Hur långt kommer man på framhjulsdrivet??

Seabaz

Trådstartare
Jag är i bilbytartankar, inte till något fancy har jag tyvärr fått inse. Men till något starkare än vad jag har idag.

Dvs 160hk och uppåt är vad jag söker.

Vill ha fyrhjulsdrivet och det får ju kosta lite mer därför MEN jag måste ändå fråga, hur långt kommer man med framhjulsdrivet? Det är väldigt stor prisskillnad på en rejäl passat om den är 4wd eller inte tex...

Jag kör inte häst om vädret är för jävligt eller om vägen är alldeles för hal tex.
Men jag vill inte behöva avstå saker "en vanlig vinterdag" bara för att bilen inte kan dra ekipaget från stallplanen.

Jag har kört 4WD nu i många år. Har aldrig kört släp med annat så jag har inget att jämföra med.
Bilen jag har idag är 146hk (bensin) och alltför klen i längden att dra med nu när jag och pållen börjat bli mer aktiva i åkandet.

Sv: Hur långt kommer man på framhjulsdrivet??

Jag har precis bytt ut min A6 quattro mot en V70.. Och för en som aldrig skulle ha framhjulsdrivet att dra med måste jag ändå säga att jag är positivt överraskad.. NEJ, det kan inte jämnföras med en bra 4WD, men har fungerat till mitt bruk, vi har stort sett kört på större vägar, men i snöväder och också på isföre in och ut från stallet (grusväg) och då med odubbat..
Jag valde att byta som jag gjorde iom att jag nu kommer få några år med mindre aktivt tävlande/körande, och tävlingarna som blir blir dressyr, alltså bättre vägar än till dom flesta terrängbanor ;) Så kom fram till att jag ville upp i årsmodell och utrustningspaket nu, så får jag hällre byta igen när körningen tar sig upp igen :)

Vi har en med 4-hjulsdrift och en V70. Funkar bra med bägge. Tänker mej lite mer för innan jag utsätter V70 för större svårigheter. Ställer större krav på den andre och ibland för stora :angel:

Jag har kört V70 170 hk länge nu och den funkar fint som regel men i motlut och halt väglag känns det inte optimalt så vintertid har det inte blivit många resor med släp. Har nu köpt en Kia Sorento 4 hjulsdrift och diesel. Underbar bil! Tror inte jag kommer att köra tvåhjulsdrivet med släp nåt mer ;)

4wd är ju bättre om det är bra 4wd men min bil är framhjulsdriven och har hittils aldrig kört fast någonstans trots skitväglag och odubbade vinterdäck.
Men man måste ju köra med huvudet och inte bara gasa för då tappar man fästet.
Har 175hk i min Saab som är en bensinare.
Diesel är ju dock att föredra så du får styrkan i de nedre varvtalen där man ändå jobbar med bilen.
En bensinare blir ju stark först uppåt 5000varv och där kör man ju aldrig iaf..

Senast ändrad:

Jag skulle vilja säga att du kommer långt OM du kör med insidan av huvudet ;) Man får planera sin körning på ett annat sätt om det är dåligt väglag.
Förr körde jag enbart bakhjulsdrivet, köpte sedan mig en riktig "traktor", en 4WD jeep av stadigare slag och sa att aldrig mer något annat. Det var en sån oerhörd skillnad i att ta sig fram med den.
Men av olika omständigheter så byttes den bilen ut mot en framhjulsdriven, helt vanlig personbil utan märkvärdig motoreffekt. Just då bodde jag på ett ensligt ställe ganska långt ut i skogen med dåliga vägar och väldigt kuperat. Behovet av transporten var stort och jag körde ca 3-4 gånger i veckan, antingen med hästar i eller med foder/strö. Jag var oerhört skeptiskt till om jag skulle ta mig fram efter dessa vägar men så bra det gick!
Det som kunde ställa till det var om det snöat kraftigt och vägarna inte var plogade. Eller om det var oerhört lerigt efter grusvägarna. Det var alltså när underlaget var spårigt som det blev besvärligt men fastnade gjorde jag aldrig.
Man fick planera lite extra på vintern som t ex att ta lite extra fart innan en lång backe och samtidigt be en bön till han däruppe att man inte skulle få möte på den smala vägen upp :angel: För det var inte läge att stanna mitt i en backe, då kunde det ju vara svårt att ta sig igång igen om väglaget var dåligt.
Ishalka på plan väg var dock inte nämnvärt värre med den bilen än med jeepen..
Så ja, det ÄR skillnad med framhjulsdrivet jämfört med 4WD men inte så stor som jag först trodde.

Och bor du på ett bättre ställe än jag gjorde så ska det inte vara något problem för dig. :)

Bakhjulsdrivet är sämre åtminstone i min värld, utifrån mina erfarenheter.

Här har du en som kört fast ett antal ggr med framhjulsdrift.. Kan säga att isiga vägar kombinerat med långa backar som dessutom är i kurva är ingen hit om man kör framhjulsdrivet!! Jag har varje gång frågat om vägen var farbar bara för att upptäcka att det inte gäller om man kör framhjulsdrivet..:crazy:

Tycker det går mkt bättre med bakhjulsdrivet i så fall, eftersom trycket då blir där drivningen är. Hamnar du i en backe och det är isigt med framhjulsdrivet så börjar framdelen fara fram och tillbaka i och med att trycket är bak så lättar framdelen på bilen i uppförsbacken och då åker framdelen. Det går inte att ta fart heller om backen är i en kurva för då riskerar du ju att åka i diket istället. Så nej jag kan inte rekomendera framhjulsdrivet!

Längtar ihjäl mig efter att kunna köpa 4-hjulsdrivet men ekonomin tillåter inte det just nu så då får gamla Volvon hänga med ett tag till, men lite begränsad blir jag. Kan tex inte åka till min tränare då hennes ställe har en hiskelig backe som jag precis klarar när det är barmark men som min bil inte heller rår på när det är isigt. Som tur är så kommer tränaren till oss nu istället. :)

Körde framhjulsdrivet innan och det funkade faktiskt över förväntan, men så provade jag aldrig i extrema förhållanden (körde aldrig i snö etc).

Höll på att fastna i rullgrus en gång men då kom vi upp genom att backa och ta fart, funkade även i ett par centimeter snömodd och dito lera men provade som sagt inte mer.

Det var en Saab 9-3 med 175 hk och turbo.

Jag tyckte, jaha men detta går ju bra, tills jag köpte min bil med 4wd, och fick en AHA-upplevelse av stora mått. Så här ska det kännas liksom. Vi tar oss fram över allt känns det som och den går bara ännu stabilare om man hänger på ett släp.
Den har färre hk än Saaben (145) samt att den är utan turbo, så den accelererar inte riktigt lika bra, men går så mycket bättre trots det så det överväger stort.

Aldrig mer utan 4wd :p

Jag har precis tvärtom upplevelse aldrig i livet bakhjulsdrift ihop med släp och isigt underlag har iofs aldrig någonsin tappat greppet i större omfattning trots riktigt isiga, driviga vägar med framhjulsdrift däremot kom vi inte ifrån gården när det var is när vi försökte dra med bakhjulsdrift, fullkomligt livsfarligt iom att minsta det släpper så skickar den iväg släpet iom att det är bakänden som går åt sidan. Med framhjulsdrift så händer liksom ingenting i sidled om det släpper den spinner rakt fram och börjar inte skicka iväg släpen i sidled som bakhjulsdrift gör.
Inga som helst problem att ta sig fram vid isigt och "normal" drivsnö med framhjulsdrift, om man har rätt bil, volvo tex är helkassa men tex Audi A6 Avant och gamla Saab 9000 båda med starkaste motorn tuffade fram överallt på våra småvägar vilka sällan är roliga när det är snö. Har haft 4 WD jeep och ända skillnaden var ju att det gick att komma iväg i extremare väder med större drivor, vilket även hade att göra med högre markfrigång, för övrigt om det inte var extrem väder så valde jag faktiskt alltid att hellre dra med Auidin när vi hade båda för den var 1000gånger bättre dragbil än jeepen.

Jag vet ingen av mina vänner eller folk jag känner som är nöjda med framhjulsdrivet på vintern, på sommaren är det inga problem men vintertid vägrar dom köra släp, dom kommer ingenstans. Självklart är det skillnad på bil och bil, men överlag har jag inte hört något positivt.
Själv kör jag bakhjulsdrivet och är supernöjd, har över 200 hästar under huven och har aldrig fastnat oavsett väglag. Men sen måste man köra med huvudet, OAVSETT, fram, bak el fyrhjulsdrivet, lugnt och sansat så går det i stort sett alltid bra.

Senast ändrad:

Nu har inte jag dragit med ngn Audi utan bara Skoda Octavia och Saab (9-5 turbo tror jag det var, är inte min bil utan en väninnas).

Min väninna har numera införskaffat sig en Volvo crosscountry för Saaben satt hon fast med till och med utan släp ibland, och jag tar mig fram 9 ggr av 10 med min Volvo 740 men är det som sagt isigt då är d kört med den med. Volvo brukar ju annars vara kända för att vara bra dragbilar i och med bred hjulbas bak, vid barmark så känns det knappt att jag har släp bakom till skillnad från min väninnas Saab som känns som den ska fara av vägen om hästen trampar om. Men smaken är ju som baken. ;)

Det kan oxå vara stor skillnad i och med att du bor i Skåne så det kanske inte är så backigt där?

Jag kommer aldrig mer ge mig ut vintertid med släp och framhjulsdrift och om du ngn gång har som jag åkt baklänges nerför en backe med min stackars häst bakom i släpet och en framhjulsdriven bil där framdelen far fram och tillbaka över hela vägen eftersom den inte får grepp så lovar jag att du inte skulle göra det heller. Så jo vid backe och is så händer det bra mkt mer med framhjulsdrivet än att den bara slirar det kan jag intyga!!

Jag har sett 6 pers sitta på huven på en SAAB uppför den värsta backen med en kurva att dessutom starta i. Du vet säkert var;) Jag har glidit bakåt i den med släp med häst i o som ni kanske vet kan man inte styra sålänge man bromsar. Audin som ställdes framför min för att kopplas ihop för bogsering gled då mot min- snorhalt. Volvo med framhjulsdrift men antispinn funkar relativt bra.

Haha okej. Tack för era svar. Jag är tillräckligt avskräckt nu för att ens tänka tanken. Jag vill ju kunna köra om jag vill.

Köra med huvudet gör jag alltid men det är tillräckligt nervigt ibland med 4WD :angel:

Nu till en annan fråga, lite snabbt!

Min bensinare SUV med 146hk vs. VW Passat diesel 140hk??

Jag tycker att min bil är för klen (eller ja, den har alltid tagit sig fram överallt i alla väder med släp MEN den grinar illa mot mig ;) ). Men den är ju rätt tung i sig själv också med en fyra till motor. är det stor skillnad om man har en mindre dieselbil på 140hk?

Eller bör man ha mer under huven? Jag kör alltid bara en häst. (Har BE-kort)

*halvt kl

Jag körde liten bil med framhjulsdrift (Ford Fiesta) under ett par veckor efter att jag tagit körkort, dvs i december. Pga bilens storlek och avsaknad av dragkrok, drog jag aldrig något med den, så med släp kan jag inte svara. Men däremot fick den mig att för all evighet backa från framhjulsdriften. Kom puttrandes nerför en lätt backe och genom en rätt dåligt doserad kurva - fick på nåt vänster sladd i kurvan, fick tillbaka väggreppet på ena fram i kanten av vägen där det var lera = ner i diket. Ett rejält dike intill en åker. Tog mig ur helt oskadd, med framvagnsinställningen i behov av rejäl justering och en sidospegel avknäckt (när bärgarn drog loss rök stötfångaren fram åt skogen också). Det var inte överdrivet halt, men något underkylt, och jag körde inte fort...

Däremot körde jag framhjulsdrift även på bilskolan. Ford Fokus och vid ett tillfälle Ford Mondeo. Och det är en attans skillnad, när det blir lite mer tyngd och storlek i bilen, så att säga. Det får jag medge. Det finns framhjulsdrivna som tar sig fram rätt bra, även om jag vill ha bakhjuls- eller fyrhjulsdrift.

En vän till mig bor några kilometer in på en grusväg. Med en del hål/gropar, tajta kurvor och inte så roliga backar. På vintern är det...milt sagt isigt, när det är isigt. Hon älskar framhjulsdrift, och tycker att jag är dum i huvudet som hatar det ;)
En stallkompis bor ute vid stallet, fast längs en väg ovanför. Med rejäla backar, och mycket is... Hon kör också framhjulsdrivet, medan hennes man kör fyrhjulsdrift (som "sätter in" när det behövs). Kommer fram för det allra mesta, så länge inte någon som kört av vägen blockerar framfarten.

//Liten, som kör röd kombi med bakhjulsdrift; Volvo -89 med sisådär 55.000mil i bagaget :angel:

Haha ja jag misstänker vilken backe du talar om.. En gång för två år sedan så försökte dom dra loss mig i den backen med en stor Land Rover men inte ens den klarade det utan JD fick vackert plocka fram traktorn..

Liten numera småkul anekdot.. Den gången som jag refererade till när jag skrev om framhjulsdrift och åka baklänges i backen så var jag helt själv i mörka skogen kl 22 en tisdagkväll mitt i vintern. Var på väg hem efter en träning mitt ute i nowhere. Jag hade fått stopp på ekipaget men det hade vikt sig över vägen, så bilen stod nästan med näsan i diket på ena sidan o släpan stod nästan i diket på andra sidan :( Kort sagt så blockerar vi vägen. Då kommer det en äldre man åkande i sin bil o jag blev enormt lättad o tänkte att nu får jag hjälp.. Döm om min förvåning när gubben bara kort säger "jag kan inte hjälpa dig" o så vänder han och åker.:eek: Kan säga att man känner sig ganska hjälplös o liten just då!! Jag bestämmer mig i alla fall för att lasta ur hästen då jag är rädd att ekipaget ska fortsätta o kana. Står där i mörkret o undrar vad gör jag nu, kan ju knappast gå 3 mil hem o tillbaka till gården jag kom ifrån var d ca 1 mil.. Så i brist på andra ideer så binder jag hästkraken i en gran en bit från vägen vid en M-skylt.:o Sätter mig i bilen o lyckas efter mycket om o men få upp ekipaget för backen, till saken hör att det var en väldigt lång backe o som sagt i kurva så när jag till slut når krönet så har jag ingen aning om hästkraken står kvar..:crazy:

Det var väldigt långa 300 m kan jag säga innan jag var framme o kunde konstatera att hästen inte alls är speciellt upprörd utan lugnt stod o knaprade på granen han är bunden i.. Phu!!! Så då var d bara att ta pållen o knata tillbaka upp för backen o lasta in honom o åka hem. Kan säga att jag var mkt glad över att ha en så cool häst. Nuvarande hade nog sprungit till
skogs..:angel:

Fick senare veta att den äldre mannen hade åkt för att hämta traktor...:cool: Det hade varit väldigt trevligt om han hade talat om det..:devil:

Bra jobbat! Jag hade nog satt mig och gråtit en skvätt, snacka om känsla av att bli övergiven ;)
När jag åkte av vägen (två veckor efter att jag fått körkort - tackar för den...) hade jag tur; bara att ringa modern, som ringde förs.bolaget och bärgarn. Ingen traktor inom räckhåll (minst 1timme att knalla isf). "Räddning" ingick i försäkringen, puh. Nu löstes bilen förvisso in, då den bara var värd sisådär 10.000:- (7000:- från bolaget, + jag payade självrisken 3000:-), men det kändes ändå rätt bra att inte vara helt lost och ensam, chocken räckte rätt bra ändå :crazy: .
Najj, för lilla mig blir det bak-/fyrhjulsdrift. Och så en rejäl fyrhjuling eller traktor den dag det blir egen gård, så att jag kan hjälpa mig själv - åtminstone i hemma-trakterna :D

Fast bakhjulsdrift kan vara rysligt det med, på is utan dubbdäck. Bakänden bara far ju åt alla väderstreck som den inte ska åt! :p

Jag skrev just specifikt gamla Saab 9000 för vet i sjutton vad de har hittat på med dem sedan de blev 9-3, 9-5 för helt värdelösa dragbilar numera tycker inte ens om att dra med dem på barmark de har så mkt sämre stabilitet nu än tidigare och upplever dem mkt klenare än de gamla.
Vi har precis en sådan rolig backe på vår väg dock nog inte lika lång som den du beskrev men brant vägen svänger precis innan man kör upp för backen sen kommer det korsande väg uppe på krönet där man skall svänga 90 grader för att sen köra upp för ytterligare en backe (bor vid en av åsarna i skåne så här är backigt till skillnad från största delen av skåne), den är skitkul när det är isigt vilket det alltid är här då de inte saltar. Vi har ytterligare en väg (mindre så vid drivsnö är den sällan framkomlig) där är det lika lustigt fast åt andra hållet lång brant nerförbacke som slutar i en väg som korsar alltså skall man lyckas svänga 90 grader direkt vid foten rakt fram är ett brant dike och sen åker. Så det är bara att välja när man skall iväg uppför eller nerför med dåliga odds.
Jag är väldigt glad att jag har lastbilen numera (framhjulsdriven) iofs bara B-korts men den är stark som oxe och har hittills plöjt sig igenom rejäla drivor trots att den får ploga samtidigt eftersom den är lågbyggd.

Haha okej. Tack för era svar. Jag är tillräckligt avskräckt nu för att ens tänka tanken. Jag vill ju kunna köra om jag vill.

Köra med huvudet gör jag alltid men det är tillräckligt nervigt ibland med 4WD :angel:

Nu till en annan fråga, lite snabbt!

Min bensinare SUV med 146hk vs. VW Passat diesel 140hk??

Jag tycker att min bil är för klen (eller ja, den har alltid tagit sig fram överallt i alla väder med släp MEN den grinar illa mot mig ;) ). Men den är ju rätt tung i sig själv också med en fyra till motor. är det stor skillnad om man har en mindre dieselbil på 140hk?

Eller bör man ha mer under huven? Jag kör alltid bara en häst. (Har BE-kort)

Nu har ju inte jag kört ngn 4-hjulsdriven diesel utan bara pappas Skoda diesel med husvagn, på sommaren.. :angel: Det jag upplevde som den stora skillnade var råstyrkan. Det märktes inte att husvagnen låg efter utan, den kändes ungefär lika oavsett husvagn eller ej, den är oxå ganska pigg och axar bra. Det kan väl annars vara ett problem med dieselbilar, just axet, upplever jag i alla fall. Dom nyare dieselbilarna är dock mkt bättre än äldre modeller som blir ungefär som traktorer.. Dom tar sig fram o gör sitt jobb men är föga upphetsande.. Men det lär du märka vid provkörning..;)

Ingenstans.

Kommer aldrig dra släp med annat än 4WD eller bakhjulsdrivet

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka