Hur långa stigläder?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 376
B

**BORTTAGEN**

Hur långa är Dam och Herr-läder ungefär, alltså hela längden på stiglädret? Hur lång är du och vilka använder du?

Damläder brukar vara 145 cm och herrläder 160 cm.

Jag använder helst herrläder (är ca 170 cm lång.), för på damlädren får jag använda ungefär hål nr 2-3, och får ingen bra ände att stoppa i hällan på sadeln... :smirk:

Jag är 181 cm så det ska kanske vara herrläder för mig då... :smirk:

tror nog det, jag har hoppsadlar, men om jag länger lädren för markarbete/dressyr, så blir det inte nog rem kvar för att sticka ner i hållaren.... om du fattar hur jag menar... ;)

Behöver man ha en rem att sticka ner i hållaren då??

mina är värdelösa, dom är för långa :(
om jag har dom så korta som möjligt kan jag inte stå i lätt sits.
måste köpa nya. :mad:

Damstigläder är generellt sett 150 cm långa!
Herr o junior har jag glömt...

Liknande trådar

Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: skiesabove
·
Utrustning Var kan jag hitta "pluppar" som man kan trä på stigläderkrampan för att få stigläderna längre bak?
Svar
4
· Visningar
375
Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
883
Senast: Fibusen
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
222
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur