Hur länge utan kraftfoder för att stoppa mjölkproduktion?

I

Ia4

Mitt sto avskiljdes från sitt föl för två veckor sedan. Under dessa veckor och lite innan separationen har stoet endast fått en halv näve havre per fodring. Juvren är fortfarande fyllda med mjölk, mer eller mindre olika dagar, Jag fick rådet att ta bort kraften i två veckor efter separationen. Vågar jag börja öka mängden havre nu eller ska man vänta tills juvren verkar mindre fyllda med mjölk?

Sv: Hur länge utan kraftfoder för att stoppa mjölkproduktion?

Mitt sto hade mjölk väldigt lång tid efter avvänjning. Kanske individuellt hon fick föl rätt sent var 15 år. Om du är osäker ring en veterinär eller prata med folk som har många avelsston de har erfarenhet av detta. Jag gav inte mitt sto något kraftfoder alls bara morötter annars blev hon sur när hon inte fick något i krubban. Annars får du prova dig fram, så hon inte får juverinflammation. Två veckor verkar vara kort tid, en månad verkar vara mer realistiskt i alla fall om jag ser till mitt sto, hon fick inte kraftfoder på 2 månader. Prova dig fram, beror också på hur mycket du rider ditt sto.

Tack för svar. Ja då tror jag att jag avvaktar med kraftfodret ett tag till för säkerhets skull. Stoet rids varje dag nu för att förebygga juverinflammation, men hon är pigg och glad och klarar sig nog ett tag till på den foderstat hon har idag. Hon får 11 kg hö/hösilage, mineraler, 1-2 dl betfor, 3 halva nävar havre och lite morötter per dag. (Det är en stor häst, också 15 år).

Det viktigaste för att mjölkprodktionen ska avstanna är att fölet slutar dia. Efterfrågan styr tillgången... SÅ försök du också att låta bli att vara där och pilla... ;)

Men håll koll så att det inte blir juverinflammation av det, så att juvret inte blir väldigt hårt och varmt, kanske bara ena juverhalvan men ibland i båda två... (det hade jag på ett sto för två år sen :smirk: )

Spinner vidare på denna tråd -

Hur gör man med ett sto som faller ur så fort man bara pratar om att ge mindre mat?
Hon kommer att bli som ett staket om jag tar bort allt kraftfoder, samtidigt som hon är en riktig mjölkmaskin, så jag måste nog ta bort allt kraftfoder.

Uj uj uj - vilket dilemma! Vad gör man?

Jag hade minskat på kraftfodret till den giva hon ska ha när hon INTE ger di. Det viktigaste är att juvret inte töms, då avstannar mjölkproduktionen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 092
Senast: Twihard
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i... 2
Svar
26
· Visningar
4 213
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice... 2
Svar
24
· Visningar
4 953
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
39 450
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka