hur lagrar ni gödsel?

horsequeen

Trådstartare
är det inte så att vissa kommuner tillåter gödsel direkt på marken eller måste man ha platta/container? och sen undrar jag även hur ofta ni tömmer och vad det kostar:)
 
Vi slänger i en container som töms ungefär 2ggr/år eller när den är full. Kostar ungefär 3000kr/gång. Dock är det bara för 3 hästar. Är det fler hästar så blir det oftare
 
Olika kommuner har olika regler. Det kan dessutom skilja på hur känslig din omgivning är för övergödning, om det är nära vattendrag osv. Vi har en tät gödselplatta med väggar som är dimensionerad för 6 månader. Vi fyller den på ca 2 år :D. Det stora problemet är att den också är dimensionerad för 6 månaders normal nederbörd. Det har vi löst genom att använda en sänkpump avsedd för smutsigt vatten och pumpa gödselvatten till odlingar och växthus när det börjar bli fullt. Gödseln hämtas av en ekologisk grannbonde, ibland kommer han och hämtar en skopa för att han behöver, ibland hämtar han hela stacken. Hans behov och vår produktion befinner sig i ganska god balans. Sen använder vi förstås en del själva i våra odlingar också.
 
Gödselplattan med väggar.
Ingen brunn till så får stående vatten på plattan om det regnar mycket men baklut så det rinner aldrig över/läcker ut.
 
Vi har en container på 15 kubik till 4 hästar, den töms ca 3 ggr om året. Vi anlitar en lokal åkare som kommer och hämtar den och kör den till grannbonden 500m bort och tömmer. Bonden tar gödseln gratis och åkaren tar 1000 kr för körningen.
 
Vi har en stor gödselplatta med en urinbrunn i ytttre änden. Gården hade grisar innan vi flyttade dit så den är dimensionerad för det. Vi har inte tömt gödselplattan på över 10 år. Jag har mask i gödseln som minskar volymen och vi tar ett gäng skottkärror därifrån till våra trädgårdsodlingar varje år. Den borde tömmas helt, men inte av utrymmesskäl. Urinbrunnen fylls numera av lakvatten och den tömmer vi var tredje-fjärde år med dränkpump och slang som får vattna hagen som är bakom den.
 
Jag har ett gallersläp med kapell, som jag själv kör och tömmer regelbundet hos bonden. Är godkänt av kommunen, bor i känsligt område.
Billigare än container men kräver i gengäld mer eget jobb
 
Har en platta som räckt åt 40 kor 😅. Inte tömt på 6 år. Använt liten del av det som blivit matjord bara..
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 218
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
626
Senast: valy
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 500
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 582
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp