Hur lägga upp stigbyglarna med T spänne?

silverblom

Trådstartare
Hur lägger ni upp stigbyglarna som har enkelstigläder? (Webbers)

De går ju att lägga över sadeln men jag har en väldigt dyr dressyrsadel så vill helst inte det samtidigt så vill jag inte ha dem nere när man går genom stalldörren mm 🤔
 
Hur lägger ni upp stigbyglarna som har enkelstigläder? (Webbers)

De går ju att lägga över sadeln men jag har en väldigt dyr dressyrsadel så vill helst inte det samtidigt så vill jag inte ha dem nere när man går genom stalldörren mm 🤔

Jag lägger dem framför sadeln. Alternativt använder mig av det hålet som sitter högst upp för att höja dem så att stigbygeln kommer upp en bit på sadeln. Men det orkar jag sällan göra.
 
Sätter i det hålet som är högre än dom andra och trär ihop dom ’som vanligt’ så gott det går.
Funkar ok.
Har stiglädren innanför kåpan.

Annars hade jag köpt påsar och lagt över sadeln bara.
 
Jag trär upp stigbygeln så högt det går, i det läget kan T-delen träs in i det översta hålet (mina har ett extra högt hål) UNDER stigbygeln och stigbygeln blir då placerad ungefär på samma ställe som stigbyglarna på en sadel med vanliga läder. Dessutom hamnar då öglan av stigläder under stigbygeln och förhindrar att den skaver mot kåpan.
 
Jag sätter på sadelskyddet (tjockt och fleecefodrat) och drar stiglädret bakåt så att det hamnar utanför skyddet, lägger sedan stigbygeln över sadeln ovanpå skyddet.
 
Jag lägger en handduk över sadeln sedan lägger jag stiglädren i kors över handduken, där ovanpå ligger sadelgjorden också.
 
Så här:
4A31CE1E-96D5-4B5D-A557-46DF66A56441.jpeg
 

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Sorgsen
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
873
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp