hur långa tömmar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Whatahotgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 591
W

Whatahotgirl

ja hur långa e d tömmar ni har när ni tömkör?
Vet inte vilken längd man ska köpa är 8 m för kort?
16 m låter för långt....

mvh whatahotgirl(s) :bump:

Sv: hur långa tömmar?

11meter är väl lagom. Själv använder jag två longerlinor eftersom jag tycker att det är enklast :smirk:

8 m är jättekort!
En longerlina brukar vara 7-8 m, och det är många som använder 2 longerlinor istället för tömmar när de tömkör...

Jag tror att 16 m brukar rekommenderas till stor häst, men jag har lite kortare ändå (12 eller 14 m?)och det funkar bra.

11 m har jag och jag tycker dom är för korta.
ska köpa längre, så 16 hade jag tagit!

MINST 16 m säger jag...
Tänk på att när du tömkör hästen så blir 16/2 = 8 meter, från "bettring - din hand" det är KORT... Minst 1 m (på häst) på var sida försvinner ju iom att man har gjord på (bettring-gjorden) = 7 meter om du går med händerna precis i slutet= inget att ge efter med... Vilket betyder att du går 6 meter snett bakom/bakom om du har linor med "marginal"

Jag tömkör alltid med TVÅ tömkörningslinor = jag kan släppa ut hästen på en MINST 20-25m stor volt om jag vill och ändå ha kvar "ändarna" i mina händer...

Tycker 16 meter är ganska lagom. Så kan man släppa ut hästen på en relativt stor volt. Skadar aldrig att ha lite töm i handen heller!

Jag har tömmarna med rep längst ut, från hööks. De är 16 eller 17 meter, och jag tycker de är för korta. Skulle vilja ha 20 meter, dessvärre har jag inte hittat nåt som är längre än 18 meter.

åttameterstömmar har man när man kör med vagn, inte när man tömkör.

Jag har två separata linor, mjukt och smidigt rep, 8 m vardera. Rep ligger MYCKET bättre och glider smidigare i handen utan att man för den skull tappar greppet. som gjort för tömkörning. Hatar de platta tömarna från tex Hööks - helt värdelöst - man sitter fast med greppet och blir hård i handen!

Repen kostar dessutom ingenting - köpte dom som "restade" hos repmakeriet, de satte karbin hakar i åt mig, gick på ca 150:- för bägge linor.

om du använde kabin hakar måste de ha varit små?

Jag har 16 m. men då har jag lädertöm med tyngd i så jag tömkör mycket med slack. Tycker textiltöm är värdelöst.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 415
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
449
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka