Hur länge innan passet kommer tillbaks?

H

handsup

Skickade in passet för ägarbyte på lilla shettisen för 1 vecka sedan. Hur lång tid kan jag räkna med att det tar innan passet är tillbaks? Blir nervös att det ska försvinna eller inte komma tillbaks av någon anledning. :crazy:

Sv: Hur länge innan passet kommer tillbaks?

Vad jag har förstått så är det inte passet som ska skickas in, passet ska alltid följa hästen. Det är någon form av ägarbevis som ska skickas in vid ägarbyte.

Kan hända att det är så med andra föreningar. Men till svenska shetlandssällskapet ska alltid passet med ägarbytespappret skickas in. För de gör ändringar i själva passet med ägaruppgifter.

handsup: De har nog lite semester och sånt nu, så det kan nog dröja. När jag skickade in Villes pass för byte mellan mig och dem jag köpte honom av tog det nära tre veckor.

Ibland måste man skicka in passet också (för att få stämplar och sånt). När jag skickade in mitt pass så tog det 2-3veckor och det var inte under semestertider.

*kl*

Tack för era svar! Då behöver jag inte vara så jätte nevös ännu. Har inte gått några 3 veckor än i alla fall.

Thes69: Som de andra skrivit så måste passet skickas in när det gäller shettisar. Står klart och tydligt på papprena. det är säkert olika beroende på ras för kompisen som har en travare skickar inte in passet utan får hem ett papper sedan som ska förvaras ihop med passet.

Nej, var inte nervös. Jag har lämnat iväg pass/papper för halvblod, shettis, welsh och paint och det tog mellan en månad och ett år innan det blev klart.... Avelsföreningarna har väldigt olika resurser=( för detta men jag har förr mig att shettisens gick allra snabbast!

Värdepapper skickar man REK och betalar för att få tillbaka med REK.

Det kostar lite till men då går det att spåra försändelsen samt att den är försäkrad.

just shettisars pass måste man ALLTID skickA in vid ägarbyte då dom klistrar in en lapp i passet med den nya ägarens uppgifter. nu i sommar kan du nog räkna med 10-14 dagar

kl
Jag fick vänta 6 månader på att få tillbaka pass/ papper på min frieser . Hela kalaset kostade väl runt 1600 innan det var färdigt .

*kl*

Passet har nu återvänt till mig och ligger på postens utlämningsställe i vänta på att bli hämtat och det känns jätteskönt måste jag säga. Fort gick det också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 262
Senast: Nota
·
Juridik & Ekonomi Fick hem papper att jag haft högre inkomst än jag angett 2023, jag blev jätte chockad och ringde CSN direkt, och fick jättebra hjälp... 2
Svar
22
· Visningar
1 854
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
753
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka