Hur länge tar det att flytta?

vinkelina

Trådstartare
Jag är ju en sådan som måste planera allt in i minsta detalj. Och nu gäller det en flytt

Bostaden är 75m2. Vi har 7 pers som bär (okej fem, men gubbarna på 60+ kommer nog smygbära) hyrt lastbil med chaufför som packar bilen.

90% kommer vara packat i lådor. Alla lådor är i samma rum. Sedan finns det lite lösa saker som inte går att packa

Sedan finns det ett uteföråd på 10m2 där vi samlat alla bildäck,utemöbler osv. Allt är väldigt koncentrerat.

Har tillgång till 1-2 ”lastvagnar” sådana man kan lägga lådor på och dra ut till bilen

Hur lång tid tror ni det tar att fylla bilen? Firman tar betalt per timme och vi har tillgång till bilen i 8 timmar

När jag flyttade från just 75 kvm plus förråd minns jag att vi (fyra personer) hann tömma, köra, bära in och käka flyttpizza på under fyra timmar (för det var så länge vi hade lastbilen). Då var det ca 15 minuter mellan bostäderna, och pizzan tog säkert en timme. Är allt ordentligt packat så går det fort. Det är när man måste springa med och packa in femton Ica-kassar och femtio lösa grejer (typ gardinstänger och sopborstar) som tiden springer iväg, upplever jag det som.

Hur lång tid tror ni det tar att fylla bilen?
Beror på hur effektiv de som lastar är och hur välpackat allt är, samt hur långt det är till nya bostaden.

När jag flyttade till lägenheten jag bor i nu, var vi 5 pers. Det gick rätt fort att lasta, då jag hade packat ner allt i lådor och förberett långt innan. Jag minns inte exakt när de kom, men vi lastade lastbilen, flyttstädade, lämnade nycklar, 30min restid till nya bostaden, åt på pizzeria, tömde lastbilen. Vi gjorde det på en dag, exakt hur många timmar det tog kommer jag inte riktigt ihåg, men säg att vi började runt 9 och var färdiga runt 17.
Då flyttade jag från ett en-plans hus på ca 100 m2 till en etta 54 m2.

Jag hade förvisso kört över lite jag kunde ta med mig i personbilen när jag åkte till jobbet/stallet, typ blommor, porslin. Samt att jag hade fördelen att låna en lastbil från jobbet och inte behövde oroa mig för hur länge vi höll på. Svårt att bedöma hur lång tid det skulle kunna tänkas ta. Vet inte om du blev så mycket klokare, hoppas det går bra för er med flytten i alla fall. :)

• Gilla
Reactions: ptr
Beror på hur effektiv de som lastar är och hur välpackat allt är, samt hur långt det är till nya bostaden.

När jag flyttade till lägenheten jag bor i nu, var vi 5 pers. Det gick rätt fort att lasta, då jag hade packat ner allt i lådor och förberett långt innan. Jag minns inte exakt när de kom, men vi lastade lastbilen, flyttstädade, lämnade nycklar, 30min restid till nya bostaden, åt på pizzeria, tömde lastbilen. Vi gjorde det på en dag, exakt hur många timmar det tog kommer jag inte riktigt ihåg, men säg att vi började runt 9 och var färdiga runt 17.
Då flyttade jag från ett en-plans hus på ca 100 m2 till en etta 54 m2.

Jag hade förvisso kört över lite jag kunde ta med mig i personbilen när jag åkte till jobbet/stallet, typ blommor, porslin. Samt att jag hade fördelen att låna en lastbil från jobbet och inte behövde oroa mig för hur länge vi höll på. Svårt att bedöma hur lång tid det skulle kunna tänkas ta. Vet inte om du blev så mycket klokare, hoppas det går bra för er med flytten i alla fall. :)

Har 40 plastlådor (flyttlådor) och sedan 30 flyttlådor från biltema. Så de mesta kommer vara packat i dessa. Sedan blir de säkert några Ikeakassar på slutet,de dyker alltid upp.

Körtiden är 90 min så därför vore de bra att veta hur mycket man måste ”piska” på bärhjälpen. Och så måste de väl äta nått också :angel:

Varje person måste alltså gå 15-20 vändor till/från bilen i varje ände. Om en vända tar 5 minuter borde det ta ca 1,5 timme att lasta i varje ände, och tre timmar körning (om returresan för lastbilen ska räknas in). Då har ni en timme över till raster, och en timma till saker som går åt skogen.

Om ni kan bära in saker i egen takt efter att lastbilen är tömd (det vill säga att han ställer av lådorna utanför huset och åker till sitt, och ni bär in dem i huset) så är det ju väldigt lugnt. Annars ska ni nog jobba på intensivt tills lastbilen är packad åtminstone.

Varje person måste alltså gå 15-20 vändor till/från bilen i varje ände. Om en vända tar 5 minuter borde det ta ca 1,5 timme att lasta i varje ände, och tre timmar körning (om returresan för lastbilen ska räknas in). Då har ni en timme över till raster, och en timma till saker som går åt skogen.

Om ni kan bära in saker i egen takt efter att lastbilen är tömd (det vill säga att han ställer av lådorna utanför huset och åker till sitt, och ni bär in dem i huset) så är det ju väldigt lugnt. Annars ska ni nog jobba på intensivt tills lastbilen är packad åtminstone.

Körtiden tillbaka ”ingår” i priset men räknas inte med i tidsåtgången (antar att de har en körning från andra hållet) så blir 90 till i tidsplanen.

Sedan har vi tillgång till en ”flyttkärra” där man kan lasta tre lådor och köra ut dem till bilen

Har firman handtruck? Funkar hand-truck både dit du ska flytta och där du bor nu?? Lasta i så fall på lastpallar och plasta. Man kan sätta det upp till ett par meters höjd i flyttlådor, tunga saker underst. Du kan enkelt få på 15 flyttlådor på en pall

Körtiden tillbaka ”ingår” i priset men räknas inte med i tidsåtgången (antar att de har en körning från andra hållet) så blir 90 till i tidsplanen.

Sedan har vi tillgång till en ”flyttkärra” där man kan lasta tre lådor och köra ut dem till bilen

Låter rätt lugnt, då!

Har firman handtruck? Funkar hand-truck både dit du ska flytta och där du bor nu?? Lasta i så fall på lastpallar och plasta. Man kan sätta det upp till ett par meters höjd i flyttlådor, tunga saker underst. Du kan enkelt få på 15 flyttlådor på en pall

Inte varit prat om någon truck så tvivlar. Verkar ju annars smart

Låter rätt lugnt, då!

Tack. Eftersom jag är höggravid får jag bara stå på sidan om och titta på. Vilket stressar mig (stress två är att allt inte ryms i bilen,vilket de enligt firman skall göra. 70% är packat nu och de tar upp ett utrymme på 6-7m2)

Det är sällan just flytten som tar tid utan packandet innan. Är allt packat i sina lådor mm så knallar det på bra. Har lådorna fått en lämplig märkning om var de hör hemma på nya stället sen så behöver det inte bry sig om ordningen de körs heller utan bara låta det rulla på.

Ska leta upp den här tråden nästa gång jag flyttar! Jag har bara flyttat "på riktigt" (alltså med fullt möblemang och husgeråd och grejer) en gång i mitt liv, och då höll vi på i typ 12 timmar trots att det bara handlade om att flytta från en tvåa till en trea...:angel: Mycket, inser jag nu, eftersom att jag varit snål med flyttlådorna och packat saker i massor av kassar eller värre: inte alls! Det gör jag inte om! :laugh:

Ska leta upp den här tråden nästa gång jag flyttar! Jag har bara flyttat "på riktigt" (alltså med fullt möblemang och husgeråd och grejer) en gång i mitt liv, och då höll vi på i typ 12 timmar trots att det bara handlade om att flytta från en tvåa till en trea...:angel: Mycket, inser jag nu, eftersom att jag varit snål med flyttlådorna och packat saker i massor av kassar eller värre: inte alls! Det gör jag inte om! :laugh:

Uppe i 13:de flytten nu. På 34 år. 9:de sedan jag flyttade hemmifrån som glad 20 åring. Så börjar få rutin. Utom just på hur länge det tar

Nu är det flyttat. 10 kom bilen men han hade problem att backa in på vår gård (gubben verkade allmänt ha svårt att backa för klara det inte heller på en tom infart till nya stället)

så mellan 10:30-15:45 höll de på. Inklusive matpaus och att de körde i 90 min. Plus att gänget kom på lite olika tidpunkter fram till slutdestinationen (skilde nästan en timme från att lastbilen kom fram tills min man som startade sist kom)

• Gilla
Reactions: ptr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka