Hur länge?

malinsky

Trådstartare
Bör hästen få vila på bete för att det ska bli en ordentlig återhämtning? Tänkte på muskler, skalle, bara få vara häst och mysa på. Han blir 6 år i sommar och är ganska så omogen. Han behöver dessutom äta upp sig så jag tror att det kommer att göra honom gott.

Men frågan är hur länge han kan få skrota för att det ska göra någon nytta? När börjar de tappa kondis och muskler? Bör jag trappa ned ridningen inför detta? Hur lång upptrappning inför x antals veckor vila? Han tävlas inte nu (träning för instruktör 2g/v i dagsläget) utan from nästa år så blir det mer fokus på träning och vi ska även komma ut och tävla.

Jag hade tänkt mig mellan 3-4 veckor.

Vad tror ni?

Sv: Hur länge?

Har läst i boken "unghästar" att det tar ca 5 veckor (har jag för mig) innan de börjar tappa muskler och kondition, även omd et såklart är viktigt med lung igångsättning.

Kan tipsa om den boken iaf, superbra!

De hade gjort ngn test på Robin Z som hade haft en riktigt lång konv.
Det visade sig att den inte tappade mkt alls.

Din häst är inte så ung.
Jag skulle utgå ifrån hur länge o hårt den har tränats.
Även lägga hästen sem. när man själv har sådan..

Tja, han har ju satts igång ordentligt from januari. Innan dess har det blivit lite varierande med ridning och träning.

Jag har ingen erfarenhet, så jag har ingen känsla av hur länge han bör få vila.

Ja, han får sem samtidigt som oss, dock är vi bara borta en vecka, har ju ett stall att inreda klart innan hösten :D

Tack för tipset, ska leta reda på boken!

Det lutar nog i alla fall mot en 3-4 veckor, han borde inte ha tappat allt för mycket då.

hej!

i mitt stall har vi en 21-dagarspolicy hehe. Det va rnågon av tränarna som sagt att 21 dagar är perfekt vila. och då skall dom verkligen få skrota runt. min ponny som var i sina bästa år 9-14 gick mycket bättre efter denna vilan, som jag iofs hade på vintern..

sen går det väl kanske lite fortare för en ung häst att tappa muskler osv.. men har han mycket muskler och bra grundkondis är en månad säkert inget problem alls! Förhoppningvis sätter han lite muskler och har lite mer att sätta till när du börjar rida honom igen!

Minst 4 veckor tycker jag du ska ge honom. Han rör sig ju på betet också, det är ju inte som en mnd boxvila liksom.......
Dom tappar inte alls särskilt mkt muskler, min gammling som vilat mer el mindre i flera år har fortfarande massa muskler i behåll (snyggare överlinje än många som tränas varje dag!)

Man ska inte vara så rädd för att låta hästarna vila, vila är bra för kroppen. Har flera ggr upplevt att hästarna är snyggare i kropen efter en längre vila!

Under vilan så kan ni ju gå långa promenader i terräng, en häst på bete rör på sig mycket, men sällan en längre sammanhängande tid. Det är bra både för dig och pålle.

Jag kunde inte ha min på bete mer än max 2 veckor sen började han tunna ur pga att han tyckte det var tråkigt att gå där och bara äta gräs. Jag tycker inte att man kan säga exakt hur lång tid dom klarar av att gå på bete det är olika häst till häst.

ja, jag tänkte faktiskt ta lite promenader, samt träna lite NH, bara för kul och att det är ngt vi nyligen börjat nosa på och jag tycker är superskoj! :)

Ursäkta om jag "kapar tråden" lite här... men jag har en annan fråga rörande bete och vila.

Det är nämligen en häst som på rekommendation av veterinär ej bör ställas av helt (pga. ngt snett kors). Samt att vi inte vill att hon blir tjock och ur form pga. att hon tar så lång tid att jobba igång igen. Så tycker ni att det är "elakt", eller på annat sätt skadligt för hästen att aktiveras i stort sett varje dag, även under betet? Hon ska stå på ett ställe med mycket bra ridvägar och så, så det blir mycket uteritter och sånt och inte lika mycket dressyr och hoppning på bana. Tacksam för svar även på min fråga :)

Flera har skrivit tre veckor och det hör man ofta att dte är en bra viloperiod. Då hinner de gå ner i varv och koppla av och kunna komma tillbaka med nya krafter.
En "medelålders" häst kan ibland må bra av en längre vila, eller längre period med lugnt jobb. Unga hästar och äldre hästar som inte har samma krav i vardagen mår ju oftast bättre av att röra sig regelbundet med kortare vilor på tre veckor ungefär.
Min gamla ponny fick för några år sedan en, oplanerat, lång vila pga skada på ryttaren. Eftersom hon var i tävlingskondition när det hände kunde hon inte ställas av helt. En kompis red henne till mig ungefär varannan dag i 4 veckor. Då bara ut i skogen, ha kul, springa lite, busa lite, hoppa lite, helt utan krav. Därefter stod hon helt i 3 veckor för att sen i 4 veckor ridas ungefär som innan vilan. Efter den tiden var jag på benen och kunde själv börja rida lite lätt, skritt i skogen. När jag äntligen efter över tre månader kunde börja rida "på riktigt" igen så gick det mycket bättre än vad jag hade räknat med! Jag trodde liksom att hon skulle vara lite stel och så eftersom hon inte "jobbats" men hon var mjuk och fin och superfräsch! Dessutom var hon jätteglad och lycklig över att få börja jobba igen.
Mina hästar brukar få ungefär 3 veckor total vila på vintern, och före och efter vilan en längre period med bara motionsridning och likadant under högsommaren, inte total vila men kravlöst och lugnt arbete. Detta gör att både jag och hästarna är utvilade fysiskt och mentalt och sugna på att börja jobba igen på försäsongen innan tävlingarna börjar. Dock så märkte jag ju efter min skada att en längre vila kan göra underverk ibland för en häst i "aktiv tävlingsålder" också, så det ska jag absolut ha i åtanke när jag får en sån häst igen. Nu har jag en gammal häst som behöver röra sig, men han får längre perioder med lugnt jobb för att återhämta sig fysiskt och mentalt.

Det jag lärt mig är att 3 veckor är minimum för att ev. återhämta muskler och ev. ansträngningar i leder, ev små utgjutningar osv (sånt som inte är synligt och inte påverkar hästen synbart).

hur mycket hästen tappar beror på vilken kondition den är i innan vilan. ju sämre kondition, ju snabbare tappar den, ju bättre kondition, ju mer förmåga att bibehålla. efter 6 veckor brukar man tala om att kondition och muskler börjar dala.

Min 6 åring får 3 veckor i sommar, och "sätts igång" 4:e veckan, då det blir endast skritt, lugnare pass utan ansträngning. Han är i mycket bra kondition som utgångs läge, så sen rider jag på som vanligt. De går i en km stor hage med dalar, berg och stora beten, rör sig massor över ytorna, så han brukar vara mer musklad efter den vilan i hagen än innan :)

4-åringarna, hur länge brukar ni vila dem? Min har fått kortare viloperioder i vår (5-7dagar) och en lite längre i vinter (4-5 veckor). Funderar på att ställa av helt 6 veckor och sen sätta igång igen. Låter det rimligt?

Jag har lärt mig att det händer mkt i 4-åringens kropp iom att det är sista sommaren som den växer, mest på bredden.

Mina har fått vila i stort sett hela sommaren 8 v.

bubbel skrev:
Ursäkta om jag "kapar tråden" lite här... men jag har en annan fråga rörande bete och vila.

Det är nämligen en häst som på rekommendation av veterinär ej bör ställas av helt (pga. ngt snett kors). Samt att vi inte vill att hon blir tjock och ur form pga. att hon tar så lång tid att jobba igång igen. Så tycker ni att det är "elakt", eller på annat sätt skadligt för hästen att aktiveras i stort sett varje dag, även under betet? Hon ska stå på ett ställe med mycket bra ridvägar och så, så det blir mycket uteritter och sånt och inte lika mycket dressyr och hoppning på bana. Tacksam för svar även på min fråga :)

Alla mina hästar rör sig nästan varje dag under bete. Nu under sommaren ska dom hårdtränas till och med. Jag vägrar ställa av mina helt under betet. Det skulle resultera i att jag får rulla hem dom. Nej, det är bättre att låta dom vila lite under vintern i stället. Har veterinären sagt att hon inte ska ställas av helt så skulle jag fortsätta träna.

Ja, det gör ju det.. Anledningen till att jag vill ha igång henne är att jag vill tävla lite hemma i sommar. Kommer inte bli så mkt i höst så hon kommer få vila mer då igen. Då måste det väl vara ok att ställa av "bara" 6 veckor i sommar om hon får stå nån månad till i början på hösten. Hur mkt går 4-åringarna i övrigt under året?

Jag rider o tränar dem mest ute som unghästar.

Är noga med att ha en plan o lägger in viloperioder, istället för att rida på o hästen skadar sig.

Oftast förlorar man inget på att låta unghästen vila. Tvärtom.

när min 4åring som hann bli 5, stod 7 mån. efter en konv. var det som om jag hade ridit, dagen innan.

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 113
Senast: ildiko
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
858
Senast: tara
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
790
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka