Hur lång igångsättning efter skada?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare skrocken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 5 104
S

skrocken

När en häst stått skadad och halt under en längre tid (ca 6mån), efter hur lång tid skulle ni börja rida? Före skadan var den i toppkondition. Hur lång igångsättningsperiod skulle ni ha? När skulle ni anse att ponnyn var klar för tävling?
Jag förstår att det är individuellt, men kan man säga något generellt?

Sv: Hur lång igångsättning efter skada?

skritta i flera veckor, sedan skritta i raskare tempo någon vecka. efter det ca en månads trav/skritt med mkt klättrande mm. Helst rida ut, ej i manege. Var noga med stretching+ linementering, kanske stallbandage ...
Tror du kan räkna med ca fyra månader innan den är i "hyfsad" kondis igen. Om man går för fort fram så finns risken att senor och ligament inte hinner med, och då står du kanske med skadad hst igen :mad:

Är den friskförklarad efter sex månader och gått i hage under en längre tid så skulle jag ha börjat skritta den, vart eftersom lägga in lite travsträckor som blir längre och längre vart efter man ser att hästen orkar. Men rakt fram i skog och mark, inte ridhus eller manege. Samla ihop korta stunder för att jobba upp de musklerna oxå, gärna rida "över stock och sten"så den får lyfta på fötter och träna upp musklerna. Det tar minst ett halvår innan den är uppe i bra kondition igen, antagligen lite mer. Det gäller att hela tiden läsa av hästen och se hur den orkar och mår och hur skadan "mår".

jeg har hørt at man skal bruke like lang tid på å sette i gang en hest ,som den har vært skadet.. ;) I det her tilfellet da 6 mndr. før den er i full gang igjen.. :crazy:

Något som påverkar igångsättningstiden är naturligtvis vad det var för skada hästen hade. Sedan är det alltid individuellt hur man skall gå till väga och man måste alltid lyssna på individen.

Korven skrev:
Skulle fråga behandlande veterinär.
Det är (tyvärr) inte min häst. Jag har reagerat på att dom så fort börjat tävla hästen.

Min vetrinär sa att så lång tid hästen har vilat så lång tid får man också räkna med att det tar att rida igång hästen..

skrocken skrev:
Det är (tyvärr) inte min häst. Jag har reagerat på att dom så fort börjat tävla hästen.

Men ärligt talat. varför tro "illa" om andra människor??? jag är så trött på det här att folk tror sig vara bättre än andra!

Vi har faktiskt veterinärkoll på tävlingar + överdomare!!!

Givetvis finns det fall där ägare gör så att djuren lider, men oftast är inte sånt folk ute på tävlingsbanan, utan gömmer sig hemma...

skrocken skrev:

Då min ponny stod 6mån började jag tävla efter 3mån, men då tävlade jag bara en låg klass i hoppning... då hade min stått i 6mån pga kot- och knäledsinflammation BF...
Efter hur lång igångsättning började dom tävla hästen??

Det beror ju alldeles på vilken skada och på vilken nivå på tävlingskonditionen. Om hästen är helt återställd och kan börja ridas så tror jag på en månads skritt, en månad skritt och trav. Gärna ett schema som man följer så att man verkligen bygger på gradvis. Det är annars lätt att lyssna på en pigg och glad häst och glömma hur många veckor som gått och rida för hårt redan efter några veckor.

Helt upp i tävingskondtion är nog inte hästen förrän den varit igång en 4-5 månader, kanske uppemot ett år om den tävlar i höga klasser.

Men som sagt. Det beror ju på vilken skadan var. En olycksskada, hästen slår ett ben och läkningen tar lång tid, betraktar jag som mindre allvarlig än en skada som orsakats av hård träning. Vid hård träning råkar ofta fler ben i trubbel - t.ex. båda fram - och då gäller det ju att inte belasta hästen som man gjorde förr. Kanske kan inte hästen alls komma tillbaka till tidigare tävlingskonditon för att den helt enkelt inte är en stark nog individ för det. Så en olycksskada tror jag har bättre prognos, så länge hästen nu är att betrakta som helt utläkt- frisk.

Hälsning Maja

ancan skrev:
Men ärligt talat. varför tro "illa" om andra människor??? jag är så trött på det här att folk tror sig vara bättre än andra!

Vi har faktiskt veterinärkoll på tävlingar + överdomare!!!

Givetvis finns det fall där ägare gör så att djuren lider, men oftast är inte sånt folk ute på tävlingsbanan, utan gömmer sig hemma...
Den veterinärkollen ger jag inte mycket för... I bästa fall tittar veterinären på hästen när man springer med den. Någon riktig koll, värt namnet görs ytterst sällan. Naturligtvis syns det då om hästen är halt just då, men det säger ingenting om hur hästen mår dagen efter... Inte heller kollas det i vilken muskulär kondition hästen har.

Jag har aldrig utgivit mig för att vara bättre än nån annan! Det var bara en undran från min sida då jag själv varit lyckligt förskonad från större skador. Jag har alltid trott att det tar tämligen lång tid innan man är tillbaka på tävlingsbanan efter en skada som tagit så lång tid att läka.
Det hör också till saken att hästen var utdömd av veterinär i september...

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 105
Senast: Cambrie
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
2 072
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 087
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka