Hur långt kommer man på framhjulsdrivet??

Sv: Hur långt kommer man på framhjulsdrivet??

Fast det där har nog mer att göra med bilens storlek än med vilka hjul den driver på. En liten bil far ju som en snorloska vid minsta lilla spår/ojämnhet/isfläck/vind, den hålls liksom inte kvar på vägen. Jag bytte från VW golf till Volvo 850 för ett tag sedan och märker en oerhörd skillnad framförallt när det är spårigt och/eller blåsigt.
 
Sv: Hur långt kommer man på framhjulsdrivet??

Haha okej. Tack för era svar. Jag är tillräckligt avskräckt nu för att ens tänka tanken. Jag vill ju kunna köra om jag vill.

Köra med huvudet gör jag alltid men det är tillräckligt nervigt ibland med 4WD :angel:


Nu till en annan fråga, lite snabbt!

Min bensinare SUV med 146hk vs. VW Passat diesel 140hk??



Jag tycker att min bil är för klen (eller ja, den har alltid tagit sig fram överallt i alla väder med släp MEN den grinar illa mot mig ;) ). Men den är ju rätt tung i sig själv också med en fyra till motor. är det stor skillnad om man har en mindre dieselbil på 140hk?

Eller bör man ha mer under huven? Jag kör alltid bara en häst. (Har BE-kort)


Alla gånger Passat dieseln! Åk och provkör, du kommer bli så förvånad över den enorma skillnaden på styrka mellan din SUV och Passaten! Det går inte att jämföra bensinhästar och dieselhästar men 140 hk diesel känns typ som 180 hk bensinare....

Så 140 hk diesel räcker mkt långt (inga problem att köra två hästar).
 
Sv: Hur långt kommer man på framhjulsdrivet??

Nej jag menar R F´s backe som nu är 10 resor värre - om det nu kunde bli det. Nu är det ett stort gupp samt 90 grader vä. sväng o sen brantare o skitsmalt. Räddande traktor kommer ej förbi om man väl står där.

Jag blev uppdragen med traktor som ryckte sönder min främre balk.
Han sa- håll kedjan sträckt! Hur fasen ska jag kunna göra det i en uppförsbacke med häst i. traktorn hade ej kedjor o ryckte när den fick sporadiskt fäste
 
Sv: Hur långt kommer man på framhjulsdrivet??

Fast bakhjulsdrift kan vara rysligt det med, på is utan dubbdäck. Bakänden bara far ju åt alla väderstreck som den inte ska åt! :p

Man ska inte köra på is utan dubbdäck... ;)
Jag tycker, personligen, att det är lättare att häva en sladd på en bakhjulsdriven bil än en framhjulsdriven.
 
Sv: Hur långt kommer man på framhjulsdrivet??

Jag upplever helt klart att min gamla skruttVolvo går stadigare än körlärarens Ford Fokus/Mondeo på vinterväglag, och de bör vara rätt likvärdiga i vikt och storlek. Men notera att jag faktiskt jämförde storlekar också, i mitt första inlägg; att mer tyngd gör en stor skillnad :)
 
Sv: Hur långt kommer man på framhjulsdrivet??

Bara ett litet inlägg i frågan. Hk ska man nog inte stirra för mycket på. Det är så mycket annat som spelar in. (utväxling mm) Vår förra bil hade 124 hk och det är den överlägset bästa dragbilen jag kört hittills. (en Subaru) Stark som en oxe även på låga varv och en fantastisk väghållning. Det kändes inte att jag hade att fullastat släp bakom.
(Just när det gäller att dra släp föredrar jag bakhjulsdrift framför framhjulsdrift i och med att trycket kommer baktill.)
 
Sv: Hur långt kommer man på framhjulsdrivet??

Å andra sidan; i en bakhjulsdriven bil kan du hiva in en rejäl säck sand, t.ex., i bakluckan. Mer tyngd på drivande hjulen, stadigare på risigt väglag :laugh:
 
Sv: Hur långt kommer man på framhjulsdrivet??

hur långt kommer man med framhjulsdrivet?
Det beror på väglaget... Vi drar med en Volvo 855 och den är lika bra dragbil som någon annan så länge som väglaget är bra. När det är halt märks det lägre marktrycket på drivhjulen, och man kan behöva sätta en person på motorhuven för att ta sig upp för branta backar när underlaget är som sämst (is eller packad slask). Mitt intryck är att det är viktigare med dubbdäck (istället för friktionsdäck) på en framhjulsdriven bil än en bak- eller fyrhjulsdriven.

I frågan om bensin kontra en modern diesel säger jag utan tvekan diesel, manuell eller möjligen modern mångstegad automat.
 
Sv: Hur långt kommer man på framhjulsdrivet??

knapplån

Jag kör en SAAB 9,3 och tycker den är superduper att dra med och har aldrig kört fast eller ens haft problem med att köra.

Och jag har kört på isiga vägar, vägar med mkt snö samt mycket blötsnö/modd.

Fördelar och nackdelar med allt bakhjulsdrivet får du lättare sladd med och bakdelen på bilen drar iväg och kan du inte hantera en sladd och får panik kan bil och släp hamna i diket.
Lätt att snurra runt

Det är därför ungakillar vill ha bakhjulsdrivet så de kan sladda omkring ute om vintern. en framhjulsdriven är inte så spännande att sladda runt med


Framhjulsdrivet åker rakt fram och är lättare att häva sladd på om man är mer ovan/rädd.

Men visst har du en bil som väger nada så är bakhjulsdrivet inte lika bra eftersom ett tungt släp får bilen att luta uppåt= framhjulena får sämre fäste= inge driv!


Så ska du ha framhjulsdrivet välj en bil som är tung.. typ SAAB
 
Sv: Hur långt kommer man på framhjulsdrivet??

Framhjulsdrivet åker rakt fram och är lättare att häva sladd på om man är mer ovan/rädd.

Liten rättning: det är ofta lättare att hantera att bilen inte svänger än att den sladdar. Vilket ses som framhjulsdriftens fördel; bilen har lättare att bli understyrd än överstyrd, vilket av expertisen anses kräva mindre skicklighet av föraren.
När en framhjulsdriven bil väl får bakvagnssladd däremot, då är det inte sällan svårare att häva den, eftersom drivet sitter i fram.
(Enligt körkortsboken och instruktören på halkbanan :D)

Drifta har jag gjort med framhjulsdriven tung bil också - bara att gasa på, kasta sig på bromsen och dra i handbromsen. Är underlaget halkigt, blir det en rätt rejäl snurr :D (Halkbanan är en lekplats :devil:)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?
  • Födda -21
Tillbaka
Upp