Hur länge innan man får betäckningsrapport?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare föl2005
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 786
F

föl2005

Ifjol betäckte jag med en Flyingehingst och i slutet på april föddes en fin liten hingstunge. Jag skickade in "Resultat av betäckning" till Flyinge 27/4 och fick därefter faktura på levande fölavgift som betalades 28/5.
Hur länge brukar det dröja innan man får en betäckningsrapport? Jag vill gärna registrera mitt föl så fort som möjligt men det är omöjligt utan betäckningsrapporten som jag har förstått.
Vad är rimlig väntetid?

/Avelsnovis

Sv: Hur länge innan man får betäckningsrapport?

Vi fick föl e. Flyingehingst den 3/4 anmälde den 6/4 om resultatet batalade in den 25/4 och sen kom pappren till stoägaren eter ca 1 vecka.

Hoppas att det hjälpte något ;)

Fick oxå papprena efter nån dryga vecka efter betalning...

föl2005 skrev:
Ifjol betäckte jag med en Flyingehingst och i slutet på april föddes en fin liten hingstunge. Jag skickade in "Resultat av betäckning" till Flyinge 27/4 och fick därefter faktura på levande fölavgift som betalades 28/5.
Hur länge brukar det dröja innan man får en betäckningsrapport? Jag vill gärna registrera mitt föl så fort som möjligt men det är omöjligt utan betäckningsrapporten som jag har förstått.
Vad är rimlig väntetid?

/Avelsnovis
Nu har jag inte halvblod eller så (utan araber) och jag skickar betäckningsrapporten så fort jag fått likvid för levande fölavgiften (som jag har på min hingst) och att fölägaren rapporterat till mig resultatet...
Så hur snabbt är beroende på hur snabbt stoägaren betalar...
Som regel har jag att lev. fölavgiften ska vara betald dygn 2 = då fölet är försäkringsbart. Men i realiteten får stoägaren 10 dagar på sig att betala fakturan på lev. fölavgift. Tyvärr är det inte alla (tack o lov endast ett fåtal) som respekterar betalningsdirektiven utan vill gärna vänta både 1 och 2 månader med att betala.......

mvh
Carina på Cesam Arabians

Som regel har jag att lev. fölavgiften ska vara betald dygn 2 = då fölet är försäkringsbart. Men i realiteten får stoägaren 10 dagar på sig att betala fakturan på lev. fölavgift. Tyvärr är det inte alla (tack o lov endast ett fåtal) som respekterar betalningsdirektiven utan vill gärna vänta både 1 och 2 månader med att betala.......

Alla som jag fått fakturan av på levandefölavgiften har jag faktiskt fått ringa och tjata på för att få hem fakturan.Man vill ju få det betalt och avklarat så snabbt som möjligt ju! :) ;)

Men reaktionen tycker jag alltid blir densamme när man ringer...de är så förvånade och undrar varför man tycker det är så bråttom in med avgifterna.Ja bråttom och bråttom....men har räkningen inte ramlat in när det gått att fölet är 14 dagar-3 veckor gammalt så-då blir jag lite otålig. :D

Jag ringde min hingsthållare när fölet var 4 dgr och talade om vad jag fått och att allt gått bra. Skickade in betäckningsrapporten någon dag efter och fick levande föl-avgift-faktura tillbaka omgående men med 30 dagars betalningsfrist eller vad det kan heta.
Det tycker jag var shysst. Visserligen betalade jag direkt men i alla fall.
Men det är mitt första föl och då är man noga med allt och även fakturor och språngsedel m.m. är jättekul att få. ;)

Jag återvänder den här gamla tråden, och undrar var man hittar blanketten "Resultat av betäckning"? Eller kommer Flyinge att skicka den till mig?

Sen undrar jag också om det är nödvändigt för stoet att ha pass innan fölning? (Hade annars tänkt sign.beskriva i samband med att det ska göras på fölet.)

Jag har inte någon Flyingehingst utan en privatägd. Jag fick både i år och förra året lappen "resultat av betäckning" hemskickad till mig från hingstägaren tillsammans med ett jättefint julkort med bild av "min" hingst.:)
Ring Flyinge och fråga när de skickar ut eller om de ev. har missat dig.

Flyinge har (då jag använt dem) skickat hem blanketten, men hur de gör i år vet jag inte. Förra året fick jag den inte så långt innan fölet skulle fötts, så tror inte de nödvändigtvis är ute i så god tid ;)

Jag använde också flyingehingst förra året, har betalat dräktighetsavgiften men inte fått någon "resultat av betäckning". Är det någon som fått det för 2005 års betäckningar från Flyinge?

undrar stormy

Kan förtydliga för dem som inte kommer ihåg när mitt föl skulle komma ( ;) ) att jag fick den i början på april förra året..

Jag kanske ska lugna mig lite då, det är ju ett par månader kvar ännu... :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka