Hur lång tid tar en rättegång?

Philosophia

Trådstartare
Ja, jag vet: Hur långt är ett snöre? ;)

Jag ska vittna som målsägare i en rättegång som gäller sexuellt ofredande och brott mot knivlagen. Det är inte så dramatiskt som det låter, utan det är frågan om en blottare. Det är ingen teknisk bevisning som ska läggas fram, utan bara vittnet som ska förhöras osv.

Mellan tummen och pekfingret, hur lång tid kan det ta, pratar vi två timmar eller en hel dag? Jag undrar eftersom jag har hundar hemma som jag inte gärna lämnar ensamma mer än max fyra timmar.

Sv: Hur lång tid tar en rättegång?

En fråga till: Som målsägare, blir man inkallad som vilket vittne som helst (dvs. får sitta och vänta på att bli uppropad) eller sitter man med under hela förhandlingen?

Det är väldigt svårt att säga för det kommer att beror på en del annat än det du har räknat upp också. Saker som hur många vittnen och om den anklagade erkänner eller inte. Ja en lite detalj till att om den åtalade inte är anhållen så måste vederbörande först dyka upp till rättegången vilket inte alla gör.
Men mellan tummen och pekfingret kan det ta från 10 minuter (om inte personen kommer) fram till lunch i första hand. För även om det är en lång rättegång så bryter man för lunch. Är man inte klar så kommer det att återupptas efter åt.

Ett tips kan vara att kolla med Tingsrätten om när nästa mål i samma sal ska upp. Dom som sätter tiderna vet ju ungefär hur lång tid men beräknar på varje mål.

Är du målsägare tror jag du får sitta hela tiden där inne.

Tack! Jag förstår att det inte enkelt att svara på. Personen kommer att dyka upp eftersom han sitter häktad. Hur många vittnen det är vet jag förstås inte mer än att det åtminstone är ett vittne/målsägande förutom mig.

Jag får helt enkelt hoppas på att det inte tar längre tid än till lunch.

Som målsägande sitter du med från början, eller från det att ditt ärende tas upp i allafall.
Jag utgår ifrån att han inte sitter häktad för blottningen så då lär de ju även behandla fler brott han begått och då kan det ta tid - dock är ju du fri att lämna så fort det du ska vittna om är över.

Målet anger enligt kallelsen "sexuellt ofredande, brott mot lagen om förbud beträffande knivar och andra föremål". Det senare är jag inte inblandad i.

Då hoppas jag att jag får gå när min del är avklarad. :)

Det är bara att ringa tingsrätten och fråga hur lång tid rättegång är planerad till. Har du redan fått kallelsen så uppger du bara målnumret och så kan de se hur lång tid förhandlingen är planerad till.

Ja, jag vet: Hur långt är ett snöre? ;)

Jag ska vittna som målsägare i en rättegång som gäller sexuellt ofredande och brott mot knivlagen. Det är inte så dramatiskt som det låter, utan det är frågan om en blottare. Det är ingen teknisk bevisning som ska läggas fram, utan bara vittnet som ska förhöras osv.

Mellan tummen och pekfingret, hur lång tid kan det ta, pratar vi två timmar eller en hel dag? Jag undrar eftersom jag har hundar hemma som jag inte gärna lämnar ensamma mer än max fyra timmar.

får du vittna som målsägare?
Det trodde jag inte målsägare fick göra.
Du ska väl lämna din redogörelse, men det är väl inget vittnesmål?!

Ber om ursäkt för min misshandel av begreppen, men med tanke på svaren så tror jag att min fråga blev klar ändå.

jag har varit målsägande en gång och det tog inte jättelång tid, men jag tyckte inte man hade koll på tiden. Som vittne fick jag komma 4 gånger innan den anklagade behagade dyka upp. men jag fick ju gå på arbetstid så

Jag var på rättegång som målsägande, olaga hot och ofredande var det frågan om då... Den rättegången tog max tre timmar. Men då var jag ensam målsägande.. (och den anklagade dök upp i tid etc..)

kl

Tack för era svar. Nu har jag varit på rättegången som planerades ta hela dagen. Vi var sammanlagt sex målsägare, men jag fick ta mitt i början och behövde inte stanna hela tiden.

Jag utgår ifrån att han inte sitter häktad för blottningen så då lär de ju även behandla fler brott han begått och då kan det ta tid - dock är ju du fri att lämna så fort det du ska vittna om är över.

Det visade sig faktiskt vara blottningen/det sexuellt ofredandet som han satt häktad för. Han blottade sig jämt och ständigt. Jag och ytterligare tre av oss målsägare har träffat på honom med byxorna nere mer än en gång. Polisen har hämtat honom vid ett flertal tillfällen. Domen verkar dock dröja, han ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning först.

Ja, ok, då förstår jag. Oftast häktar man inte för en sådan sak som att någon blottat sig men är det en notorisk blottare som kanske även har annat i bagaget så låter det ju rimligt :)

Skönt att du slapp sitta hela dagen i alla fall :)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 117
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka