Bukefalos 28 år!

hur lång tid? Bukandning

P

pastor

Hur lång tid tog det för era hästar som hade bukandning att bli bra?

Våran arab har nu haft problem med det några månader, han har gått på 4 veckor ventipulmin och nu även 10 dagar på kortison via andningsmask, venti är slut och med kortisonet ska vi sakta ta bort.ca 3 veckor kvar.
Han fick diagnos bronkit i klinik och de sade att bukandning ska gå bort.
Har sett att han trycker till mera med magen nu när det var så regnet och fuktigt, men han pigg och blir inte andfådd när han travar/ galopperar.
Nu har han även hostat lite ibland när han börjar springa men vet säger det är bra då han inte ha hostat innan, så tror han att slemet släpper nu så småningom, han ordinerade att han ska få motion.

(självklart har vi redan ändrat alt vi kan angående miljön)

Men vi undrar kan det ta lång tid tills detta släpper helt? Vill bara höra andras erfarenheter.
 
Sv: hur lång tid? Bukandning

Fick han inte Fabrol tillsammans med ventip. ?
jag tyckte bukandningen försvann rätt fort, fast det är länge sedan nu så jag kan ha fel.

Hej från Hambo
 
Sv: hur lång tid? Bukandning

I början fick han även fabrol tillsammans med venti men inte nu längre.
 
Sv: hur lång tid? Bukandning

min gammeltant (om man nu får kalla en 15 åring för gammeltant) hade liknande problem för något år sedan och vad jag minns försvann bukandningen ganska fort.. Inte gick hon med det några månader iaf..
 
Sv: hur lång tid? Bukandning

Din häst måste ha blivit feldiagnostiserad, det kan inte vara riktigt att den fortfarande bukandas efter så lång tids behandling? Föreslår att du tar in den
på klinik. Nu är jag ju ingen Tant Ester eller Peter Lundin men det låter ändå
som allergi mot pollen/gräs. Jag har haft en allergihäst och en bronkithäst och
det låter mer som allergi än bronkit. När min allergihäst bukandades så fick han
stå i 8 dagar på klinik med dropp. Bronkithästen bukandades inte men han kanske var väldigt lindrig i sina symptom? Det vet jag inte. I vilket fall, ring
till en välrenomerad klinik och kolla imorgon, det behöver ju inte vara en klinik
som finns där du bor, ta den bästa du kan komma på bara. Sen så kan det också vara så att den både har bronkit och är känslig emot gräs. Finns inte så
mycket pollen när det regnar. Ta mitt inlägg med en nypa salt, jag är inte någon expert utan bara en hästägare som har haft lite oflyt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
549
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har...
2
Svar
28
· Visningar
4 998
Senast: CarEr
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 482
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 990
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp