Hur lång ska säkerhetsvästen vara? Är min för kort?

castle_bar

Trådstartare
Hej! Jag har nyligen bytt säkerhetsväst från en Zippa till en Racesafe och är har blivit helt fundersam på om den verkligen har rätt längd i ryggen.

Jag har alltid tyckt att Zippan passat perfekt (fick köpa ny väst bara för att den blivit så sliten) så jag köpte en Racesafe med exakt samma längd som Zippan i ryggen. Men först nu med Racesafen på mig inser jag att västen inte når alls långt ned på min rygg, den täcker ju verkligen inte svanskotan men å andra sidan, om den skulle göra det så skulle den ju ta i sadeln!? :confused:

Här är Racesafen, tycker ni också att den ser för kort ut?
1-2.jpg

1-7.jpg

2-9.jpg


Och här är Zippan, som alltså är samma längd i ryggen som Racesafen... men av någon anledning så ser den lite längre ut på ryggen, men när man mäter västarna mot varandra så är de lika! Vad tror ni om detta?
3-4.jpg

1-8.jpg


Racesafen är strl vuxen XS. Jag har provat att rida i min kompis väst som är storleken större, S. Men då blir den för stor kring kroppen liksom, även om jag har snörat in den så mycket det går! Det känns jätteklumpigt och inte alls något som jag skulle orka rida omkring i. Men längden på ryggen på S är, ja, bättre tror jag.

Tips på LÅNGA säkerhetsvästar som är "smala" kring midjan och kroppen? Har läst att Air o Wear outlyne har någon sådan variant, någon här som har en sån?

Zippan älskade jag som sagt, men i och med att den är exakt lika lång (kort) i ryggen som Racesafen så är ju den också för kort... Har bara inte tänkt på det innan, och jag vill ju verkligen att den ska skydda ryggen ordentligt. Finns Zippan i någon längre variant? Hittar den knappt längre när jag googlar, den kanske inte finns längre?

Jag vill ha MASSA tips på säkerhetsvästar för ryttare med långa ryggar och gärna från er som själva har det! :bow:
 
Sv: Hur lång ska säkerhetsvästen vara? Är min för kort?

Skulle vilja se en bild när du sitter rakt i sadeln. Nu ser den kanske lite kort ut, antar att du har short back på västen nu? Du kanske borde ha provat en i regular back...
 
Sv: Hur lång ska säkerhetsvästen vara? Är min för kort?

Jag har en Airowear Outlyne. Den är väldigt långsmal, och går nästan väl långt ner på mig (täcker svanskotan med råge). Men jag tror att du skulle gilla den skarpt!
 
Sv: Hur lång ska säkerhetsvästen vara? Är min för kort?

Min airowear outlyne är mycket kortare än vad min racesafe var, jag fick sälja min RS då den var för lång. Fördelen med outlyne är att den kan beställas med en massa olika mått på vidd och längd. Jag tycker den är mkt skönare än RS.

Jag tycker också att TS väst ser lite kort ut.
 
Sv: Hur lång ska säkerhetsvästen vara? Är min för kort?

Jag har tyvärr ingen bild med den västen på där jag sitter rakare än den första bilden... men det är typ så den sitter, även när jag sitter rakt helt ned i sadeln.

Nej nej, det är ingen short back! Det skulle jag aldrig kunna ha! :D Det är en regular. Jag har väl ovanligt lång rygg antar jag. =P

*KL*
Att Outlynen är långsmal och finns i flera olika längd/bredd modeller låter ju bra! Vet att Hööks säljer dem, kanske får åka dit och be om hjälp att prova bland alla olika storlekar...
 
Sv: Hur lång ska säkerhetsvästen vara? Är min för kort?

Då hade du kanske behövt en long back då ;) Outlyne finns också att beställa i 3 olika längder så det finns alltid något som passar
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 152
Senast: JennyLz
·
R
Utrustning Jag har jättesvårt att hitta en säkerhetsväst. Har varit runt och testat lite olika modeller men det är alltid samma sak: för att dom...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Brassneck
·
Utrustning Hej var och provade säkerhetsvästar med 6-åringen ikväll och vi hittade ingen som passade riktigt bra. Har tidigare haft Aerowear Reiver...
Svar
2
· Visningar
884
Senast: Maartinaaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp