Hur långt får det gå?

Sv: Hur långt får det gå?

Tack för era svar! Känns bra att få andra synpunkter! :bow: :)

Jag har nu ikväll släppt ihop honom med ett ponnysto i en mindre hage, och det verkar gå bra än så länge. Får hoppas att det funkar, iallafall ett tag.

mackan: Jättebra svar ditt med! :) Min häst är en arabvalack på 14 år. Jag tycker inte att det riktigt finns nån tydlig rang i flocken, desstutom har det nyss kommit två nya hästar och nåra har flyttat, bl.a. den f.d. ledaren. Men han är ganska tuff av sej, och vill gärna bestämma framför allt över stona. Han är inte den som springer undan om det blir bråk precis. Men han är inte direkt elak eller så, och jättesnäll att hantera och rida! Jag tror lite av problemet kan vara att det är några stycken hästar som ligger på ungefär samma rangnivå, och ingen vill ge sej.

Nu har det som sagt nyss blivit lite ändringar i flocken, men innan, när han blev allvarligt sparkad, så var det 2 valacker, (ungefär samma ålder och båda araber. Dom är oftast kompisar och den andra valacken är ranglåg så det brukar inte va problem.) och 3 ston. Det ena stoet är gammalt och är den som typ bestämmer vart flocken ska gå och så, men bråkar aldrig. Dom andra två stona är ungefär samma ålder som min, och samma rangnivå. De kan nog bli lite trötta på min häst ibland, när han ska försöka styra och ställa..

Det var nog bra för mej att skriva det här, man får lite mer översikt och tänker till! :)
 
Sv: Hur långt får det gå?

Hästar är flockdjur och ska således inte vara ensamma. Har man bara en tillräckligt stor hage blir det mest bitmärken eftersom hästarna då kan komma undan när en ranghögre kräver det.

Ett stort problem nuförtiden är att många hästar tyvärr inte går i flock (fler än typ 3 hästar, här handlar det inte om sällskap utan om uppfostran) när de växer upp.
Då lär de inte sig "vett och etikett", vet inte hur man "gör upp", och framförallt inte när man ska ge sig.

Jag har själv en islandshäst och han har gått i flock sen han togs från stoet. Man märker hur hästarna lär sig av de äldre, lär sig hur man uppför sig helt enkelt.


Ytterligare en aspekt på det hela är frågan om man verkligen kan ta sig rätten att hålla en häst själv pga sin vilja att tävla? Är medveten om att detta kan reta upp en del, men man måste ju fråga sig; För vems skull tävlar man?
Oftast (har nog inte fel om jag säger alltid) för sin egen. Är det då rätt att hästen ska offra sitt behov av närhet till andra hästar av denna orsak? Kan de tänkas tycka att det är en tillfredsställande prioritering?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur långt får det gå?

sofy skrev:
Hästar är flockdjur och ska således inte vara ensamma. Har man bara en tillräckligt stor hage blir det mest bitmärken eftersom hästarna då kan komma undan när en ranghögre kräver det.

Ett stort problem nuförtiden är att många hästar tyvärr inte går i flock (fler än typ 3 hästar, här handlar det inte om sällskap utan om uppfostran) när de växer upp.
Då lär de inte sig "vett och etikett", vet inte hur man "gör upp", och framförallt inte när man ska ge sig.

Jag har själv en islandshäst och han har gått i flock sen han togs från stoet. Man märker hur hästarna lär sig av de äldre, lär sig hur man uppför sig helt enkelt.

Ytterligare en aspekt på det hela är frågan om man verkligen kan ta sig rätten att hålla en häst själv pga sin vilja att tävla? Är medveten om att detta kan reta upp en del, men man måste ju fråga sig; För vems skull tävlar man?
Oftast (har nog inte fel om jag säger alltid) för sin egen. Är det då rätt att hästen ska offra sitt behov av närhet till andra hästar av denna orsak? Kan de tänkas tycka att det är en tillfredsställande prioritering?


Jag håller inte med (så där kom en av dem :angel: ) dej på allt.

Vi håller alla våra unghästar i flock. Ändå utvecklas individer som när de är i tävlingskondition inte kan gå med andra. Alla våra gamla hästar, unghästar och vanliga ridhästar kan gå i flock i olika konstellationer. Tälingshästarna däremot kan av olika anledningar inte göra det.
Hagarna är inte för små. Vi har olika stora flockar att välja på. Ibland går de två och två, ibland bredvid varandra (kan då stå och klia varandra på ett elfritt ställe) eller är de åtskida med 1 m emellan för att inte kunna nå varandra alls.

Allt beror på hästarna. De är inidvider och det visar sej olika när de är i tävlingskondition.

Hos oss har det inget med pengar att göra (har inte så dyra hästar) men jag har full förståelse för om hästar i miljonklassen får gå bredvid varandra och inte med varandra.

Jag väljer att hålla 2 av våra hästar ensamma i egna hagar bredvid varandra. Det är min skyldighet att se till att de inte skadar varandra. Och det handlar inte om bett utan om maktkamp. Även inom tamhästen kan maktkampen gå långt. De slåss för att skada och det är inte något som jag accepterar även om det är det mest naturliga i världen.

Sen om det är rätt att vi tävlat dom? Ja det är en annan sak. Med det prespektivet är jag inte säker på att vi har rätt att hålla häst här i Sverige.
 
Sv: Hur långt får det gå?

orcide skrev:
jag har flock o inga skador alls ...
det kanske är skillnad om dom går med snälla hästar?!

Det är framförallt skillnad om hästarna är vana att gå ihop, kanske sen de var unghästar, så att alla känner varandra väl och vet var de har varandra. Då är det sällan eller aldrig bråk mellan dem. Särskilt inte om hagen är stor. Men så fort en ny häst kommer in kan det uppstå oreda bland alla hästarna, då blir det nya rangdiskussioner och då kommer jagandet och skadorna.

Men som LIA skrev, man måste studera hästarna och se vad som händer. Sen brukar två individer vara lugnare än tre, generellt. Men de beror också på individerna. Det finns hästar som har upppenbara problem med den "sociala"delen av hästlivet. Det finns de som inte är särskilt höga i rang men som gärna vill bli det och försöker klättra så fort tillfälle ges.

Det finns inte "snälla" hästar i det här sammanhanget, en som verkar genomsnäll i en flock kan bli en liten plåga i en annan.

De som är högst i rang är oftast lugnast och "snällast" i flocken, tvärtemot vad många tror. Så länge ingen utmanar dem. Och det gör inte hästar som kan koderna.

Jag vet en fd galopphäst som aldrig fick gå i hage med andra förrän han har ca 10 år. Han hade dessutom förlorat sin mamma som föl och inte fått "hästuppfostran." Sen till tränare vid ca 1½.

Han fattade inte hur man umgås när han kom till en flock. Jagade runt andra utan urskillning, fattade inte när de sa ifrån och åkte på stryk hela tiden. Han var som ett barn som inte fattar vad som händer. Därav ensam i flera år. Tills han fick sällskap av en ranghög unghäst, som bet ifrån hårt men bestämt men sen var lika snäll igen.
Då lärde han se äntligen vid 13 års ålder och kunde sen gå i flock men inte stor flock. Då blev han stressad igen.

En annan med samma historia (tidigt till tränare, ingen hage, på många år) men som haft en (enligt uppfödaren) mycket bra ranghög mamma, kom som sexåring ut i flock första gången. Han hade en naturlig auktoritet som gjorde att även de äldre tjuriga valackerna accepterade honom utan vidare. Lugnt men bestämt, utan en blodsdroppe eller en enda fight, tog han över hagen, stod först vid grinden, först till maten, bestwämde var de skulle beta osv. Ingen trängde sig förbi honom, ingen bråkade. OCh med honom i hagen var det alltid lugnt. Han måste ha lärt sig den sociala delen som unghäst, ca 6 månade rmed mamman i hagen och sen i unghästflocken fram till ca 17 månader.

TS:
Så med det vill jag säga att som LIA skrev påverkar individerna varandra. Titta hur hästen går ihop med var ocvh en av de andra och vad som händer. Kanske behöver han inte gå ensam men han kan inte gå med alla av de hästarna han går med nu. I alla fall inte i den konstellationen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur långt får det gå?

Klart man är lite egoistisk när man sätter hästen i ensam hage. Men å andra sidan är det dyrt att ha häst, och man har häst för att det ska vara roligt. Om saker inte fungerar helt praktiskt får man ta till bekväma 'nödlösningar', det kan inte alltid vara optimalt för både häst och ägare (sen finns det ju gränser åt alla håll, men ändå).
Så ensam hage men intill de andra hästarna kanske? Det bästa är såklart om man hittar en häst som funkar med honom utan att det händer en massa grejer, men hey, i en perfekt värld ...
 
Sv: Hur långt får det gå?

Ni som har era hästar ensamma, varför har ni det? När blev det så?
"Min" häst får gå ensam i grushage p g a att han har mugg (?) problem med bakbenen och i sin vanliga hage finns det stubbar och dom kliade han sönder benet på en gång :( Dock fick han gå med sin kompis idag i den hagen och han blev jätteglad:love:
 
Sv: Hur långt får det gå?

Mitt sto går just nu i en ensam hage pga att hon har dragit på sig en hovledsinflammation höger fram.
Och folket i stallet tycker att det är synd att hon ska gå i en ensam hage.
Visst det tycker jag med, men jag ser ju hellre till att hon blir frisk än att hon går ut till sina kompisar och det blir bara värre.
 
Sv: Hur långt får det gå?

*kl*

Tack alla som har svarat! :) Nu har det äntligen löst sej, och min häst går med ett litet ponnysto som vi har fått lånat. Dom trivs jättebra tillsammans! Jag förstår verkligen er som tycker att hästen ska få gå i flock till varje pris, jag har också alltid tänkt så. Men när skada efter skada kommer och man aldrig riktigt hinner komma igång, trots stora hagar, att hästarna vet hur man beter sej osv, så känns det faktiskt skönt nu när de bara är han och hans lilla flickvän! :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 304
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp