hur lång kan jag köra hästen?

S

sanni

Hejsan! Det är meningen att jag ska vara med i en testa på ritt med min häst för att hon ska få komma till en tävlingsplats och känna tävlingsandan..vilket jag också behöver lära mig..nervös..
Nu undrar jag om det är ok att köra ca 15mil till en pp ritt på 2,5 mil och rida den och sedan köra hem 15mil samma dag..? Min häst är i god kondis och jag ska inte ta och rida det snabbaste jag kan, utan ta det lite lugnt bara?
Hur brukar ni som tävlar göra..hur långt kör ni, utan att stalla upp natten innan?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur lång kan jag köra hästen?

Jag brukar sätta min maxgräns på 20 mil ifall jag rider 80 km. Likaså bör banans karaktär och ridhastighet spela in.

35 mil från Sveg i helgen tyckte jag var alldeles för långt. Banan var verkligen tuff även om jag inte red fort. Hästarna kan ju inte sova direkt på vägen hem som vi bilen kan göra. Det var många som åkte hem redan samma dag.

Jag hade vigt tävlingshelgen åt hästen och ägnade mig åt eftervård på kvällen samt åt en god middag tillsammans med andra ryttare samt arrangörerna. Det tycker jag är en bra avslutning på tävlingen.

Tävlingsandan infinner sig redan dagen innan. Bra att träna att vara borta på natten med.

Man bör iaf vänta ett par timmar innan man lastar in sin häst. I ditt fall så tar du det lugnt och sedan väntar några timmar så är det säkert inga problem.

:D
 
Sv: hur lång kan jag köra hästen?

Är det mer än 20 mil till tävlingsplatsen så åker jag alltid dagen innan till tävlingen. Hem har jag alltid åkt samma dag, men då har jag bara ridit 50 km, iår då vi ska upp på 80 km så kommer vi att stanna och åka hem dagen efter tävlingen.
Om det inte är kortare än 20 mil då och det känns ok att åka hem.

I helgen var jag på Svegritten, har 16 mil dit. Vi fick åka 6 på morgonen & kom hem 19 på kvällen, så det var ju gränsfall tycker jag. Red 60 km klassen & väntade ca 2 timmar efter målgång innan vi åkte hem.

I ditt fall bör det ju inte bli några problem då du "bara" ska rida PP, starten går ant inte alltför tidigt, ritten tar inte mer än ett par timmar & ni har gott om tid efteråt att låta hästen koppla av.
 
Sv: hur lång kan jag köra hästen?

Men ni åker dit iallafall samma dag då? Men om turen är lite längre, så kanske ni stannar över natten..? Oki doki! Ja det sak bli kul att börja med detta, men som sagt även en pp ritt på 2,5mil, får upp min hjärtpuls rejält,,hoppas pållen min håller nere sin;)
Tack för alla hjälpsamma svar!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 702
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: Sootie
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 280
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp