Hur lång tid tar det att skriva en roman?

bettysmatte

Trådstartare
Min skrivarkurs har börjat. En av de första uppgifterna är att sätta en deadline. När ska boken vara färdigskriven? Lägg sedan till 2-3 månader för korrekturläsning innan manuset kan skickas till förlag, står det. Jag har googlat lite, men kommit fram till att det är en otroligt svår fråga att svara på. Svårt att lägga sig på en "lagom" nivå, dvs inte stressa men inte heller gå fram så långsamt att man tröttnar/tappar tråden....

Är det helt orimligt att tänka sig att manuset skulle kunna vara färdigskrivet till den sista september? Att man redigerar/korrekturläser sept-nov och skickar till förlag i slutet av november/början på december? Det som talar för att det kanske skulle gå är att själva historien har funnits med mig - i mitt huvud - så länge. Karaktärerna och miljöerna har nog utvecklats i min fantasi utan att jag egentligen har ansträngt mig. Nu ska de "bara" sättas på papper också..... ;)

Är det någon här som har skrivit en bok (jag tror det?)? Hur lång tid tog själva skrivandet? Går det att skriva en roman - samtidigt som man heltidsarbetar och lever sitt vanliga liv - på ett fåtal månader?
 
Jag skulle tro att en stor faktor att väga in är hur disciplinerad du är. En lektör som jag intervjuade för ett tag sen rekommenderade folk att sitta en liten stund varje dag. Då händer det ju en hel del fram till september tänker jag.

Camillas tips på vägen till en bok:
  • Skriv lite och ofta
  • Skriv på tills du har fått ur dig texten, sen kan du gå tillbaka
  • Starta en skrivarcirkel med 4-5 andra personer
  • Ge inte upp om du får nej från de stora förlagen, det finns många sätt att ge ut sin bok idag
https://ju.se/5.7f6408211705d5416c316ab9.html
 
Jag har aldrig skrivit en roman, men en hel del reportage- och facktext och har även korrekturläst och faktagranskat andras material. Spontant tycker jag att det låter väldigt mycket med 2-3 månader för korrektur. Om innehåll och skeenden behöver omarbetas, visst - men det är inte korrektur utan snarare bearbetning/redigering. Rent språklig/typografisk korrektur av en normallång roman på exempelvis 80 000 ord... kanske en vecka för en van korrekturläsare, 2-3 veckor för en ovan.
 
Jag har fått lära mig att det är rimligt att skriva 500-1000 ord om dagen i snitt som ”nybörjare”.

Har alltid kört fast på sista kapitlet så kan inte säga att jag skrivit någon bok, men nästan ett par stycken.
Med heltidsjobb hade jag lagt mig runt 500 ord som mål, kanske lägre. Utifrån det och snittet på antal ord för en roman kan du väl räkna ut vad som blir lagom i tid?
 
Min skrivarkurs har börjat. En av de första uppgifterna är att sätta en deadline. När ska boken vara färdigskriven? Lägg sedan till 2-3 månader för korrekturläsning innan manuset kan skickas till förlag, står det. Jag har googlat lite, men kommit fram till att det är en otroligt svår fråga att svara på. Svårt att lägga sig på en "lagom" nivå, dvs inte stressa men inte heller gå fram så långsamt att man tröttnar/tappar tråden....

Är det helt orimligt att tänka sig att manuset skulle kunna vara färdigskrivet till den sista september? Att man redigerar/korrekturläser sept-nov och skickar till förlag i slutet av november/början på december? Det som talar för att det kanske skulle gå är att själva historien har funnits med mig - i mitt huvud - så länge. Karaktärerna och miljöerna har nog utvecklats i min fantasi utan att jag egentligen har ansträngt mig. Nu ska de "bara" sättas på papper också..... ;)

Är det någon här som har skrivit en bok (jag tror det?)? Hur lång tid tog själva skrivandet? Går det att skriva en roman - samtidigt som man heltidsarbetar och lever sitt vanliga liv - på ett fåtal månader?
Om det går att skriva en bok på några få månader - ja det går säkert.

MEN det blir säkert en skapligt usel bok. De författare jag känner tar åtminstone ett år på sig för att få fram ett vettigt manuskript.
Det är så många saker som ingår. Att handlingen och personerna är trovärdiga och intressanta, att fakta är korrekta, att inledning och slut funkar. Oändligt med detaljer.

När grunden är klar behöve manuskriptet jobbas om ett antal gånger. På några få månader hinner man nog inte.
 
Om det går att skriva en bok på några få månader - ja det går säkert.

MEN det blir säkert en skapligt usel bok. De författare jag känner tar åtminstone ett år på sig för att få fram ett vettigt manuskript.
Det är så många saker som ingår. Att handlingen och personerna är trovärdiga och intressanta, att fakta är korrekta, att inledning och slut funkar. Oändligt med detaljer.

När grunden är klar behöve manuskriptet jobbas om ett antal gånger. På några få månader hinner man nog inte.
Fast då kanske du tänker att man börjar HELT från scratch? Jag har forskat kring huvudpersonerna i ca 1,5 år.
 
Jag skulle tro att en stor faktor att väga in är hur disciplinerad du är. En lektör som jag intervjuade för ett tag sen rekommenderade folk att sitta en liten stund varje dag. Då händer det ju en hel del fram till september tänker jag.

Camillas tips på vägen till en bok:
  • Skriv lite och ofta
  • Skriv på tills du har fått ur dig texten, sen kan du gå tillbaka
  • Starta en skrivarcirkel med 4-5 andra personer
  • Ge inte upp om du får nej från de stora förlagen, det finns många sätt att ge ut sin bok idag
https://ju.se/5.7f6408211705d5416c316ab9.html
Det där med att skriva varje dag, om så bara 15 min, har jag också läst om. Det tror jag på :) !
 
Det där med att skriva varje dag, om så bara 15 min, har jag också läst om. Det tror jag på :) !
Ja absolut. Och hon poängterade då att man verkligen ska skriva den där kvarten, inte börja med att gå tillbaka och peta i det man har skrivit för då kommer man ingen vart.

Jag tror, angående korr, att man kan mena lite olika saker. Om det bara är språkkorr så tar det kanske inte så lång tid men att jobba med en färdig textmassa så att det blir en bra bok kan ju ta ett tag.
 
Är det någon här som har skrivit en bok (jag tror det?)? Hur lång tid tog själva skrivandet? Går det att skriva en roman - samtidigt som man heltidsarbetar och lever sitt vanliga liv - på ett fåtal månader?
Nu skriver jag inte alls själv :D Men är bibliotekarie och väldigt intresserad av litteratur. Jag vet att Karin Smirnoff ("Jag for ner till bror" osv) skrev färdigt just den boken på typ 3 månader, då gick hon en skrivarlinje. Däremot vet jag inte om hon jobbade samtidigt, och hon var heller inte ny på att skriva eftersom hon jobbat som journalist tidigare, men jag är imponerad över att hon blev färdig med den så pass snabbt! Så nog kan det gå om man är målmedveten.
 
Författaren Frida Skybäck räknade ut en gång (i Författarpodden) att om en heltidsarbetande person ägnar två timmar av fritiden på varje jobbdag åt skrivande (dvs tio timmar i veckan, men om man ändå vill ha sina lediga helger så föreslog hon denna fördelning - antar jag), så är en bok skriven på ett halvår. Men då är den ju inte klar-klar, utan då börjar redigerandet.
 
Jag letade upp avsnittet (Författarpodden avsnitt 30, ca 21.30 in, fast hela avsnittet är kul att lyssna på) och nej, det VAR inklusive redigering, hehe.

Hon har räknat på att en boksida (av 300) tar en timme att skriva, och att den även tar en timme att redigera. Och påpekar att uträkningen är väldigt översiktlig. Och att om man dessutom skriver 5 timmar per lördag och söndag så tar det hälften så lång tid. 😬

Faktiskt en väldigt bra podd, inte aktiv nu. https://play.acast.com/s/forfattarpodden
 

Liknande trådar

Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 395
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 273
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp