Hur lång läkningstid Obs! Blod i bild

Det lurigaste med det såret är att kronranden är påverkad vilket kan ge problem för hovåterväxten. Min fick ett liknande sår förra året. Han fick stå gipsad för att få tryck på såret så det inte öppnade sig. Blev ca tre veckor på box och sen var det bara att rida igång. Det blev ändå en rejäl spricka i hoven och den kommer ha vuxit bort helt först nästa skoning, dvs ett år efter skadan..Visa bifogad fil 110822
Ja, jag antar att hoven kommer bli påverkad🙄 Det återstår att se hur mkt o på vilket vis (det sa hovis med) I morron har hon stått en vecka på box, o det går ändå förvånansvärt bra. Räknar nog med att det kommer bli 2 veckor till....Ev med lite promenader i slutfasen. O kan ju hoppas regnandet kan sluta under denna tid! Hon har haft en del ledinflammationer, bla i bakknän, så det är inte ypperligt att stå på box, men inte mkt att göra....
 
De du länkar till från hööks är helkassa. Möjligt att de går att använda vid ridning men inte i hage. Det ska vara riktiga kotringar av gummi.

Jag har haft ett sådant broddtramp när jag bara använde boots när hästen var broddad. Det tog tid innan det läkte och det tog mer än ett år innan skadan på hoven hade växt ner. Han skadade troligtvis det som motsvarar vår nagelbädd för det var alltid en mindre fåra i hoven på det stället efter det. Sedan dess använder jag inte boots längre utan enbart kotringar. De åker på direkt brodden är på.

Till skillnad mot boots glider hästen lättare av en kotring om de skulle råka trampa sig. Det händer såklart att de trampar såpass att ringen blir trasig alternativt att spännet går sönder men vid de tillfällena har hästen ändå varit oskadd vilket inte har varit fallet med boots. En kotring viker aldrig upp sig i snö eller lera som boots gör och risken för skav är i det närmaste obefintlig.
Har beställt 2 par broddringar av klassisk modell! Är alla märken ungefär samma, eller vet du nåt märke som är bättre?
 
Har beställt 2 par broddringar av klassisk modell! Är alla märken ungefär samma, eller vet du nåt märke som är bättre?
Nej det känns mer som slumpen faktiskt. Eller vissa årgångar 😅 Jag köper ett gäng när jag hittar. Ibland kan de vara märkligt svåra att få tag i och jag vill alltid ha ett gäng extra hemma.
 
Senast ändrad:
Då skulle jag säga nr 2, dvs Tillräckigt slutet för att gå ut i hage. Veterinären rekomenderade Sorbact Foam, så det har jag beställt. Omläggning var tredje till femte dag.... Just nu har hon en annan kompress på, kan iof lägga på L-Mesitran honungsgel på ikväll, för måste lägga om det i kväll med oelastisk gasbinda ovanpå bomullen, hade bara elastisk gasbinda som tydligen är det enda som finns på Apotek numera🙄 De två sjukhagar som finns ligger under vatten, o hagen är det vatten o gegga överallt, just nu kan ju hoppas det slutar regna nångång! Hur funkar kotring? Lägger den sig inte på o skaver på såret?
Varför inte elastisk gasbinda? Blir det för mkt tryck?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Fazeem
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 436
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 375
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 776
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp