hur länge bör en häst ridas per dag som max?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare EmMmY
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 329
E

EmMmY

i det här fallet handlar det om en ridskoleponny, 8år, antagligen ganska bra kondition.
Inte nybörjarlektioner utan i de "svårare" grupperna.
Tycker det lät ganska mycket med 3h 45min på en dag varav en timme hoppning. :mad:

Absolut för mkt! en ridskolehäst bör gå max 2h dag, 3 om det verkligen skulle knipa, men 2 räcker gott o väl. man vill väl att den ska hålla länge... :confused:

Nu är det ju så att alla hästar är olika... om det är 3 h 45 min avancerad hård ridning så låter det verkligen ganska mycket, men det finns också hästar som behöver gå mycket. Det är ju svårt att säga när man inte sett hästen själv.
Har själv en pålle som går med i ridskolan några timmar i veckan, han går just nu som mest ca 3 timmar på en dag, men vissa andra dagar går han bara en timma. Jag skulle dock önska att han gick minst två timmar varje dag, för det mår han bra (mycket energi, bra kondition, lätt uttråkad) av.

Så, som sagt var, alla hästar är olika. Vad jag undrar är om pållan får vila mellan varven, eller om det är praktiskt taget på raken?

det som störde mig mest var att hästen gick lektion 2 h 45min men att de lät en tjej som hjälper till lite där rida honom hårt i 1h innan lektionerna.
Bara för att hon skulle få rida.
Kunde ju tänkt lite mer på hästens bästa...

DEt beror ju vad man gör på lektionerna..
JAg tror personligen att vi använder våra hästar välldigt lite nu för tiden, för när hästarna var arbetsdjur så måste man ha använt dom i mer än 4 timmar om dagen.

Timmerhästar lär jobba mera, cowboj hästar lär oxå jobba mera,, men då är det ifs under en kunnig, ryttare/kust och inte massa okuniga /dåligt balanserade ryttare..

Var det 3h 45min på raken?? Isåfall är det mycket! Men är det npn timme på förmiddagen, nån timme på eftermiddagen och nån på kvällen tycker inte jag det låter SÅ farlit. Såvida det inte är intensiva lektioner HELA lektionen igenom.

Men är det inte stor skillnad mellan att rida som cowboy eller bli körd i skogen och att bli riden runt runt i på en ridbana? Om hästen hållar länge till so kommer den iallafall snart tappa lusten på sitt arbete =(

det beror på mycket, hästens kondis, vad den får göra, hur anstängande lektionerna är.

Jag hade "min" gamla D-ponny på kurs en jul, före det hade han gått 1½ timme dressyr, if med en mindre duktig ryttare, sen red jag honom och hoppade bana och på slutet låg hindrena på 1.10-1.20, och han kunde lätt ha gått ett pass efter det ändå :eek: han va knappt svettig..

Tänk på att för vissa ridskolehästar så är 3 timmars ridning lyx. Dom blir ofta uttråkade av för lite "Action" och tycker att det är Jättekul att få gå på lektioner. :D

det finns inga som är så duktiga att rida som riktiga cowboys.

i sverige har vi haft militären som legat ute i fält flera dygn i sträck..

det måste vara nåt annat som man gör fel om inte hästen orkar länge utan att få ont i ryggen eller benen??

mvh rymdentusiasten :bump:

jag tycker att en ska ridas 1,5-2 timmar dag, dom rör ju oftast inte på sig tillräckligt i hagen.

3 tim 45 min är normalt på våran ridskola på ponnysidan, och dom håller.
men när min ponny gick lektioner mellan 15.20-20.20 då var jag ledsen :cry: 5 timmar, och det var 8 lektioner på RAD. hon fick hoppa in för nån storhäst, därför att nån tant inte "vågade" rida den stooora hästen. Hästen var lite svettig men höll.

där jag lärde mig rida gick flera av ponnyerna alla lektioner på en dag, eller fick slippa första eller sista.

tror att 3h45min var ganska normalt för dem.

hästarna var glada och friska hästar. aldrig några hältor och hästarna blev gamla och var fortfarande friska.

vissa av dom lever än.

sen är det klart att inte ALLA hästar klarar att gå så hårt. men att rakt av säga att det är för mycket tror jag inte man kan göra.

Vilken dag var det då??
det är en som rider på tisdagar som alltid rider ponny pga sin rygg...Hon har alltid ridit ponny.

Låter mycket men är nog inte det tror jag.
På ridskolor blir det ju mycket skritt och byte av ryttare, och alla ska ju både skritta fram och va sina hästar, och på hoppningen brukar det ju vara mycket stilla stående medans andra hoppar men jag vet inte hur den ridskolan läger upp ridpassen.

De flesta ridskolehästar går 2-3 lektioner varje dag. Det viktiga är ju att det är olika nivåer på lektionerna. En nybörjarlektion, en mer avancerad och en mittemellan. bra att sprida uteritterna på olika dagar också. Att hoppa varje dag låter för mycket. När jag jobbat på rikskolor har de flesta hästar gått 3 lektioner per dag.

Det beror ju på vilken sorts ridning det handlar om.

Om det är "knatte" ridning så är det ju ingenting. Är det hårdträning så är det kanske lite mycket.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 735
Senast: Cambrie
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som... 2 3
Svar
56
· Visningar
10 997
Senast: machafuko
·
Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 607
Senast: Skorpis_8
·
Ridning Har ni ridit hästar bara 3 gånger i veckan? Hur fungerade det? Hur la ni upp er träning? Hur länge red ni? Tävlade ni? Hur klarade... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 807
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka