hur lång vintervila unghäst?

mackan

Trådstartare
Undrar hur länge en vintervila för unghästen ska vara för att den ska ha någon sk. verklig "effekt" och tjäna sitt syfte i det att han verkligen hinner få ut något av vilan.... vad tycker folk?
Han är 4 år, fyller fem i sena februari -05. Riden regelbundet sen jag köpte honom i juni, innan dess var han inte igång på ett par månader pga tidsbrist hos säljaren. Så har ridit honom regelbundet men måttligt för att sätta igång och bygga muskulatur etc under sommar månaderna. dvs 4 dagar skog med korta pass markarbete ett par gånger i kombination, tömkörning en gång/vecka, vila helt, alternativt bara skritta ca 2 dagar/vecka. Har de senaste 3 månaderna ökat på markarbetet och utbildningen, rider för tränare ca en gång/vecka, markarbete 3 ggr vecka i ungefär halvtimmes pass. Skogs arbete blir det ju i lättare form än i somras med tanke på det dåliga vinter underlaget, men totalt går han fortfarande 5-6 dagar/vecka.

Undrar nu hur mycket vila som är en "vettig" vintervila. Skulle helst vilja ställa av ca 10 dagar runt jul, sen rida i januari för att sedan ställa av ca 2 veckor i februari. Om jag ger honom vila per det föreslagna, får han ut något av det då? eller ska det vara längre perioder för att ge något? Tacksam över att få höra hur ni andra gör!

Senast ändrad:
Sv: hur lång vintervila unghäst?

Jag har haft min häst sedan han var fyra, då jag köpte honom helt oinriden, men något hanterad. Första vintern (4-5 år), efter inridning under sommaren/hösten, fick han vila i två månader sammanhängande, följande vinter (5-6 år) ca en månad och förra vintern (6-7 år) blev det på grund av hälta nästan fyra månader. Tycker att hästen efter alla dessa viloperioder har fått ett stort "lyft" i träningen, och tappat förvånansvärt lite kondition!

Nu, när hästen är 7, snart 8, år, kommer han att få 5-6 veckor "ledigt", vilket inleddes för två veckor sedan. Ledigt innebär hagvistelse hela dagarna med kompisar i stora hagar. Skulle det av någon anledning (lera/gegga!!!) inte gå att ha dem i de stora hagarna, blir det lite promenader istället.

Trots att min häst normalt får långa viloperioder, så tror jag att även ett par veckor kan ge "mental" effekt, dvs hästen hinner smälta det den lärt sig...

Sv: hur lång vintervila unghäst?

Min är iofs 6 år men han får vila från o me förra veckan o ca 2-3 veckor till, det är tills vi får snösulor, då börjar jag sätta igång honom o när ridhuset kommit upp börjar vi träna. Sen tar han det lugnare i perioder. Han är 6 år i kroppen men 4 i huvet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i... 2
Svar
27
· Visningar
4 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka