Hur länge tror ni att otäcka erfarenheter sitter i?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kola
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 242
K

Kola

Jag har funderat länge på vår ponny som är extremt rädd för bommar. Ligger det en bom på ena långsidan på ridbanan sneglar han på den hela varvet runt.

Efter två års träning har vi nu kommit så långt att han faktiskt kan skritta över två på varandra följande bommar, men om han skulle råka slå i en bom blir han mer eller mindre panikslagen. Det är precis som om själva ljudet blockerar honom. :confused:

Naturligtvis hoppar vi inte honom, men jag anser att han lugnt ska kunna passera, stanna vid och gå över några bommar på marken.

Tränaren är helt övertygad om att han måste ha blivit barrerad, själv har jag ingen erfarenhet av hoppvärlden och kan varken säga bu eller bä i den frågan. Men nog är det märkligt att hästen reagerar så våldsamt som han gör, särskilt som jag faktiskt kan påstå att jag är otroligt lugn och tålmodig i min läggning och knappast lär smitta hästen med nervositet.

Vad jag funderar på är hur länge något sådant kan sitta i? Resten av livet? Jag vet nämligen att han inte blivit utsatt för något med bommar de senaste fem åren.

:p Kola

Tänk dig in i hästens situation.
Vi kan byta ut bommen mot en tiger. Om en tiger attakerar dig och du med nöd och näppe slipper undan med mer eller mindre lindriga skador, skulle du lita på tigern nästa gång du stötte på den?
Antagligen inte. Du skulle inte lita på någon tiger förrän du fått bevisat för dig att detta var en engångsföreteelse. Och ändå skulle du kanske alltid hysa en viss osäkerhet i dess närvaro.
Men andra ord - hästen kommer aldrig att lita på bommar igen, om ni inte hjälper honom att inse att det som hände inte händer igen.
Och även då kanske det alltid kommer att finnas en gnutta osäkerhet hos honom.

Håller med ovanstående, om jag fattade rätt, han kommer inte över det om ni inte hjälper honom. Hur ni ska göra det är kanske en annan tråd? hästen kan inte tänka över skaen och komma fram till att det var männsikan som ex höll i bommen och slog honom var ond och du/ni inte ärsamma människa/det finns ingen människa som håller i bommen. "Bommen gjorde ont" sen är det slut i hästen tankevärld ungefär.

Jag tycker att det är en konstig jämförelse du gör som jämför en död sak (bom) med en levande varelse (tigern). Du får gärna utveckla den jämförelsen lite mer, för jag förstår inte.

Om du har några tips för hur ponnyn ska komma över rädslan för bommar får du gärna dela med dig av dem också. Jag tränar honom dagligen genom att leda/tömköra/longera honom över, allt sker under lugna och ordnade former, och jag gör ingen stor affär av bommarna alls. Han ska gå över lugnt någon gång, sedan får han en smekning på halsen, och så är det inte mer med det.

Sedan undrar jag om hästar kan skilja mellan könen på oss människor? Det är nämligen så att ponnyn har svårt för karlar, men inte med fruntimmer...

Död eller levande spelar ingen roll, blir man rädd för ett föremål, en plats eller något levande så är känslan den samma. Vi människor kan kanske resonera bort att en bom kommer att anfalla oss, men inte hästen¨om den har dåligt erfarenhet. Hästen är dessutom ett flyktdjur och är mer benägen att ställa in sig på flykt än människan.

Bara för att bommen är död i dina ögon så betyder inte det att det gör någon skillnad för hästen. Om vi tar ett flygplan istället för en tiger då?

När det gäller skillnaden på kvinnor och män så är det ju väldigt vanligt att hästar har större respekt för män än för kvinnor, om de tidigare varit med om någonting. Män är ju oftast större och robustare. Kanske kan de även se skillnad på utstrålning eller lukt, men det vet jag ingenting om.

Jag tror att det allra viktigaste i det här fallet är att ni vänjer hästen vid ER och inte föremålet. För om hästen känner sig trygg med dig och lägger sitt liv i dina händer, så behöver den inte vara rädd för varken bommar, plastpåsar eller vad det nu kan vara. När eran relation fungerar som en riktig relation i en flock(med dig som ledare) kommer hästen att trottsa faran om du ber den om det. Varför vänja hästen vid farorna när det enda du behöver göra är att vänja honom vid dig. :smirk:

På med grimma, led hästen över bommen. Gå två meter före om det behövs för att han ska våga. Beröm massor! Gör det tills han lugnt följer efter över bommen. Backa lite, och gå kanske precis vid nosen. Gå över tills han är lugn. Backa till att stå vid halsen, gå över. Backa till bogen, gå över. Till slut så kan du gå vid rumpan/tömköra hästen över.

Gör om prodceduren med två bommar. När det är lugnt så lär hästen inte reagera om du så lägger dit 15 bommar.

Gjorde detta med en häst liknande din för några år sen, tog väl max en halvtimme innan hästen utan problem kunde tömköras över bommar, och senare började dom också hoppa. :)

Den hästen var garanterat inte som vår ponny, eftersom jag ju gjort just detta i över två år nu, och ändå blir han rädd om han slår i en bom.

Jag har vant ponnyn vid mig i över två år. Är lugnet själv, bestämd men aldrig elak. Slår han i en bom blir han rejält rädd, på gränsen till panisk. Så är det. Jag har även låtit en mycket duktig tränare bomträna honom vid ett flertal tillfällen. Hennes spontana reaktion var direkt att han blivit barrerad och att han aldrig kommer att komma över detta helt, eftersom han reagerar så våldsamt som han gör om han slår i en bom. Men vi har ju gjort enorma framsteg om man jämför med hur han var i början.

Dom erfareneheter som berikat mig har visat att hästen kommer över faran den dagen den gör en liknande manöver och märker att den kan vara harmonisk. Människans beteende påverkar och kan många gånger göra saker värre än vad det är.

Sedan undrar jag om hästar kan skilja mellan könen på oss människor? Det är nämligen så att ponnyn har svårt för karlar, men inte med fruntimmer...

"Hästen kan aldrig bli dummare än sin skötare/ryttare/tränare/ägare."

Hmmm - jag kan ju i och för sig inte själv alltid skilja mellan karlar och fruntimmer, men det ligger väl i tiden? ;) Alltså är han i alla fall smartare än jag.

Hur är han vad gäller andra mer eller mindre otäcka saker? har han fler "fobier"?

Vi hade en ponny hemma som blivit jagad över hinder när han inte ville hoppa, av den förra ägarens tränare. Det visade sig senare att han hade erlichia(stavningen är väl inte helt rätt) och att han inte ville hoppa för att han hade ont. Det tog min kusin ca 1 år att få hästen att hoppa en bana utan att stanna på något hinder.

Denna hästen var generellt nervig och kunde bli rädd för det mesta, och avreagerade dåligt så det låg lite i hans natur att låsa sig fast vid obehagliga upplevelser.

//Jenni

Visst är han tittig, men det är bara bommar som han reagerar så starkt inför (om han slår i dem, alltså). Karlar står ju också ganska lågt i kurs. Annars är han som sagt lite tittig, men han gör aldrig något.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka