Sv: Hur lång igångsättning efter skada?
Det beror ju alldeles på vilken skada och på vilken nivå på tävlingskonditionen. Om hästen är helt återställd och kan börja ridas så tror jag på en månads skritt, en månad skritt och trav. Gärna ett schema som man följer så att man verkligen bygger på gradvis. Det är annars lätt att lyssna på en pigg och glad häst och glömma hur många veckor som gått och rida för hårt redan efter några veckor.
Helt upp i tävingskondtion är nog inte hästen förrän den varit igång en 4-5 månader, kanske uppemot ett år om den tävlar i höga klasser.
Men som sagt. Det beror ju på vilken skadan var. En olycksskada, hästen slår ett ben och läkningen tar lång tid, betraktar jag som mindre allvarlig än en skada som orsakats av hård träning. Vid hård träning råkar ofta fler ben i trubbel - t.ex. båda fram - och då gäller det ju att inte belasta hästen som man gjorde förr. Kanske kan inte hästen alls komma tillbaka till tidigare tävlingskonditon för att den helt enkelt inte är en stark nog individ för det. Så en olycksskada tror jag har bättre prognos, så länge hästen nu är att betrakta som helt utläkt- frisk.
Hälsning Maja