat pris om du frågar mig.
 

Liknande trådar

Utrustning Har beställd hem ett par ridstövlar från Mountain Horse Venezia High Rider, storlek 38 Tall/Narrow. Fick knappt igen dem första gången...
Svar
16
· Visningar
1 217
Senast: machafuko
·
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 029
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hjälp! Jag håller på att bli tokigt, jag måste hitta ett var nya ridstövlar då mina hänger på sista versen, haft dom över 10 år så...
Svar
1
· Visningar
778
Senast: Jerseyite
·
Utrustning Genom åren har jag avverkat ett antal Hööks-ridstövlar som jag använt till daglig ridning, oerhört sköna och billiga meeeen .. deras...
Svar
18
· Visningar
4 807
Senast: Långnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp